Powered by Smartsupp
Skip to main content

Kodeks Postępowania Administracyjnego z uwzględnieniem zmian wprowadzonych ustawą deregulacyjną.

Termin: 30.09.2025 - 30.09.2025
Cena: 560.00 +VAT
Miejsce: Transmisja ONLINE
Internet

Masz pytanie – skontaktuj się:

  22 543 16 06
  szkolenia@bdo.pl

Cel szkolenia

  • Szkolenie adresowane jest do pracowników organów administracji publicznej biorących udział w procesie administracyjnym, radców prawnych, kierowników jednostek organizacyjnych i ich zastępców
  • Tematyka szkolenia: przedmiotem szkolenia jest szczegółowe omówienie procedury administracyjnej z uwzględnieniem zmian wprowadzonych tzw. Ustawą deregulacyjną Rafała Brzoski.
1.Kodeks postępowania administracyjnego- wprowadzenie
2.Zasady ogólne postępowania administracyjnego i ich praktyczne zastosowanie w ramach prowadzonych postępowań administracyjnych, najczęstsze uchybienia-przykłady, jak uniknąć wady decyzji spowodowanej naruszeniem zasad ogólnych, nowe podejście do zasady szybkości i prostoty postępowania (po nowelizacji 2025), zasada przyjaznej administracji
 a zmiany deregulacyjne.
3.Wszczęcie postępowania administracyjnego- inicjatywa wszczęcia postepowania administracyjnego, forma, treść podania, wady podania i ich sanowanie, zasadność odmowy jego wszczęcia.
4. Podmioty postępowania administracyjnego i sposoby reprezentacji.
a) pojęcie organu administracji publicznej, rodzaje, właściwość rzeczowa, miejscowa i instytucjonalna, upoważnienie do prowadzenia postępowania - pełnomocnictwo administracyjne, przekazywanie zgodnie z właściwością (warsztat pisania zawiadomień w oparciu o art. 65 i art. 66 KPA z uwzględnieniem klauzul informacyjnych RODO). 
b) przesłanki i tryb wyłączenia organu i wyłączenia pracownika organu administracji publicznej  
5.  Pojęcie  strony postępowania administracyjnego, uczestnicy na prawach stron (organizacje społeczne, Prokurator RPO, RPD)- analiza interesu prawnego i faktycznego- warsztat pisanie postanowień o dopuszczeniu do udziału w postępowaniu i o odmowie dopuszczenia do udziału w postępowaniu administracyjnym. 
6. Pełnomocnik w postępowaniu administracyjnym, rodzaje pełnomocnictwa, w tym ustanowienie pełnomocnictwa w postaci dokumentu elektronicznego, sposób jego dokumentacji. Skuteczność pełnomocnictwa, obowiązywanie, wygaszanie, odwołanie, przedstawiciel   w postępowaniu administracyjnym. Orzecznictwo sądów administracyjnych i stanowisko doktryny.
7.  Terminy załatwienia sprawy, bezczynność organu i przewlekłość postępowania- warsztat -pisanie stanowiska organu administracji na którego bezczynność lub przewlekłe postepowanie złożono ponaglenie.
8. Doręczenia, w tym doręczenia elektroniczne- analiza przypadków. 
a)   doręczenia tradycyjne 
b) doręczenia elektroniczne – sposoby wysyłki elektronicznej, przedmiot i podmiot doręczeń elektronicznych, dokumentowanie doręczenia i badanie skuteczności doręczenia, zasady sporządzania skanów dokumentów i nadawanie im mocy oryginału, sporządzanie kopii pism otrzymanych w postaci elektronicznej,
c) nowe brzmienie art. 45 i nowa regulacja art. 45a doręczenie osobie uprawnionej do reprezentowania  adresata w przypadku niemożności doręczenia pisma w sposób określony w art. 45 KPA, domniemanie doręczenia wprowadzone w art. 45a KPA.
d) odmowa przyjęcia korespondencji- skutki prawne
d) domniemania i fikcje prawne w przedmiocie doręczeń w postępowaniu administracyjnym,
e) różne inne formy doręczenia w postepowaniu administracyjnym,
f) skutki niedoręczenia pisma procesowego, w tym konsekwencje niedoręczenia decyzji.
g) ustawa o doręczeniach elektronicznych i zmiany wynikające z wejścia w życie jej regulacji,
