Certyfikowany kurs controllingu dla controllerów finansowych z egzaminem potwierdzającym posiadanie kwalifikacji. Organizacja systemu, rachunek kosztów, budżetowanie i analiza.

Termin: 2018.09.20 - 2019.01.18
Miasto: Warszawa
Cena: 4800.00 zł +VAT

Cel

Cel szkolenia

Cykl pięciu seminariów w szerokim zakresie prezentujących controlling operacyjny. Poszczególne moduły obejmują tematy z następujących dziedzin: organizacja i zarządzanie, rachunkowość oraz finanse.

Szkolenie adresowane jest do osób tworzących i obsługujących system controllingu.
Seminaria adresowane są zarówno do osób posiadających doświadczenie w pracy controllera finansowego, jak i mających zamiar wykonywać ten zawód.

Na seminarium omawiane są zasady konstrukcji poszczególnych narzędzi a następnie analizowane możliwości ich praktycznego zastosowania. W trakcie zajęć uczestnicy samodzielnie rozwiązują zadania praktyczne, z tego powodu wymagane jest posiadanie kalkulatora.
Na szczególną uwagę zasługują materiały szkoleniowe, które w formie kompleksowych opisów szczegółowo wyjaśniają praktyczne zasady konstrukcji i stosowania poszczególnych narzędzi.

Cykl seminariów umożliwia uczestnikom zdobycie kompleksowych umiejętności do samodzielnego pełnienia funkcji controllera finansowego w przedsiębiorstwie mającym rozwinięte metody i systemy zarządzania.

Czas trwania kursu - 60 godzin dydaktycznych.

Certyfikat zawodu specjalista do spraw controllingu - kod zawodu: 241102.

Na zakończenie kursu organizowanego przez BDO przeprowadzony zostanie egzamin pisemny potwierdzający posiadane kwalifikacje, a po jego pozytywnym zaliczeniu każdy uczestnik otrzyma zaświadczenie o posiadanych kwalifikacjach zawodowych w obrębie zawodu: specjalista do spraw controllingu - kod zawodu 241102 na druku Ministerstwa Edukacji Narodowej ( na podstawie wpisu do ewidencji Szkół i Placówek Niepublicznych nr 1082 K) i paragraf 18 ust. 2 rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 11 stycznia 2012 r. w sprawie kształcenia ustawicznego w formach pozaszkolnych (Dz. U. z 2014 r. poz. 622).

W związku z dbałością o indywidualny rozwój naszych Klientów zapewniamy bezpłatny egzamin!

Program

Program

20 - 21.09.2018  r. - Moduł I - Organizacja systemu controllingu:

Dziedzina seminarium: Organizacji i zarządzanie.

Cel seminarium:
Prezentacja zasad organizacji nowoczesnego systemu controllingu.

Opis seminarium: Seminarium prezentuje zasady wdrożenia i funkcjonowania controllingu w przedsiębiorstwie. Szczególna uwaga poświęcona będzie realizacji aktywnych zadań controllerów mających na celu optymalizację realizowanych procesów i osiąganych wyników. Wykazane zostaną różnice pomiędzy tradycyjnym mało wydajnym controllingiem a współczesnymi standardami w tym zakresie. Jako narzędzie praktyczne przedstawiona zostanie zrównoważona karta celów Balanced Scorecard.

Uczestnicy: Pracownicy działów controllingu, najwyższa kadra zarządzająca, kierownicy centrów odpowiedzialności.

Program seminarium:

1. Przystosowanie zasad zarządzania przedsiębiorstwem do wymogów controllingu:

  • decentralizacji zarządzania
  • zasady zarządzania przez cele
  • zasady tworzenia piramidy celów integrującej cele pojedynczych komórek w cele główne firmy według zasady piramidy wskaźników zgodnie z ideą modelu Du'Ponta
  • metody planowania celów (odgórna, oddolna i mieszana)
  • proces zarządzania przedsiębiorstwem według reguł controllingu

