Powered by Smartsupp
Skip to main content

Zmiana klasyfikacji budżetowej w kontekście nowej ustawy o dochodach JST i inne praktyczne aspekty klasyfikacji w roku 2025

Termin: 27.02.2025 - 27.02.2025
Cena: 540.00 +VAT
Miejsce: Transmisja ONLINE
Internet

Masz pytanie – skontaktuj się:

  22 543 16 06
  szkolenia@bdo.pl

Cel szkolenia


Klasyfikacja budżetowa to specyficzne narzędzie do planowania, ewidencji i sprawozdawczości w jednostkach sektora finansów publicznych. Jej częste zmiany powodują wiele problemów interpretacyjnych w zakresie prawidłowego ustalania działów, rozdziałów i paragrafów dla dochodów i wydatków. Szkolenie przybliży uczestnikom zatem prawidłowe funkcjonowanie klasyfikacji budżetowej, ze specjalnym podkreśleniem aspektów praktycznych tj. wskazania ostatnich zmian rozporządzenia w tym zakresie z grudnia 2024r. w zakresie nowej ustawy o dochodach JST oraz zmian interpretacyjnych MF w klasyfikacji, jak też najczęściej występujących błędów wynikających z protokołów RIO i NIK.

​Adresaci: pracownicy posługujący się klasyfikacją budżetową w jednostkach sektora finansów publicznych
 
 
Cele i korzyści:
  • Dowiesz się jakie są ostatnie zmiany rozporządzenia w zakresie klasyfikacji budżetowej i od kiedy należy zacząć je stosować,
  • Upewnisz się, czy właściwie stosujesz paragrafy klasyfikacji budżetowej zarówno w zakresie dochodów, jak i wydatków, 
  • Potwierdzisz, czy prawidłowo umiejscawiasz dochody i wydatki jednostki w działach i rozdziałach m.in. związanych z KPO itp.
  • Dowiesz się kto ponosi odpowiedzialność w zakresie nieprawidłowego stosowania klasyfikacji budżetowej.
 
Odpowiedzi m.in. na pytania:
  • Jakie są zmiany w zakresie  rozdziałów oraz paragrafów dochodów, wydatków związane z dostosowanie klasyfikacji budżetowej do zmian wynikających z nowej ustawy o dochodach jst? 
  • Jak prawidłowo ująć dochody i wydatki dotyczące funkcjonowania w środkach z KPO?
  • Czy ujęcie wydatku w nieprawidłowej klasyfikacji budżetowej stanowi naruszenie dyscypliny finansów publicznych?
  • W którym paragrafie ująć odsetki od należności publicznoprawnych?
  • Do którego paragrafu powinny trafić zwroty kosztów sądowych, a do którego odszkodowanie zasądzone dla jednostki przez sąd?
  • Gdzie powinno się ująć różne dochody związane ze sprzedażą majątku?
  • Czy środki żywności na zajęcia w ośrodku wsparcia to materiały w paragrafie  421 czy 422?
  • Czy badania strażaków to paragraf 428 czy 430?
  • Jakie wydatki powinny być ujmowane w paragrafie szkoleń 470?
  • Czy ekspertyza rzeczoznawcy to zawsze paragraf 439?
  • Jakie zadnia ujmować należy w paragrafach remontowych 427 czy 434, a jakie w paragrafie inwestycyjnym 605?
1.Omówienie zmian związanych z  wprowadzeniem nowych rozdziałów oraz zmianą dotychczasowych rozdziałów klasyfikacji budżetowej, 
2.Omówienie zmian w zakresie paragrafów dochodów:
zmiana objaśnień do paragrafów:
       „275 Środki na uzupełnienie dochodów gmin”,
       „276 Środki na uzupełnienie dochodów powiatów”,
       „277 Środki na uzupełnienie dochodów województw”,
nowe paragrafy:
„238 Środki na uzupełnienie dochodów miast na prawach powiatu”,
„681 Środki na uzupełnienie dochodów gmin”,
„682 Środki na uzupełnienie dochodów powiatów”,
„683 Środki na uzupełnienie dochodów województw”,
„684 Środki na uzupełnienie dochodów miast na prawach powiatu”,
uchylenie paragrafów 279 i 618.
3.Omówienie zmian w zakresie paragrafów wydatków:
zmiany w grupach wydatków,
zmiany paragrafu 219.
nowe paragrafy:
„238 Środki na uzupełnienie dochodów miast na prawach powiatu”,
„681 Środki na uzupełnienie dochodów gmin”,
„682 Środki na uzupełnienie dochodów powiatów”,
„683 Środki na uzupełnienie dochodów województw”,
„684 Środki na uzupełnienie dochodów miast na prawach powiatu”,
zmiana objaśnień do paragrafów:
„275 Środki na uzupełnienie dochodów gmin”,
„276 Środki na uzupełnienie dochodów powiatów”,
„277 Środki na uzupełnienie dochodów województw”,
uchylenie paragrafów 279 i 618.
4.Środki z KPO w klasyfikacji budżetowej. 
5.Najczęstsze problemy interpretacyjne paragrafów dochodów m.in.: 
odsetki 090, 091, 092,
kary 057, 058 a 095,
dochody majątkowe 077, 078, 087,
wpływy z różnych opłat 059, 061, 062 a 069, 
inne min. 063, 064, 094, 097.
6.Najczęstsze problemy interpretacyjne paragrafów wydatków m.in:
materiałów 421, a 422, 423, 424, 427, 430, 606,
oprogramowania 430, a 421, 443, 424,
umów o dzieło, zlecenia 417, a  409, 470,
nagród konkursowych 419, a 304, 421,
opłat za zagospodarowanie odpadów 452, a 430 czy 443,
świadczeń 311, a 302,
delegacji krajowych i zagranicznych 441 i 442,
ekspertyz 439, a 430,
tłumaczeń 438, a 417,
usług między jst 433,
energii 426, a 430,
usług zdrowotnych 428, a 430,
szkoleń 455, 470, a 430,
opłat komorniczych 461, a 443,
remontów 427 oraz 434 a 430, oraz kwestii remont a ulepszenie 427 a 605.
wydatków inwestycyjnych 605, a zakupów inwestycyjnych 606, czy innych paragrafów inwestycyjnych związanych z dofinansowaniem np. z RFIL czy Polskiego Ładu.
7.Odpowiedzialność w zakresie zastosowania nieprawidłowej klasyfikacji budżetowej, 
    szczególnie w zakresie wydatków.