h) procedura przekazywania akt drogą elektroniczną do sądów administracyjnych po złożeniu skargi.
9. Wezwania (cel, treść, adresaci, forma i tryb)-.- warsztat-pisanie przykładowych wezwań, zlecenie udzielenia pomocy prawnej.
10.  Postępowanie dowodowe (katalog środków dowodowych i jego charakter, przesłanki, forma i tryb przeprowadzania poszczególnych dowodów, reguły dowodzenia, zasada swobodnej oceny dowodów, rola organu administracji publicznej w postępowaniu dowodowym)- warsztat- sporządzenie przykładowych postanowień wydawanych w ramach postępowania dowodowego, sporządzenie przykładowego protokołu i adnotacji służbowej. 
11. Poświadczenia za zgodność z oryginałem dokumentu przez pracownika organu prowadzącego postępowanie.
12. Zawieszenie postępowania (z urzędu i na wniosek)-warsztat- przygotowanie przykładowego postanowienia w przedmiocie zawieszenia postępowania administracyjnego, nowości wprowadzone w nowych § 4-7 art. 97- możliwość umorzenia postępowania, prawo do wniesienia sprzeciwu dla pozostałych stron, przesłanka interesu społecznego, brak konieczności doręczenia decyzji o umorzeniu postepowania administracyjnego.
13. Wydanie decyzji (rodzaje decyzji, elementy jej treści, błędy praktyczne w konstruowaniu decyzji, rygor natychmiastowej wykonalności, prawomocność a ostateczność decyzji administracyjnej, środki zaskarżenia)- warsztat- przygotowanie wzoru decyzji administracyjnej, nowe rozwiązania art.105 § 3 i 4- możliwość dołączenia załączników na trwałym nośniku informacji do decyzji wydanej w postaci papierowej za zgodą strony .
14. Postanowienia, zażalenie (forma, elementy składowe i tryb wydawania)- warsztat-przygotowanie wzoru przykładowego postanowienia nowości w art. 124 i art. 125 KPA.
15. Umorzenie postępowania administracyjnego-warsztat- przygotowanie przykładowej decyzji 
w przedmiocie umorzenia postępowania administracyjnego. 
16. Udostępnianie akt- warsztat-opracowanie postanowienia o odmowie udostepnienia akt postępowania.                   
17.  Postępowanie odwoławcze.
a) forma, termin i tryb wniesienia odwołania,
b) postępowanie w trybie autokontroli organu I instancji-warsztat- przygotowanie przykładowej decyzji w oparciu o art. 132 KPA.- zmiany w zakresie art. 132 KPA wprowadzone ustawą deregulacyjną, możliwość uchylenia lub zmiany decyzji w całości lub w części,
c) dopuszczalność odwołania, postępowanie odwoławcze merytoryczne, rodzaje rozstrzygnięć 
  w postępowaniu odwoławczym,     
d)  oświadczenie o zrzeczeniu się odwołania,
e) sprzeciw od decyzji kasatoryjnej – wymogi formalne i tryb jego wnoszenia oraz rozpoznania,
f)  forma uwzględnienia skargi strony w trybie autokontroli (art. 54 § 3 p.p.s.a.), 
g) zakaz reformationis in peius, nowe rozwiązania wprowadzane art. 139a KPA. 
18. Tryby nadzwyczajne:
a) wznowienie postępowania (przesłanki, właściwość organu, przedmiot postępowania, rodzaje rozstrzygnięć)-warsztat-opracowanie przykładowego postanowienia i decyzji w postępowaniu wznowieniowym,
b) uchylenie decyzji (przesłanki, właściwość organu, forma i tryb), 
c) stwierdzenie nieważności decyzji (przesłanki, właściwość organu, forma i tryb),- warsztat-opracowanie przykładowego postanowienia i decyzji w postępowaniu nieważnościowym,
d) wygaśnięcie decyzji (przesłanki, właściwość organu, forma i tryb),
19. Wydawanie zaświadczeń (definicja zaświadczenia, treść, forma i  tryb). 
20. Zagadnienia  z zakresu postępowań skargowych (tryb, terminy, odwołania)- warsztat-opracowanie przykładowej odpowiedzi na skargę i wniosek wniesione w postepowaniu nieprocesowym administracyjnym.
21. Kary pieniężne w postępowaniu administracyjnym- zmiany wprowadzone ustawa deregulacyjną.


