Jak zmniejszać ryzyko badania małego przedsiębiorstwa
Biegły rewident, aby móc skutecznie zapobiegać oszustwom, powinien być świadomy zagrożeń, z jakimi może zetknąć się w czasie badania małego przedsiębiorstwa.
Biegły rewident ma prawo uznać badaną dokumentację za autentyczną, jeśli nie istnieją dowody wskazujące, że jest inaczej. W związku z tym główna odpowiedzialność za wykrywanie oszustw spoczywa na kierownictwie i osobach odpowiedzialnych w przedsiębiorstwie za nadzór.
Mimo że biegli rewidenci rutynowo informują klientów o zakresie obowiązków swoich i przedsiębiorstwa, ich podział często zaciera się z chwilą ujawnienia oszustwa. Dochodzi wtedy do powstania tzw. luki w oczekiwaniach.
Zdaniem wielu biegłych rewidentów ryzyko niewykrycia oszustwa w małym przedsiębiorstwie jest znaczne. Dzieje się tak dlatego, że małe przedsiębiorstwa przeważnie nie stosują klasycznych mechanizmów kontroli wewnętrznej (np. podziału obowiązków), dlatego zawsze istnieje możliwość obejścia podstawowych zasad zarządzania. Nie jest to jednak regułą. W rzeczywistości istnieje szereg elementów, które mogą pomóc małym przedsiębiorstwom obniżyć ryzyko oszustw.
Biegli rewidenci powinni znać zarówno czynniki wpływające pozytywnie, jak i czynniki ryzyka związane z badaniem małego przedsiębiorstwa. Zapewnia to, że każde badanie małego przedsiębiorstwa nastąpi przy zachowaniu zawodowego sceptycyzmu, odpowiedniego do okoliczności zlecenia, a przyjęte procedury badania okażą się skuteczne.
Charakterystyczną cechą małego przedsiębiorstwa jest nieliczna kadra kierownicza. Bywa, że jest to tylko jedna osoba, w związku z czym zawsze istnieje ryzyko obejścia zasad zarządzania.
Kompetentny i mający silne morale kierownik takiego przedsiębiorstwa może stworzyć warunki ograniczające ryzyko oszustwa. Jeśli natomiast kierownik postępuje mniej etycznie, a dodatkowo sprawowany nad nim nadzór jest słaby lub nie ma go wcale, przedsiębiorstwo jest poważnie narażone na ryzyko oszustwa.
Newsletter BDO
Aktualności
- Gmina nie odliczy podatku VAT za usunięcie azbestu
- Usługi beauty z niższym Vatem a żywność drożeje
- Przejęcie zakładu pracy i obowiązki wobec ZUS
- Masaż tajski nie zawsze zwolniony z VAT
- Obowiązek przesyłania JPK_KR coraz bliżej
- Nowa interpretacja ogólna w sprawie ulgi B+R
- „Profit Trigger” to nie zawsze nieodpłatne świadczenie
- Jak przygotować strategię ESG w firmie?
- Faktury w KSeF przy przemieszczaniu własnych towarów
- VAT od towarów przekazanych w zamian za reklamę