2. Zasady tworzenia Zrównoważonej Karty Wyników Balanced Scorecard w skali:

  • ogólnej dla całej firmy
  • pojedynczych komórek organizacyjnych
  • zasady tworzenia indywidualnej struktury zrównoważonej karty wyników uwzględniającej specyfikę firmy - realizowane procesy
  • zasady konstrukcji karty celów dla pojedynczych budżetowanych komórek
  • reguły przystosowania systemu zarządzania przedsiębiorstwa do wymogów zrównoważonej karty wyników

Ćwiczenie: Planowanie celów dla pojedynczych komórek organizacyjnych zgodnie z wymogami Zrównoważonej Karty Wyników i controllingu

3. Formalizacja funkcji controllingu za pomocą Księgi Controllingu:

  • zasady konstrukcji i cele funkcjonowania księgi controllingu
  • zadania nowoczesnego controllingu i ich ewolucja
  • zasady współpracy controllerów z kierownikami centrów odpowiedzialności
  • miejsce działu controllingu w systemie zarządzania
  • uprawnienia działu controllingu

4. Proces wdrożenia systemu controllingu:

  • metody wdrożenia
  • czynniki sukcesu
  • czynniki utrudniające
  • harmonogram
  • informatyzacja w controllingu

5. Audyt systemu controllingu:

  • efekty przeprowadzenia audytu
  • wpływ wyników audytu na proces planowania budżetu.
  • rodzaje audytu.
  • okres przeprowadzenia audytu.
  • rodzaje zadań wykonywanych w ramach audytu.
  • harmonogram audytu.
  • standardowe problemy funkcjonowania controllingu

6. Programy poprawy efektywności:

  • zasady identyfikacji obszarów wymagających poprawy efektywności
  • metody pracy - interdyscyplinarnych zespołów projektowych
  • zasady tworzenia dokumentacji i procedura działania

25  - 26.10.2018 r. - Moduł II - Rachunek kosztów dla controllera:

Dziedzina seminarium: Rachunkowość.

Cel seminarium:
Prezentacja zasad modyfikacji systemu rachunkowości finansowej w kierunku jego przystosowania do wymogów controllingu.

Opis seminarium: Wdrożenie systemów controllingu i budżetowania wymusza zmiany w rachunkowości finansowej. Seminarium prezentuje kompleksowo najnowsze rozwiązania w tym zakresie od księgowania dokumentów pierwotnych poprzez system rozliczeń kosztów aż do tworzenia kalkulacyjnego rachunku zysków i strat.

Uczestnicy: Pracownicy działów controllingu, analiz finansowych oraz księgowości.

Program seminarium:

1. System rachunkowości finansowej a budżetowanie

  • charakterystyka systemu rachunkowości finansowej
  • proces i funkcje budżetu
  • analiza realizacji funkcji budżetowania przez system rachunkowości finansowej
  • identyfikacja różnic obu systemów

2. Typ działalności dodatkowym wymiarem analizy danych o kosztach wynikający z potrzeb budżetowania

  • wady analizy kosztów wyłącznie według mpk i rodzaju (konta zespołu 4 i 5)
  • identyfikacja typów działalności zgodnie z:
  • zakresem odpowiedzialności
  • realizowanymi procesami
  • strategiami dziedzinowymi
  • modyfikacja planu nu kont do potrzeb budżetowania

3. Identyfikacja centrów kosztów według reguł rachunkowości finansowej i budżetowania według wymogów

  • rachunkowości finansowej w celu rozliczenia kosztów w ramach procesów kalkulacji.
  • budżetowania z uwzględnieniem zakresów odpowiedzialności za koszty i realizacji zadań związanych z optymalizacją procesów

4. Działalność pomocnicza

  • techniczne metody rozliczeń kosztów według wymogów budżetowania i ich dobór do specyfiki rozliczanych kosztów
  • przykładowe wzorcowe scenariusze rozliczeń kosztów działalności pomocniczej zgodnej z zasadami rachunkowości finansowej i budżetowania:

- nieruchomości, informatyka, flota samochodowa, itp.

