Cel
Cel szkolenia
Cel kursu: przekazanie usystematyzowanej i praktycznej wiedzy, a także wykształcenie umiejętności w zakresie budowy i administrowania systemem controllingu w przedsiębiorstwie.
Adresaci: Szkolenie skierowane jest do specjalistów ds. controllingu oraz kandydatów na specjalistów ds. controllingu. Prezentowane zagadnienia stanowią kompendium wiedzy menedżerskiej, która z powodzeniem może być wykorzystana przez wszystkich menedżerów wyższego i średniego szczebla.
Korzyści:
- uczestnicy poznają praktyczne aspekty budowy i administrowania systemem controllingu w przedsiębiorstwie
- wiedza i umiejętności zdobyte w trakcie szkolenia przygotowują uczestników do samodzielnego wdrażania i audytów technik i narzędzi controllingu
- program szkolenia przygotowuje do zdania egzaminu i otrzymania certyfikatu wykwalifikowanego specjalisty ds. controllingu
- Szkolenie ma charakter interaktywny. Tam gdzie jest to możliwe, wiedza i umiejętności przekazywane są przy pomocy ćwiczeń, przykładów rynkowych i paneli dyskusyjnych. Wykłady natomiast, nasycone są anegdotami, metaforami i porównaniami. W myśl chińskiego przysłowia, że "jeden obraz jest wart więcej niż tysiące słów", treść szkolenia wizualizowana jest tak, aby przekaz był możliwie plastyczny i trafiał do wyobraźni uczestników szkolenia.
- W szkoleniu wykorzystywana jest wiedza zdobyta w projektach doradczych, która nadaje zajęciom wymiaru praktycznego. Prowadzący wychodzą z założenia, że szkolenie powinno być nie tylko "przygodą intelektualną", ale również impulsem do zmian, które powinny się przełożyć na wyniki przedsiębiorstwa i zabezpieczenie jego funkcjonowania w długim okresie czasu.
Metodyka:
Szkolenie ma charakter interaktywny. Tam gdzie jest to możliwe, wiedza i umiejętności przekazywane są przy pomocy ćwiczeń, przykładów rynkowych i paneli dyskusyjnych. Wykłady natomiast, nasycone są anegdotami, metaforami i porównaniami. W myśl chińskiego przysłowia, że "jeden obraz jest wart więcej niż tysiące słów", treść szkolenia wizualizowana jest tak, aby przekaz był możliwie plastyczny i trafiał do wyobraźni uczestników szkolenia.
W szkoleniu wykorzystywana jest wiedza zdobyta w projektach doradczych, która nadaje zajęciom wymiaru praktycznego. Prowadzący wychodzą z założenia, że szkolenie powinno być nie tylko "przygodą intelektualną", ale również impulsem do zmian, które powinny się przełożyć na wyniki przedsiębiorstwa i zabezpieczenie jego funkcjonowania w długim okresie czasu.
Czas trwania kursu - 32 godziny dydaktyczne.
Certyfikat zawodu specjalista do spraw controllingu - kod zawodu: 241102.
Na zakończenie kursu organizowanego przez BDO przeprowadzony zostanie egzamin pisemny potwierdzający posiadane kwalifikacje, a po jego pozytywnym zaliczeniu każdy uczestnik otrzyma zaświadczenie o posiadanych kwalifikacjach zawodowych w obrębie zawodu: specjalista do spraw controllingu - kod zawodu 241102 na druku Ministerstwa Edukacji Narodowej (podstawa prawna: Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 18 sierpnia 2017r. w sprawie kształcenia ustawicznego w formach pozaszkolnych oraz Rozporządzenie Ministra Pracy i Polityki Społecznej z dnia 7 sierpnia 2014 r., w sprawie klasyfikacji zawodów i specjalności na potrzeby rynku pracy oraz zakresu jej stosowania).
W związku z dbałością o indywidualny rozwój naszych Klientów zapewniamy bezpłatny egzamin!
Program
Program
Terminy zajęć:
21-22.01.2021 i 28-29.01.2021 r.
