Skip to main content

Biuletyn Podatki i Rachunkowość: Nowe szanse dla e-podpisu

Cyfryzacja i zmiany prawne sprzyjają upowszechnianiu podpisu elektronicznego. Będzie on coraz szerzej wykorzystywany w segmencie B2B. Barierą w popularyzacji e-podpisu na rynku detalicznym mogą być koszty

Na początku września bank BGŻ BNP Paribas poinformował, że do usprawnienia procesów kredytowych zacznie wykorzystywać podpis elektroniczny. Klienci w ten sposób zyskają możliwość podpisywania umów kredytowych on-line, na dowolnym urządzeniu elektronicznym z dostępem do sieci.

Bank zastosował w tym rozwiązaniu pewną protezę dla kwalifikowanego (najbardziej bezpiecznego) podpisu elektronicznego. Opiera się ona na współpracy z firmą Autenti, która jeszcze jako start-up w 2016 r. zwyciężyła pierwszą polską edycję BNP Paribas International Hackathon. Wtedy przedstawiła oprogramowanie usprawniające zawieranie umów bankowych poprzez zastosowanie podpisu elektronicznego. BGŻ BNP Paribas potraktował poważnie to rozwiązanie.

Na czym ono polega? Autenti gwarantuje bankowi pełną obsługę w zakresie procesu e-transakcji. Platforma ewidencjonuje łańcuch zdarzeń pomiędzy stronami zawierającymi umowę, a dowody umieszcza na trwałym nośniku. Platforma pełni funkcję zaufanej strony trzeciej, gwarantując autentyczność raz podpisanych dokumentów i zabezpieczając listę potwierdzonych dowodów czynności podejmowanych w procesie ich podpisywania. Firma podkreśla, że jej certyfikaty były już dowodami w kwestiach spornych i sprawach sądowych.

Co to jest podpis elektroniczny?

Podpis elektroniczny to dane w postaci elektronicznej. Wraz z innymi danymi, do których zostały dołączone lub z którymi są logicznie powiązane, służą do identyfikacji osoby składającej podpis elektroniczny. 
Podpis ten ma na ogół formę karty kryptograficznej z mikroczipem z odpowiednim oprogramowaniem. By uzyskać ten podpis, należy wypełnić procedurę określoną przez wybranego dostawcę usług kryptograficznych, uiścić wymaganą opłatę oraz odwiedzić swoje centrum certyfikacji, które po sprawdzeniu tożsamości (dowód osobisty lub paszport) podpisze z klientem umowę subskrypcyjną (na rok albo dwa lata), wręczy kartę kryptograficzną i, ewentualnie, czytnik kart oraz oprogramowanie.

Dostawcami komponentów do platformy Autenti są Certum oraz Krajowa Izba Rozliczeniowa, tj. kwalifikowane podmioty świadczące usługi certyfikacyjne w zakresie podpisu elektronicznego. Zresztą na platformie Autenti można korzystać też z tzw. podpisu elektronicznego weryfikowanego kwalifikowanym certyfikatem i w ten sposób potwierdzić tam swoją tożsamość (to jedna z możliwości)

 

czytaj więcej

 

wyszukiwanie po:

Newsletter BDO

Chcesz otrzymywać najnowsze informacje o najnowszych artykułach, aktualnościach i szkoleniach?