Agnieszka Drożdżal

Skarbnik w jednostce samorządowej od października 2001 r., wcześniej  główna księgowa. Od 1993 r. trener szkoleń dla organizacji pozarządowych - certyfikat z Programu PHARE Dialog Społeczny Fundusz Współpracy NGOs w Warszawie - kurs trenerów do prowadzenia szkoleń dla organizacji pozarządowych z praktyką w organizacjach w Irlandii i Wielkiej Brytanii. Posiada wieloletnie doświadczenie trenerskie w zakresie: budżet jst, budżet zadaniowy jst, rachunkowość projektów finansowanych ze środków UE oraz innych źródeł zagranicznych, dochody i wydatki jst, współpraca jst z organizacjami pozarządowymi, współpraca gmin z sołectwami, budżetowanie oraz ewaluacja i wprowadzanie zmian w organizacji, planowanie, komunikacja, motywacja, budowanie zespołu, animacja środowisk lokalnych.




Cena:  540 zł +23% VAT - koszt udziału w transmisji on-line jednej  osoby.

Cena obejmuje: uczestnictwo w zajęciach on-line, materiały szkoleniowe przesłane mailowo oraz certyfikat BDO.

Jak to działa?
  • Zgłaszamy się do udziału w zajęciach, wypełniając formularz zgłoszeniowy
  • Ok. 3 – 5 dni przed terminem rozpoczęcia pierwszych zajęć, wysyłamy do Państwa indywidualny kod dostępu i link do zajęć 
  • Mailowo przesyłamy Państwu również materiały szkoleniowe
  • Logujecie się Państwo zgodnie z wskazanymi dniami i godzinami szkoleń na podane w mailu dane
  • Podczas szkolenia macie Państwo możliwość zadawania pytań na czacie.

*Cena bez VAT dla opłacających szkolenie w co najmniej 70% ze środków publicznych
Uczestników, których dot. zwolnienie z VAT prosimy o zaznaczenie właściwego punktu w oświadczeniu na formularzu.

Prosimy o dokonanie płatności przed szkoleniem po otrzymaniu pisemnego potwierdzenia oraz faktury pro-forma, podając w tytule numer faktury pro-forma

*Organizator zastrzega sobie prawo do zmiany terminu szkolenia  lub jego  odwołania oraz zmiany wykładowcy z przyczyn od niego niezależnych.

Warunki rezygnacji:
Rezygnację przyjmujemy najpóźniej na 2 dni przed szkoleniem w formie pisemnej. Rezygnacja w późniejszym terminie wiąże się z koniecznością pokrycia kosztów w 100%. Nieobecność na szkoleniu nie zwalnia z dokonania opłaty.