  • wieloparametrowe metody rozliczeń kosztów działalności pomocniczej

5. Działalność podstawowa, zasady identyfikacji centów kosztów i metod ich rozliczeń

  • osobowe centra kosztów
  • sprzętowe centra kosztów
  • administracyjne centra kosztów

6. Koszty wydziałowe:

  • zasady identyfikacji według wymogów rachunkowości finansowej i budżetowania
  • koszty wydziałowe zmienne i stałe
  • koszty wydziałowe stopnia I - gniazd produkcyjnych
  • koszty wydziałowe stałe stopnia II - ogólnowydziałowe

7. Koszty niewykorzystanego potencjału:

  • obszary identyfikacji kosztów niewystanego potencjału według reguł rachunkowości finansowej i zarządczej.
  • metody techniczne identyfikacji kosztów niewykorzystanego potencjału
  • klasyfikacja kosztów niewykorzystanego potencjału na zwiększające standard działalności, związane z utrzymaniem gotowości oraz rzeczywiście wynikające z niewykorzystanego potencjału,
  • zasady identyfikacji kosztów niewykorzystanego potencjału na kontach księgowych według zasad rachunkowości finansowej i zarządczej
  • prezentacja kosztów niewykorzystanego potencjału w rachunku zysków i strat według zasad rachunkowości zarządczej.
  • wskaźniki określające stopień wykorzystania potencjału

22 - 23.11.2018 - Moduł III - Budżetowanie:

Dziedzina seminarium: Finanse

Cel seminarium:
Prezentacja reguł budżetowania oraz metod tworzenia budżetu jednostek organizacyjnych.

Opis seminarium: Seminarium przedstawia zasady tworzenia i zarządzania budżetem. Omawiane są na nim metody planowania oraz reguły tworzenia budżetów pojedynczych centrów odpowiedzialności. Zaprezentowane techniki odpowiadają wymogom najnowszych standardów w tym zakresie takim jak: procesowe zarządzania, zakresy odpowiedzialności, system zarządzania przez cele itp.

Uczestnicy:
Pracownicy działów controllingu, najwyższa kadra zarządzająca, kierownicy centrów odpowiedzialności.

Program seminarium:

8. Wykorzystanie budżetowania w zarządzaniu:

  • zadania i funkcje budżetu
  • proces zarządzania z wykorzystaniem budżetowania
  • rodzaje budżetów:
  • wieloletni budżet strategiczny
  • jednoroczny budżet operacyjny
  • budżet sztywny, elastyczny i półelastyczny
  • budżet zamknięty i otwarty
  • zasady doboru rodzaju budżetu do rodzaju prowadzonej działalności

9. Piramida budżetowa wskazująca związki pomiędzy budżetem syntetycznym firmy a budżetem pojedynczego centrum kosztów
10. Zasada aktualizacji budżetów metodą planowania kroczącego w zakresie strategicznym i operacyjnym
11. Zasady ustalania elastyczności budżetu jako metoda likwidacji odchyleń:

  • dla kosztów stałych
  • dla kosztów zmiennych

12. Zasady dokonywania podziału przedsiębiorstwa na centra budżetowe (MPK)

Ćwiczenie: podział przedsiębiorstwa na centra budżetowe

13. Tworzenie struktur budżetu pojedynczych centrów odpowiedzialności uwzględniające:

  • zarządzanie procesowe
  • wymogi rachunkowości zarządczej i finansowej
  • zakres odpowiedzialności
  • specyfikę działalności komórki
  • wielowymiarowe struktury analizy ekonomicznej

14. Przystosowanie budżetu do zakresu odpowiedzialności

  • przekształcanie budżetu według konsumentów kosztów na twórców kosztów
  • rodzaje odpowiedzialności za koszty (bezpośrednia pośrednia)
  • zadania korowników centrów odpowiedzialności w ramach różnych rodzajów odpowiedzialności

15. Przykłady rodzajów budżetów MPK uwzględniającą specyfikę działalności komórek
16. Metody planowania pozycji budżetowych:

  • ekstrapolacji historycznych trendów
  • zorientowaną na cele (na bazie zerowej)
  • zasady konstrukcji tabel budżetowych przystosowane do różnych metod planowania
  • zasady i techniki planowania wybranych pozycji budżetowych

Ćwiczenie: przygotowanie budżetu pojedynczego centrum odpowiedzialności

17. Tworzenie budżetów centów zysków
18. Zasady tworzenia budżetów zbiorczych w tym głównego firmy
19. Harmonogram i procedura budżetowa

13-14.12.2018 r. - Moduł IV - Analiza rentowności:

Dziedzina seminarium: Rachunkowość

Cel seminarium:
Prezentacja narzędzi do analizy rentowności według wielopoziomowych rachunków marż.