1. CONTROLLING JAKO SYSTEMU STEROWANIA WYNIKAMI PRZEDSIEBIORSTWA:
1.1 Finanse organizacji
1.1.1 Rachunkowość, a zarządzanie finansami
1.1.2 Zysk jednostki vs. wartość jednostki
1.1.3 Rachunkowość zarządcza, a rachunkowość finansowa
1.1.4 System finansowy w organizacji
1.1.5 Wpływ informacji ekonomicznej na zarządzanie przedsiębiorstwem
1.2 Istota, przedmiot i zakres controllingu
1.2.1 Controlling strategiczny i operacyjny
1.2.2 Ośrodki odpowiedzialności w przedsiębiorstwie
1.2.3 Wielopoziomowy rachunek zysków i strat
1.2.4 Ceny transakcyjne w controllingu
1.3 Wdrażanie controllingu w przedsiębiorstwie
1.4 Zastosowanie controlingu w różnych branżach – charakterystyka
2. BUDŻETOWANIE JAKO INSTRUMENT CONTROLLINGU:
2.1 Pojęcie i istota budżetowania
2.2 Rodzaje i funkcje budżetowania
2.3 Procedury i procesy budżetowania
2.4 Pozytywne i negatywne aspekty budżetowania
3. SPECYFIKA PLANOWANIA PRZYCHODÓW, KOSZTÓW, KAPITAŁU OBROTOWEGO, NAKŁADÓW INWESTYCYJNYCH DLA CELÓW BUDŻETOWANIA;
3.1 Planowanie w controllingu
3.2 Istota analiz strategicznych w planowaniu kosztów, przychodów, inwestycji
3.3 Istota analiz marketingowych w planowaniu kosztów, przychodów, inwestycji
3.4 Case study + ćwiczenia – planowanie z wykorzystaniem analiz strategicznych i marketingowych
4. BUDŻETOWANIE JAKO INSTRUMENT CONTROLLINGU– CENTRUM PRZYCHODÓW, RENTOWNOŚCI, INWESTYCJI I KOSZTÓW:
4.1 Budżetowanie – centrum przychodów
4.2 Budżetowanie – centrum rentowności
4.3 Budżetowanie – centrum inwestycji
4.4 Budżetowanie – centrum kosztów
4.4.1 Budżety produkcyjne
4.4.2 Budżety kosztów wydziałowych
4.4.3 Techniczny koszt wytworzenia
4.4.4 Ogólny koszt wytworzenia
4.4.5 Budżety kosztów sprzedaży
4.4.6 Budżety kosztów zarządu
4.4.7 Budżetowanie w modelu ABC
4.5 Analiza wykonania budżetów
4.6 Case study + ćwiczenia – tworzenie budżetów
5. OCENA OPŁACALNOŚCI PROJEKTÓW INWESTYCYJNYCH I SZACOWANIE WARTOŚCI PRZEDSIĘBIORSTWA:
5.1 Ogólna charakterystyka metod oceny opłacalności projektów inwestycyjnych:
5.2 Metody statyczne
5.3 Metody dynamiczne
5.3.1 Zmiana wartości pieniądza w czasie
5.3.2 Metody wyznaczania przepływów pieniężnych (FCFF, FCFE)
5.3.3 Mierniki opłacalności projektów inwestycyjnych
5.3.4 Wyznaczanie wartości rezydualnej
5.4 Case study + ćwiczenia – wyznaczanie przepływów pieniężnych, ustalanie stopy dyskonta, pomiar opłacalności projektów inwestycyjnych
6. KLUCZOWE ZAGADNIENIA W SZACOWANIU WARTOŚCI PRZEDSIĘBIORSTWA:
6.1 Sposoby szacowania wartości przedsiębiorstwa
6.1.1 Metody Majątkowe
6.1.2 Dyskontowe
6.1.2.1 WACC – średnio ważony koszt kapitału – istota zastosowania w wycenie
6.1.3 Mieszane
7. TWORZENIE SPRAWOZDAŃ FINANSOWYCH PRO - FORMA:
7.1 Omówienie zawartości kluczowych dokumentów sprawozdania finansowego:
7.1.1 Bilans
7.1.2 Rachunek Zysków i Strat
7.1.3 Rachunek Przepływów Pieniężnych
7.1.4 Zestawienie zmian w kapitale własnym
7.1.5 Sprawozdanie zarządu z działalności
7.2 Analiza pionowa i pozioma ex post jako sposobów konstruowania sprawozdań finansowych pro – forma
7.3 Case study + ćwiczenia – konstruowanie sprawozdań finansowych pro – forma
8. ELEMNTY ANALIZY FINANSOWEJ SPRAWOZDAŃ FINANSOWYCH:
8.1 Zasady prowadzenia analizy finansowej
8.2 Kluczowe wskaźniki finansowe do wykorzystania w controllingu
8.2.1 Wskaźniki rentowności
8.2.2 Wskaźniki płynności
8.2.3 Strategie zarządzania kapitałem obrotowym netto
8.2.4 Wskaźniki sprawności działania
8.2.5 Wskaźniki zadłużenia
8.3 Case study + ćwiczenia – zastosowanie analizy finansowej w prognozowaniu pozycji sprawozdań finansowych
9. ANALIZA RYZYKA:
9.1 Pojęcie ryzyka
9.2 Rodzaje ryzyka
9.3 Macierz ryzyka i jej zastosowanie
9.4 Zastosowanie progu rentowności jako szybkiego testu ryzyka prowadzonej działalności lub realizowanego projektu
9.5 Analiza scenariuszy – szacowanie wartości ryzyka metodą zdyskontowanych przepływów pieniężnych
9.6 Case study + ćwiczenia w zastosowaniu macierzy i analizy scenariuszy do szacowania wartości ryzyka
10. ZRÓWNOWAŻONA KARTA WYNIKÓW – BALANCED SCORECARD:
10.1 Wprowadzenie do zarządzanie z wykorzystaniem BSC
10.2 Obszary pomiaru i zależności w BSC
10.3 Zasady pomiaru w modelu BSC
10.4 Case study + ćwiczenia w zakresie stosowania BSC
Prowadzący
Prowadzący
Marek Sochoń
magister ekonomii, absolwent studiów doktoranckich W Katedrze Zarządzania w Gospodarce w Szkole Głównej Handlowej w Warszawie (w trakcie pisania pracy doktorskiej); doświadczony trener i konsultant, prowadzi doradztwo gospodarcze w zakresie finansowania i zarządzania przedsięwzięć gospodarczych od 2002 r. Ma na swoim koncie przeprowadzonych około 800 godzin lekcyjnych wykładów, ćwiczeń i warsztatów w zakresie zarządzania finansami, przedsiębiorstwem, oceną projektów inwestycyjnych, przygotowywaniem biznes planów i analizy finansowej. Jego szkolenia to idealne połączenie praktyki dnia codziennego z umiejętnością przekazania jej w sposób najbardziej efektywny dla uczestnika,