Małgorzata Czartoryska

Prawnik, absolwent Uniwersytetu Wrocławskiego. W 1999r. ukończyła aplikację administracyjną. Wykładowca przedmiotów prawniczych Wyższej Szkoły Bankowej we Wrocławiu oraz Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu, współpracownik licznych firm szkoleniowych, certyfikowany trener z wieloletnim doświadczeniem z powodzeniem szkolący pracowników ministerstw (min. Ministerstwo Budownictwa), organów kontroli finansowej, UOKiK urzędów wojewódzkich, urzędów miast i gmin, starostw, jednostek organizacyjnych jednostek samorządu terytorialnego, urzędów i izb skarbowych, radców prawnych, komorników sądowych. Stały trener Najwyższej Izby Kontroli. Autor licznych publikacji poświęconych zagadnieniom samorządu. Współpracownik Wydawnictw prawniczych takich jak Pro-Lex, Infor i Beck Platforma Edukacyjna Project System.
Autor poradnika dla gmin "Egzekucja administracyjna opłaty śmieciowej". Swe szkoleniowe zainteresowania poświęca głównie egzekucji administracyjnej, postępowaniom administracyjnym i podatkowym, finansom publicznym oraz ochronie danych osobowych i dostępowi do informacji publicznej.  Z racji  zatrudnienia w administracji finansowej w praktyce zajmuje się zagadnieniami egzekucji administracyjnej, postępowaniami administracyjnymi i podatkowymi, procedurami kontroli zarządczej oraz zagadnieniami odpowiedzialności za naruszenia finansów publicznych. W związku z pełnieniem obowiązków rzecznika prasowego i ABI posiada szeroką wiedze w zakresie ochrony danych osobowych i dostępu do informacji publicznej. Prowadzi audyt ochrony danych osobowych w takich jednostkach jak placówki oświatowe, szpitale, urzędy administracji publicznej. W 2015 r. uzyskała uprawnienia audytora wewnętrznego Systemów Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji wg. Normy ISO 27001.





Cena: 
560 zł +23% VAT
 - koszt udziału w transmisji on-line jednej  osoby.
Cena obejmuje: uczestnictwo w zajęciach on-line, materiały szkoleniowe przesłane mailowo oraz certyfikat BDO.

Jak to działa?
  • Zgłaszamy się do udziału w zajęciach, wypełniając formularz zgłoszeniowy
  • Ok. 3 – 5 dni przed terminem rozpoczęcia zajęć, wysyłamy do Państwa indywidualny kod dostępu i link do zajęć 
  • Mailowo przesyłamy Państwu również materiały szkoleniowe
  • Logujecie się Państwo zgodnie z wskazanymi dniami i godzinami szkoleń na podane w mailu dane
  • Podczas szkolenia macie Państwo możliwość zadawania pytań na czacie.

*Cena bez VAT dla opłacających szkolenie w co najmniej 70% ze środków publicznych
Uczestników, których dot. zwolnienie z VAT prosimy o zaznaczenie właściwego punktu w oświadczeniu na formularzu.

Prosimy o dokonanie płatności przed szkoleniem po otrzymaniu pisemnego potwierdzenia oraz faktury pro-forma, podając w tytule numer faktury pro-forma

*Organizator zastrzega sobie prawo do zmiany terminu szkolenia  lub jego  odwołania oraz zmiany wykładowcy z przyczyn od niego niezależnych.

Warunki rezygnacji:
Rezygnację przyjmujemy najpóźniej na 7 dni przed szkoleniem w formie pisemnej. Rezygnacja w późniejszym terminie wiąże się z koniecznością pokrycia kosztów w 100%. Nieobecność na szkoleniu nie zwalnia z dokonania opłaty.