Pobierz oświadczenie pobierz oświadcznie VAT zgloszeniowy

Dostępne terminy szkoleń

  Termin Miejsce Kod Cena
27.02.2025 - 27.02.2025 Transmisja ONLINE 4841824 540.00 +VAT

 

W przypadku problemów z rejestracją za pośrednictwem strony internetowej zapraszamy do pobrania formularza zgłoszeniowego w formacie .pdf, następnie wypełnienie zgłoszenia i przesłania do nas za pośrednictwem fax lub e-mail

Formularz zgłoszeniowy pobierz formularz zgloszeniowy

Pobierz ofertę w PDF

Zmiana klasyfikacji budżetowej w kontekście nowej ustawy o dochodach JST i inne praktyczne aspekty klasyfikacji w roku 2025

Termin: 27.02.2025 - 27.02.2025
Cena: 540.00 +VAT
Miejsce: Transmisja ONLINE

Cel szkolenia


Klasyfikacja budżetowa to specyficzne narzędzie do planowania, ewidencji i sprawozdawczości w jednostkach sektora finansów publicznych. Jej częste zmiany powodują wiele problemów interpretacyjnych w zakresie prawidłowego ustalania działów, rozdziałów i paragrafów dla dochodów i wydatków. Szkolenie przybliży uczestnikom zatem prawidłowe funkcjonowanie klasyfikacji budżetowej, ze specjalnym podkreśleniem aspektów praktycznych tj. wskazania ostatnich zmian rozporządzenia w tym zakresie z grudnia 2024r. w zakresie nowej ustawy o dochodach JST oraz zmian interpretacyjnych MF w klasyfikacji, jak też najczęściej występujących błędów wynikających z protokołów RIO i NIK.

​Adresaci: pracownicy posługujący się klasyfikacją budżetową w jednostkach sektora finansów publicznych
 
 
Cele i korzyści:
  • Dowiesz się jakie są ostatnie zmiany rozporządzenia w zakresie klasyfikacji budżetowej i od kiedy należy zacząć je stosować,
  • Upewnisz się, czy właściwie stosujesz paragrafy klasyfikacji budżetowej zarówno w zakresie dochodów, jak i wydatków, 
  • Potwierdzisz, czy prawidłowo umiejscawiasz dochody i wydatki jednostki w działach i rozdziałach m.in. związanych z KPO itp.
  • Dowiesz się kto ponosi odpowiedzialność w zakresie nieprawidłowego stosowania klasyfikacji budżetowej.
 
Odpowiedzi m.in. na pytania:
  • Jakie są zmiany w zakresie  rozdziałów oraz paragrafów dochodów, wydatków związane z dostosowanie klasyfikacji budżetowej do zmian wynikających z nowej ustawy o dochodach jst? 
  • Jak prawidłowo ująć dochody i wydatki dotyczące funkcjonowania w środkach z KPO?
  • Czy ujęcie wydatku w nieprawidłowej klasyfikacji budżetowej stanowi naruszenie dyscypliny finansów publicznych?
  • W którym paragrafie ująć odsetki od należności publicznoprawnych?
  • Do którego paragrafu powinny trafić zwroty kosztów sądowych, a do którego odszkodowanie zasądzone dla jednostki przez sąd?
  • Gdzie powinno się ująć różne dochody związane ze sprzedażą majątku?
  • Czy środki żywności na zajęcia w ośrodku wsparcia to materiały w paragrafie  421 czy 422?
  • Czy badania strażaków to paragraf 428 czy 430?
  • Jakie wydatki powinny być ujmowane w paragrafie szkoleń 470?
  • Czy ekspertyza rzeczoznawcy to zawsze paragraf 439?
  • Jakie zadnia ujmować należy w paragrafach remontowych 427 czy 434, a jakie w paragrafie inwestycyjnym 605?