Opis seminarium: Omówienie narzędzi i metod tworzenia wielopoziomowych marż wyników oraz zasad kalkulacji cen z uwzględnieniem wielu czynników typu terminy płatności czy wielkości partii. Ujecie w kalkulacji kosztów wynikających z reguł rachunkowości zarządczej typu niewykorzystanego potencjału, alternatywnych i utraconych korzyści.

Uczestnicy: Pracownicy działów controllingu, analiz finansowych oraz księgowości.

Program seminarium:

1. Subsydiowanie skrośne a koncepcja True and Fair View:

  • definicja i przyczyny występowania
  • metody stosowania
  • zasady identyfikacji i likwidacji zjawiska

2. Rachunek kosztów działań ABC:

  • tradycyjny rachunek kosztów a metoda ABC
  • identyfikacja centów kosztów i realizowanych przez nie czynności
  • rozliczanie kosztów metodą ABC
  • wielowymiarowa analiza kosztów w rachunku ABC
  • planowanie budżetu na podstawie rachunku kosztów działań - ABM
  • wady i zalety metody ABC
  • zakres rozliczeń kosztów w metodzie Lean Management - Lean accounting

3. Kalkulacja ceny:

  • metodą rachunku tradycyjnego
  • rachunku kosztów działań ABC
  • korzyści dla klienta
  • stopnia wykorzystania potencjału

4. Alternatywne koszty kapitału w analizie rentowności:

  • definicja alternatywnych kosztów kapitału
  • koszty kapitału zamrożonego w środkach trwałych i obrotowych
  • metody ustalania
  • ujecie w kalkulacji ceny z uwzględnieniem terminów płatności
  • ujecie w analizie rentowności centrów kosztów

17 -18.01.2019 - Moduł V - Budżet działalności operacyjnej:

Dziedzina seminarium: Finanse

Cel seminarium:
Prezentacja metod tworzenia budżetu działalności operacyjnej przedsiębiorstwa.

Opis seminarium: Omówienie etapów i narzędzi planowania działalności operacyjnej (przychody - koszty - zaopatrzenie) oraz prezentacji wyników tej działalności w formie planowanego sprawozdania finansowego.

Uczestnicy:
Pracownicy działów controllingu, najwyższa kadra zarządzająca, kierownicy centrów.

Program seminarium:

5. Planowanie przychodów ze sprzedaży metodą odgórną według pożądanego:

  • wskaźnika rentowności kapitału
  • udziału w rynku
  • stopnia wykorzystania zdolności produkcyjnej
  • zasady współistnienia poszczególnych metod oraz kryteria ich stosowania

6. Analiza wielowymiarowa budżetu przychodów ze sprzedaży:

  • identyfikacja wymiarów analizy (produkty, rynki, kanały dystrybucji itp.)
  • ustalenie kolejności istotności wymiarów i ich wpływ na struktury tabel budżetowych
  • planowanie sprzedaży według produktów na podstawie modelu BCG (ceny, ilości itp.)
  • stopień szczegółowości tabel budżetowych uzależniony od istotności przychodów

7. Czasowy horyzont planowaniu przychodów, budżety:

  • wieloletnie
  • roczne
  • miesięczne

8. Plan kosztów działalności operacyjnej:

  • ustalenie ilościowego i wartościowego planu sprzedaży, produkcji i zaopatrzenia
  • kalkulacja jednostkowych kosztów normatywnych dla kosztów zmiennych i stałych