Pobierz oświadczenie pobierz oświadcznie VAT zgloszeniowy

Dostępne terminy szkoleń

  Termin Miejsce Kod Cena
30.09.2025 - 30.09.2025 Transmisja ONLINE 4942425 560.00 +VAT

 

W przypadku problemów z rejestracją za pośrednictwem strony internetowej zapraszamy do pobrania formularza zgłoszeniowego w formacie .pdf, następnie wypełnienie zgłoszenia i przesłania do nas za pośrednictwem fax lub e-mail

Formularz zgłoszeniowy pobierz formularz zgloszeniowy

Pobierz ofertę w PDF

Kodeks Postępowania Administracyjnego z uwzględnieniem zmian wprowadzonych ustawą deregulacyjną.

Termin: 30.09.2025 - 30.09.2025
Cena: 560.00 +VAT
Miejsce: Transmisja ONLINE

Cel szkolenia

  • Szkolenie adresowane jest do pracowników organów administracji publicznej biorących udział w procesie administracyjnym, radców prawnych, kierowników jednostek organizacyjnych i ich zastępców
  • Tematyka szkolenia: przedmiotem szkolenia jest szczegółowe omówienie procedury administracyjnej z uwzględnieniem zmian wprowadzonych tzw. Ustawą deregulacyjną Rafała Brzoski.


