RACHUNKOWOŚĆ
1. Rachunkowość jako główne źródło informacji o jednostce - pojęcie, zakres, zasady:
2. Sprawozdania finansowe - ogólna charakterystyka:
3. Ewidencja operacji gospodarczych:
-
konto księgowe - pojęcie, zasady funkcjonowania
-
zasada podwójnego zapisu
-
ewidencja syntetyczna i analityczna
-
sporządzanie zestawienia obrotów i sald
4. Dokumentowanie zdarzeń gospodarczych:
-
dokumentacja polityki rachunkowości
-
wymagania dotyczące dokumentów księgowych
-
zapisy w porządku chronologicznym i systematycznym
-
terminowość dokumentowania zdarzeń gospodarczych c
-
echy jakościowe dokumentacji
5. Wartości niematerialne i prawne - charakterystyka, zasady ewidencji, wycena na moment pierwszego ujęcia oraz na dzień bilansowy:
-
zakres przedmiotowy i klasyfikacja wartości niematerialnych i prawnych
-
wycena na moment nabycia
-
zasady wyceny na dzień bilansowy, w tym amortyzacja wartości niematerialnych i prawnych - amortyzacja bilansowa a podatkowa
-
ewidencja zdarzeń gospodarczych
6. Rzeczowe aktywa trwałe - charakterystyka, zasady ewidencji, wycena na moment pierwszego ujęcia oraz na dzień bilansowy:
-
zakres przedmiotowy i klasyfikacja rzeczowych aktywów trwałych
-
wycena na moment nabycia
-
zwiększenia wartości - remont a ulepszenie środków trwałych
-
zasady wyceny na dzień bilansowy, w tym metody amortyzacji środków trwałych - amortyzacja bilansowa a podatkowa
-
środki trwałe w budowie i ich ujęcie w księgach rachunkowych
-
ewidencja zdarzeń gospodarczych
7. Inwestycje długoterminowe - charakterystyka, zasady ewidencji, wycena na moment pierwszego ujęcia oraz na dzień bilansowy:
-
zakres przedmiotowy i klasyfikacja
-
wycena na moment nabycia/budowy
-
wycena na dzień bilansowy
-
ewidencja zdarzeń gospodarczych
8. Aktywa pieniężne - charakterystyka, zasady ewidencji, wycena na moment pierwszego ujęcia oraz na dzień bilansowy:
-
środki pieniężne w kasie - ewidencja i wycena
-
środki pieniężne na rachunkach bankowych - ewidencja i wycena
-
inne aktywa pieniężne - ewidencja i wycena
9. Zapasy- charakterystyka, zasady ewidencji, wycena na moment pierwszego ujęcia oraz na dzień bilansowy:
-
charakterystyka i klasyfikacja zapasów
-
metody wyceny zapasów
-
ewidencja zakupu materiałów i towarów
-
ewidencja rozchodów materiałów i towarów
-
ewidencja reklamacji zgłaszanych dostawcom
10. Rozrachunki handlowe - charakterystyka, zasady ewidencji, wycena na moment pierwszego ujęcia oraz na dzień bilansowy:
-
należności i zobowiązania z tytułu dostaw,
-
zaliczki na dostawy - charakterystyka i zasady klasyfikacji
-
wycena na moment pierwszego ujęcia
-
różnice kursowe na moment zapłaty rozrachunków oraz na dzień bilansowy
-
wycena na dzień bilansowy - dokonywanie odpisów aktualizujących
11. Rozrachunki z tytułu wynagrodzeń oraz innych świadczeń na rzecz pracowników:
-
charakterystyka i klasyfikacja rozrachunków z pracownikami
-
ewidencja rozrachunków z tytułu wynagrodzeń osobowych i bezosobowych
-
pozostałe rozrachunki z pracownikami
-
analiza przypadku
12. Rozliczenia międzyokresowe oraz rezerwy - charakterystyka, zasady ewidencji, wycena:
-
czynne rozliczenia międzyokresowe kosztów
-
bierne rozliczenia międzyokresowe kosztów
-
rozliczenia międzyokresowe przychodów rezerwy