Program

1.Omówienie zmian związanych z  wprowadzeniem nowych rozdziałów oraz zmianą dotychczasowych rozdziałów klasyfikacji budżetowej, 
2.Omówienie zmian w zakresie paragrafów dochodów:
zmiana objaśnień do paragrafów:
       „275 Środki na uzupełnienie dochodów gmin”,
       „276 Środki na uzupełnienie dochodów powiatów”,
       „277 Środki na uzupełnienie dochodów województw”,
nowe paragrafy:
„238 Środki na uzupełnienie dochodów miast na prawach powiatu”,
„681 Środki na uzupełnienie dochodów gmin”,
„682 Środki na uzupełnienie dochodów powiatów”,
„683 Środki na uzupełnienie dochodów województw”,
„684 Środki na uzupełnienie dochodów miast na prawach powiatu”,
uchylenie paragrafów 279 i 618.
3.Omówienie zmian w zakresie paragrafów wydatków:
zmiany w grupach wydatków,
zmiany paragrafu 219.
nowe paragrafy:
„238 Środki na uzupełnienie dochodów miast na prawach powiatu”,
„681 Środki na uzupełnienie dochodów gmin”,
„682 Środki na uzupełnienie dochodów powiatów”,
„683 Środki na uzupełnienie dochodów województw”,
„684 Środki na uzupełnienie dochodów miast na prawach powiatu”,
zmiana objaśnień do paragrafów:
„275 Środki na uzupełnienie dochodów gmin”,
„276 Środki na uzupełnienie dochodów powiatów”,
„277 Środki na uzupełnienie dochodów województw”,
uchylenie paragrafów 279 i 618.
4.Środki z KPO w klasyfikacji budżetowej. 
5.Najczęstsze problemy interpretacyjne paragrafów dochodów m.in.: 
odsetki 090, 091, 092,
kary 057, 058 a 095,
dochody majątkowe 077, 078, 087,
wpływy z różnych opłat 059, 061, 062 a 069, 
inne min. 063, 064, 094, 097.
6.Najczęstsze problemy interpretacyjne paragrafów wydatków m.in:
materiałów 421, a 422, 423, 424, 427, 430, 606,
oprogramowania 430, a 421, 443, 424,
umów o dzieło, zlecenia 417, a  409, 470,
nagród konkursowych 419, a 304, 421,
opłat za zagospodarowanie odpadów 452, a 430 czy 443,
świadczeń 311, a 302,
delegacji krajowych i zagranicznych 441 i 442,
ekspertyz 439, a 430,
tłumaczeń 438, a 417,
usług między jst 433,
energii 426, a 430,
usług zdrowotnych 428, a 430,
szkoleń 455, 470, a 430,
opłat komorniczych 461, a 443,
remontów 427 oraz 434 a 430, oraz kwestii remont a ulepszenie 427 a 605.
wydatków inwestycyjnych 605, a zakupów inwestycyjnych 606, czy innych paragrafów inwestycyjnych związanych z dofinansowaniem np. z RFIL czy Polskiego Ładu.
7.Odpowiedzialność w zakresie zastosowania nieprawidłowej klasyfikacji budżetowej, 
    szczególnie w zakresie wydatków.


Prowadzący

Agnieszka Drożdżal

Skarbnik w jednostce samorządowej od października 2001 r., wcześniej  główna księgowa. Od 1993 r. trener szkoleń dla organizacji pozarządowych - certyfikat z Programu PHARE Dialog Społeczny Fundusz Współpracy NGOs w Warszawie - kurs trenerów do prowadzenia szkoleń dla organizacji pozarządowych z praktyką w organizacjach w Irlandii i Wielkiej Brytanii. Posiada wieloletnie doświadczenie trenerskie w zakresie: budżet jst, budżet zadaniowy jst, rachunkowość projektów finansowanych ze środków UE oraz innych źródeł zagranicznych, dochody i wydatki jst, współpraca jst z organizacjami pozarządowymi, współpraca gmin z sołectwami, budżetowanie oraz ewaluacja i wprowadzanie zmian w organizacji, planowanie, komunikacja, motywacja, budowanie zespołu, animacja środowisk lokalnych.



Informacje dodatkowe



Cena:  540 zł +23% VAT - koszt udziału w transmisji on-line jednej  osoby.

Cena obejmuje: uczestnictwo w zajęciach on-line, materiały szkoleniowe przesłane mailowo oraz certyfikat BDO.

Jak to działa?
  • Zgłaszamy się do udziału w zajęciach, wypełniając formularz zgłoszeniowy
  • Ok. 3 – 5 dni przed terminem rozpoczęcia pierwszych zajęć, wysyłamy do Państwa indywidualny kod dostępu i link do zajęć 
  • Mailowo przesyłamy Państwu również materiały szkoleniowe
  • Logujecie się Państwo zgodnie z wskazanymi dniami i godzinami szkoleń na podane w mailu dane
  • Podczas szkolenia macie Państwo możliwość zadawania pytań na czacie.

*Cena bez VAT dla opłacających szkolenie w co najmniej 70% ze środków publicznych
Uczestników, których dot. zwolnienie z VAT prosimy o zaznaczenie właściwego punktu w oświadczeniu na formularzu.

Prosimy o dokonanie płatności przed szkoleniem po otrzymaniu pisemnego potwierdzenia oraz faktury pro-forma, podając w tytule numer faktury pro-forma

*Organizator zastrzega sobie prawo do zmiany terminu szkolenia  lub jego  odwołania oraz zmiany wykładowcy z przyczyn od niego niezależnych.

Warunki rezygnacji:
Rezygnację przyjmujemy najpóźniej na 2 dni przed szkoleniem w formie pisemnej. Rezygnacja w późniejszym terminie wiąże się z koniecznością pokrycia kosztów w 100%. Nieobecność na szkoleniu nie zwalnia z dokonania opłaty.