Program

1.Kodeks postępowania administracyjnego- wprowadzenie
2.Zasady ogólne postępowania administracyjnego i ich praktyczne zastosowanie w ramach prowadzonych postępowań administracyjnych, najczęstsze uchybienia-przykłady, jak uniknąć wady decyzji spowodowanej naruszeniem zasad ogólnych, nowe podejście do zasady szybkości i prostoty postępowania (po nowelizacji 2025), zasada przyjaznej administracji
 a zmiany deregulacyjne.
3.Wszczęcie postępowania administracyjnego- inicjatywa wszczęcia postepowania administracyjnego, forma, treść podania, wady podania i ich sanowanie, zasadność odmowy jego wszczęcia.
4. Podmioty postępowania administracyjnego i sposoby reprezentacji.
a) pojęcie organu administracji publicznej, rodzaje, właściwość rzeczowa, miejscowa i instytucjonalna, upoważnienie do prowadzenia postępowania - pełnomocnictwo administracyjne, przekazywanie zgodnie z właściwością (warsztat pisania zawiadomień w oparciu o art. 65 i art. 66 KPA z uwzględnieniem klauzul informacyjnych RODO). 
b) przesłanki i tryb wyłączenia organu i wyłączenia pracownika organu administracji publicznej  
5.  Pojęcie  strony postępowania administracyjnego, uczestnicy na prawach stron (organizacje społeczne, Prokurator RPO, RPD)- analiza interesu prawnego i faktycznego- warsztat pisanie postanowień o dopuszczeniu do udziału w postępowaniu i o odmowie dopuszczenia do udziału w postępowaniu administracyjnym. 
6. Pełnomocnik w postępowaniu administracyjnym, rodzaje pełnomocnictwa, w tym ustanowienie pełnomocnictwa w postaci dokumentu elektronicznego, sposób jego dokumentacji. Skuteczność pełnomocnictwa, obowiązywanie, wygaszanie, odwołanie, przedstawiciel   w postępowaniu administracyjnym. Orzecznictwo sądów administracyjnych i stanowisko doktryny.
7.  Terminy załatwienia sprawy, bezczynność organu i przewlekłość postępowania- warsztat -pisanie stanowiska organu administracji na którego bezczynność lub przewlekłe postepowanie złożono ponaglenie.
8. Doręczenia, w tym doręczenia elektroniczne- analiza przypadków. 
a)   doręczenia tradycyjne 
b) doręczenia elektroniczne – sposoby wysyłki elektronicznej, przedmiot i podmiot doręczeń elektronicznych, dokumentowanie doręczenia i badanie skuteczności doręczenia, zasady sporządzania skanów dokumentów i nadawanie im mocy oryginału, sporządzanie kopii pism otrzymanych w postaci elektronicznej,
c) nowe brzmienie art. 45 i nowa regulacja art. 45a doręczenie osobie uprawnionej do reprezentowania  adresata w przypadku niemożności doręczenia pisma w sposób określony w art. 45 KPA, domniemanie doręczenia wprowadzone w art. 45a KPA.
d) odmowa przyjęcia korespondencji- skutki prawne
d) domniemania i fikcje prawne w przedmiocie doręczeń w postępowaniu administracyjnym,
e) różne inne formy doręczenia w postepowaniu administracyjnym,
f) skutki niedoręczenia pisma procesowego, w tym konsekwencje niedoręczenia decyzji.
g) ustawa o doręczeniach elektronicznych i zmiany wynikające z wejścia w życie jej regulacji,
h) procedura przekazywania akt drogą elektroniczną do sądów administracyjnych po złożeniu skargi.
9. Wezwania (cel, treść, adresaci, forma i tryb)-.- warsztat-pisanie przykładowych wezwań, zlecenie udzielenia pomocy prawnej.
10.  Postępowanie dowodowe (katalog środków dowodowych i jego charakter, przesłanki, forma i tryb przeprowadzania poszczególnych dowodów, reguły dowodzenia, zasada swobodnej oceny dowodów, rola organu administracji publicznej w postępowaniu dowodowym)- warsztat- sporządzenie przykładowych postanowień wydawanych w ramach postępowania dowodowego, sporządzenie przykładowego protokołu i adnotacji służbowej. 
11. Poświadczenia za zgodność z oryginałem dokumentu przez pracownika organu prowadzącego postępowanie.
12. Zawieszenie postępowania (z urzędu i na wniosek)-warsztat- przygotowanie przykładowego postanowienia w przedmiocie zawieszenia postępowania administracyjnego, nowości wprowadzone w nowych § 4-7 art. 97- możliwość umorzenia postępowania, prawo do wniesienia sprzeciwu dla pozostałych stron, przesłanka interesu społecznego, brak konieczności doręczenia decyzji o umorzeniu postepowania administracyjnego.
13. Wydanie decyzji (rodzaje decyzji, elementy jej treści, błędy praktyczne w konstruowaniu decyzji, rygor natychmiastowej wykonalności, prawomocność a ostateczność decyzji administracyjnej, środki zaskarżenia)- warsztat- przygotowanie wzoru decyzji administracyjnej, nowe rozwiązania art.105 § 3 i 4- możliwość dołączenia załączników na trwałym nośniku informacji do decyzji wydanej w postaci papierowej za zgodą strony .
14. Postanowienia, zażalenie (forma, elementy składowe i tryb wydawania)- warsztat-przygotowanie wzoru przykładowego postanowienia nowości w art. 124 i art. 125 KPA.
15. Umorzenie postępowania administracyjnego-warsztat- przygotowanie przykładowej decyzji 
w przedmiocie umorzenia postępowania administracyjnego. 
16. Udostępnianie akt- warsztat-opracowanie postanowienia o odmowie udostepnienia akt postępowania.                   
17.  Postępowanie odwoławcze.
a) forma, termin i tryb wniesienia odwołania,
b) postępowanie w trybie autokontroli organu I instancji-warsztat- przygotowanie przykładowej decyzji w oparciu o art. 132 KPA.- zmiany w zakresie art. 132 KPA wprowadzone ustawą deregulacyjną, możliwość uchylenia lub zmiany decyzji w całości lub w części,
c) dopuszczalność odwołania, postępowanie odwoławcze merytoryczne, rodzaje rozstrzygnięć 
  w postępowaniu odwoławczym,     
d)  oświadczenie o zrzeczeniu się odwołania,
e) sprzeciw od decyzji kasatoryjnej – wymogi formalne i tryb jego wnoszenia oraz rozpoznania,
f)  forma uwzględnienia skargi strony w trybie autokontroli (art. 54 § 3 p.p.s.a.), 
g) zakaz reformationis in peius, nowe rozwiązania wprowadzane art. 139a KPA. 
18. Tryby nadzwyczajne:
a) wznowienie postępowania (przesłanki, właściwość organu, przedmiot postępowania, rodzaje rozstrzygnięć)-warsztat-opracowanie przykładowego postanowienia i decyzji w postępowaniu wznowieniowym,
b) uchylenie decyzji (przesłanki, właściwość organu, forma i tryb), 
c) stwierdzenie nieważności decyzji (przesłanki, właściwość organu, forma i tryb),- warsztat-opracowanie przykładowego postanowienia i decyzji w postępowaniu nieważnościowym,
d) wygaśnięcie decyzji (przesłanki, właściwość organu, forma i tryb),
19. Wydawanie zaświadczeń (definicja zaświadczenia, treść, forma i  tryb). 
20. Zagadnienia  z zakresu postępowań skargowych (tryb, terminy, odwołania)- warsztat-opracowanie przykładowej odpowiedzi na skargę i wniosek wniesione w postepowaniu nieprocesowym administracyjnym.
21. Kary pieniężne w postępowaniu administracyjnym- zmiany wprowadzone ustawa deregulacyjną.