13. Koszty podstawowej działalności operacyjnej - charakterystyka, wycena i ewidencja:
-
pojęcie i klasyfikacja kosztów
-
układ rodzajowy kosztów
-
układ kalkulacyjny kosztów
-
kalkulacja kosztów produkcji
-
wycena i ewidencja produktów
14. Przychody podstawowej działalności operacyjnej:
-
charakterystyka i klasyfikacja przychodów
-
wycena przychodów ze sprzedaży - rabaty, bonusy
-
współmierność kosztów i przychodów - koszt własny sprzedaży oraz zmiana stanu produktów
-
widencja sprzedaży
15. Przychody i koszty pozostałej działalności operacyjnej oraz działalności finansowej - charakterystyka, klasyfikacja, wycena i ewidencja:
16. Pozostałe kwestie związane ze sporządzeniem sprawozdania finansowego:
-
zyski i straty nadzwyczajne
-
wyliczanie podatku bieżącego i odroczonego
-
inwentaryzacja - metody i terminy przeprowadzania oraz zasady rozliczania różnic
17.Sprawozdawczość finansowa:
-
terminy sporządzania sprawozdań
-
terminy zatwierdzania sprawozdań finansowych
-
badanie i ogłaszanie sprawozdań finansowych
18. Przykłady całościowe od bilansu do bilansu:
ABC ROZLICZEŃ PODATKOWYCH
1. VAT - Podatek od towarów i usług:
-
zakres przedmiotowy
-
zakres podmiotowy
-
VAT należny - podstawa opodatkowania
-
miejsce świadczenia
-
podatek naliczony i warunki jego odliczania
-
podatek należny
-
moment powstania obowiązku podatkowego
-
deklaracja VAT-7
2. Podatek dochodowy od osób prawnych:
-
zakres podmiotowy
-
zakres przedmiotowy - przychody opodatkowane oraz zwolnione z opodatkowania
-
koszty uzyskania przychodu a wydatki nie zaliczane do kosztów uzyskania przychodu
-
dochód oraz podstawa opodatkowania
3. ZUS i Podatek dochodowy od osób fizycznych:
-
zakres przedmiotowy
-
zakres podmiotowy
-
przychody podlegające opodatkowaniu a przychody zwolnione
-
przychody zwolnione z podatku dochodowego
-
koszty uzyskania przychodu
-
dochód oraz podstawa opodatkowania
-
obowiązki pracodawcy jako płatnika podatku dochodowego od osób fizycznych
-
rozrachunki z ZUS z tytułu ubezpieczeń społecznych i zdrowotnych
MODUŁ KOMPUTEROWY:
1. Wprowadzenie do programu Płatnik. Wskazanie podmiotów podlegających obowiązkowej elektronicznej przesyłce dokumentów do ZUS.
2. Opis ekranów i zasady poruszania się w programie.
3. Zakładanie i praca na kartotekach w Rejestrze Płatników.
4. Zgłoszenie Płatnika składek do ZUS:
a. zgłoszenie osoby prawnej,
b. zgłoszenie osoby fizycznej
5. Rejestr ubezpieczonych - tworzenie, dodawanie nowych ubezpieczonych, aktualizacja danych w rejestrze.
6. Tworzenie dokumentów zgłoszeniowych w programie (ZUS ZUA, ZUS ZZA, ZUS ZCNA, ZUS ZWUA).
a. zasady zgłaszania różnych typów ubezpieczonych (pracownicy, zleceniobiorcy, os. prowadzącej działalność gospodarczą, etc.),
b. zgłaszanie członków rodziny,
c. wyrejestrowywanie z ubezpieczeń,
d. wyrejestrowanie członków rodziny.
7. Korekta lub zmiana dokumentów zgłoszeniowych.
8. Tworzenie dokumentów rozliczeniowych. Omówienie rodzajów raportów rozliczeniowych i zasad ich wypełniania ( DRA, RCA, RSA, RZA).
9. Korekta dokumentów rozliczeniowych.
10. Tworzenie zestawów dokumentów. Przekaz elektroniczny, wysyłka i potwierdzanie dokumentów do ZUS
11. Tworzenie raportów RMUA (IMIR) dla ubezpieczonych.
12. Tworzenie przelewów bankowych.
13. Tworzenie deklaracji IWA.
14. Tworzenie deklaracji ZSWA.