9. Dynamiczna metoda planowania uwzględniająca przesunięcia w czasie pomiędzy poszczególnymi budżetami:

  • zasady ustalania struktury budżetu na potrzeby planowania dynamicznego
  • wpływ rotacji środków obrotowych na czasy przesunięć budżetów powiązanych
  • metody ustalania czasu przesunięcia pomiędzy planami przychodów - produkcji i zaopatrzenia
  • proste i złożone metody obliczania budżetów z przesunięciami w czasie
  • struktura budżetu głównego uwzględniająca przesunięcia czasowe budżetów szczegółowych
  • wykorzystanie metody dynamicznej w planowaniu według zasady MRP II:

- przepływów finansowych
- przepływu logistycznego materiałów i produktów

10. Budżet kosztów stałych:

  • utrzymania działów
  • działalności jednostek
  • wielowymiarowe techniki tworzenia budżetów kosztów stałych

11. Budżet projektów:

  • harmonogram realizacji projektu
  • budżet projektu
  • zasady realizacji budżetu projektu

12. Budżet główny przedsiębiorstwa:

  • rachunek zysków i strat
  • rachunek przepływów finansowych
  • roczny
  • krótkoterminowy
  • bilans


Prowadzący

Prowadzący

Michał Chalastra

Specjalista z zakresu controllingu, budżetowania, rachunkowości zarządczej i zintegrowanych systemów informacyjnych. Wykładowca controllingu, i finansów przedsiębiorstw - studia podyplomowe na Uniwersytecie Gdańskim, pracownik Katedry Rachunkowości tej uczelni. Członek komisji w konkursie Controllera roku oraz Rady Programowej czasopisma "Controlling i Rachunkowość Zarządcza" - Wydawnictwa INFOR PL Warszawa, autor wielu artykułów prezentowanych w tym czasopiśmie oraz licznych referatów z dziedziny controllingu. Autor materiałów i prowadzący szkolenia z zakresu controllingu i rachunkowości zarządczej


Lokalizacja

Miejsce szkolenia

Centrum miasta lub siedziba BDO

Informacje dodatkowe

Współpraca:

Cena:

Cena promocyjna: 4 390 zł/os. + 23 %VAT przy zgłoszeniu do 27.08.2018  roku


4 800 zł + 23% VAT za osobę
- udział w całości kursu (10 dni)
1 090 zł + 23% VAT za osobę - udział w wybranym module (2 dni)

*Cena bez VAT dla opłacających szkolenie w co najmniej 70% ze środków publicznych. Uczestników, których dot. zwolnienie z VAT prosimy o pobranie i przesłanie podpisanego oświadczenia.

Cena obejmuje: uczestnictwo w zajęciach, materiały szkoleniowe, przerwy kawowe i lunch oraz certyfikaty BDO


Płatności należy dokonać przed szkoleniem po otrzymaniu pisemnego potwierdzenia, podając w tytule kod szkolenia.

Warunkiem udziału w szkoleniu jest przesłanie przed rozpoczęciem zajęć potwierdzenia dokonania przelewu (e-mailem lub faxem).


Pobierz oświadczenie pobierz oświadcznie VAT zgloszeniowy

Kontakt

Kontakt w sprawie szkoleń otwartych:

tel: +48 22 543 17 75
fax: +48 22 543 16 01

szkolenia@bdo.pl

Kontakt w sprawie kursów zawodowych:

Ewelina Musiał
tel: +48 22 543 16 97
fax: +48 22 543 16 01

ewelina.musial@bdo.pl

Kontakt w sprawie szkoleń zamkniętych (in company):

Krzysztof Wojciechowski
tel: +48 22 543 17 41
fax: +48 22 543 16 01

krzysztof.wojciechowski@bdo.pl

Formularz rejestracji

Dostępne terminy szkoleń

  Termin Miejsce Kod Cena
2018.09.20 - 2019.01.18 Warszawa 693318 4800.00 zł +VAT

 

W przypadku problemów z rejestracją za pośrednictwem strony internetowej zapraszamy do pobrania formularza zgłoszeniowego w formacie .pdf, następnie wypełnienie zgłoszenia i przesłania do nas za pośrednictwem fax lub e-mail

Formularz zgłoszeniowy pobierz formularz zgloszeniowy