Prowadzący

Małgorzata Czartoryska

Prawnik, absolwent Uniwersytetu Wrocławskiego. W 1999r. ukończyła aplikację administracyjną. Wykładowca przedmiotów prawniczych Wyższej Szkoły Bankowej we Wrocławiu oraz Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu, współpracownik licznych firm szkoleniowych, certyfikowany trener z wieloletnim doświadczeniem z powodzeniem szkolący pracowników ministerstw (min. Ministerstwo Budownictwa), organów kontroli finansowej, UOKiK urzędów wojewódzkich, urzędów miast i gmin, starostw, jednostek organizacyjnych jednostek samorządu terytorialnego, urzędów i izb skarbowych, radców prawnych, komorników sądowych. Stały trener Najwyższej Izby Kontroli. Autor licznych publikacji poświęconych zagadnieniom samorządu. Współpracownik Wydawnictw prawniczych takich jak Pro-Lex, Infor i Beck Platforma Edukacyjna Project System.
Autor poradnika dla gmin "Egzekucja administracyjna opłaty śmieciowej". Swe szkoleniowe zainteresowania poświęca głównie egzekucji administracyjnej, postępowaniom administracyjnym i podatkowym, finansom publicznym oraz ochronie danych osobowych i dostępowi do informacji publicznej.  Z racji  zatrudnienia w administracji finansowej w praktyce zajmuje się zagadnieniami egzekucji administracyjnej, postępowaniami administracyjnymi i podatkowymi, procedurami kontroli zarządczej oraz zagadnieniami odpowiedzialności za naruszenia finansów publicznych. W związku z pełnieniem obowiązków rzecznika prasowego i ABI posiada szeroką wiedze w zakresie ochrony danych osobowych i dostępu do informacji publicznej. Prowadzi audyt ochrony danych osobowych w takich jednostkach jak placówki oświatowe, szpitale, urzędy administracji publicznej. W 2015 r. uzyskała uprawnienia audytora wewnętrznego Systemów Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji wg. Normy ISO 27001.



Informacje dodatkowe




Cena: 
560 zł +23% VAT
 - koszt udziału w transmisji on-line jednej  osoby.
Cena obejmuje: uczestnictwo w zajęciach on-line, materiały szkoleniowe przesłane mailowo oraz certyfikat BDO.

Jak to działa?
  • Zgłaszamy się do udziału w zajęciach, wypełniając formularz zgłoszeniowy
  • Ok. 3 – 5 dni przed terminem rozpoczęcia zajęć, wysyłamy do Państwa indywidualny kod dostępu i link do zajęć 
  • Mailowo przesyłamy Państwu również materiały szkoleniowe
  • Logujecie się Państwo zgodnie z wskazanymi dniami i godzinami szkoleń na podane w mailu dane
  • Podczas szkolenia macie Państwo możliwość zadawania pytań na czacie.

*Cena bez VAT dla opłacających szkolenie w co najmniej 70% ze środków publicznych
Uczestników, których dot. zwolnienie z VAT prosimy o zaznaczenie właściwego punktu w oświadczeniu na formularzu.

Prosimy o dokonanie płatności przed szkoleniem po otrzymaniu pisemnego potwierdzenia oraz faktury pro-forma, podając w tytule numer faktury pro-forma

*Organizator zastrzega sobie prawo do zmiany terminu szkolenia  lub jego  odwołania oraz zmiany wykładowcy z przyczyn od niego niezależnych.

Warunki rezygnacji:
Rezygnację przyjmujemy najpóźniej na 7 dni przed szkoleniem w formie pisemnej. Rezygnacja w późniejszym terminie wiąże się z koniecznością pokrycia kosztów w 100%. Nieobecność na szkoleniu nie zwalnia z dokonania opłaty.