Zmiany w prawie pracy
Z początkiem 2023 r. zostały wprowadzone największe od wielu lat zmiany do Kodeksie pracy oraz wielu rozporządzeń wykonawczych. Dotychczas pracodawcy i pracownicy zajmujący się sprawami pracowniczymi przeszli z tego zakresu szkolenia, jednakże faktyczne stosowanie zmienionych przepisów ujawniło wiele wątpliwości i problemów w ich zakresie.
Najważniejsze z nich to np.:
- Dlaczego mail to nie postać elektroniczna oświadczenia woli oraz czy pracownik może składać wnioski (np. urlopowe lub o wolne z tytułu działania siły wyższej) i oświadczenia w drodze mailowej – zaskakujące skutki nowych przepisów?
- Czy należy stworzyć nową wymaganą część E teczki osobowej, jeśli w firmie nie są prowadzone kontrole prewencyjne trzeźwości?
- Jakie nowe zapisy i zmiany należy wprowadzić do regulaminu pracy w związku z wprowadzeniem w 2023 r. nowych przepisów?
- Jak prowadzić ewidencję i listę obecności pracowników zdalnych – po zmianie przepisów?
- Czy można nie wpisywać w informacji o warunkach zatrudnienia informacji o wymiarze urlopu, jeśli pracownik ma dostęp do elektronicznego portalu pracowniczego, w którym ten wymiar może sprawdzić?
- Czy w informacji o warunkach zatrudnienia pracownika zdalnego – w składnikach wynagrodzenia - wpisujemy prawo do ekwiwalentów i ryczałtów z tytułu pracy zdalnej?
- Czy w informacji o warunkach zatrudnienia informujemy o przerwie na karmienie lub o przerwie od pracy przy komputerze?
- Jak określić dobowy i tygodniowy wymiar czasu pracy w informacji o warunkach zatrudnienia pracownika zadaniowego?
- Jak zmiana przepisów wpłynęła na treść wniosku o urlop rodzicielski i czy możliwe jest złożenie wniosku o tzw. długi urlop rodzicielski?
- Jak nowe przepisy wpłynęła na treść umowy o pracę i czy jest możliwe po zmianie przepisów, aby umowa na zastępstwo nie miała w sobie konkretnego terminu, do którego została zawarta.
- Ile i jakie daty powinny pojawić się w umowie o pracę i czym jest dzień nawiązania stosunku pracy, dzień zwarcia umowy oraz dzień rozpoczęcia pracy – oraz dlaczego te terminy po zmianie przepisów stały się ważniejsze niż dotychczas.
- Jakie nowe dokumenty w związku ze zmianą przepisów o szkoleniach powinny pojawić się u pracodawcy?
Stacjonarne
Online
Doradztwo
26 kwietnia 2023 roku weszło w życie wiele nowych przepisów dotyczących zatrudnienia. Dotyczą one nowych uprawnień pracowniczych, wprowadzają dodatkową ochronę przed zwolnieniem i nowe obowiązki informacyjne w zakresie umów o pracę. Większe uprawnienia zyskują też pracownicy i członkowie ich rodzin.
W związku z powyższym proponujemy Państwu opracowanie:
- wzoru Informacji o warunkach zatrudnienia
- wzoru umów o pracę na okres próbny, czas określony, czas nieokreślony
- wzoru umowy o zakazie konkurencji
- wzoru wniosków ZUS po zmianach od 26 kwietnia 2023 r.
- przeprowadzenie weryfikacji obecnego Regulaminu Pracy i Regulaminu Wynagrodzeń Spółki z naniesieniem zmian dostosowujących go do przepisów, które obowiązują od 26 kwietnia 2023 r.
Zapraszamy do kontaktu, chętnie przygotujemy ofertę w powyższym zakresie.
Oferujemy usługę polegającą na kompleksowym audycie akt osobowych pracowników:
- Analizę stosowanych praktyk, wzorów umów, regulaminów i pozostałej dokumentacji pracowniczej stosowanej przez dział personalny oraz kadr w poszczególnych lokalizacjach i obszarach funkcjonalnych
- Zminimalizowanie ryzyka wystąpienia nieprawidłowości w postępowaniu osób zarządzających pracownikami
- Zminimalizowanie ryzyka powstania bezzasadnych sporów i roszczeń związanych z nawiązaniem stosunku pracy
- Zminimalizowanie ryzyka niewłaściwego formułowania składników wynagrodzenia w tym premii i nagródoraz wydatkowania środków z zakładowego funduszu świadczeń socjalnych
- Zminimalizowanie ryzyka odpowiedzialności przedstawicieli firmy za niepoprawne prowadzenie akt osobowych pracowników i osób wykonujących pracę na innej podstawie
Szkolenia zamknięte
Każdy temat z naszej oferty szkoleń możemy zorganizować na Państwa życzenie w formule szkolenia zamkniętego stacjonarnego lub w formule online. Szkolenie w formule online organizujemy z wykorzystamien narzędzi preferowancyh przez Państwa pracowników - Skype, Zoom, Clickmeeting, Ms Teams. Zaletą warsztatów wewnętrznych jest możliwość dostosowania tematyki szkolenia, jego zakresu, terminu realizacji oraz formy do Państwa indywidualnych potrzeb. Szkolenia "in company" to doskonała alternatywa w stosunku do szkoleń organizowanych w formule otwartej, nie tylko ze względu na indywidualny charakter, ale również aspekty finansowe. Dodatkowym atutem jest możliwość indywidualnego doradztwa i konsultacji przez naszych ekspertów w zakresie obejmującym merytoryczne aspekty organizowanego szkolenia.
Oferowana tematyka szkoleń
• Prawo pracy - aktualizacja przepisów
• Planowanie i rozliczanie czasu pracy, harmonogramowanie
• Prawo pracy dla menedżerów/liderów
• Dokumentacja pracownicza, akta osobowe
• Podatek dochodowy od osób fizycznych - PIT
• Zatrudnianie cudzoziemców
• Delegowanie pracowników do krajów UE
• Wynagrodzenia na liście płac
• Zajęcia i potrącenia komornicze
• Składki, zasiłki, emerytury
• RODO - Ochrona danych osobowych
• Rozliczanie umów cywilnoprawnych
• Zakładowy Fundusz Świadczeń Socjalnych
• Przeciwdziałanie mobbingowi i dyskryminacji w miejscu pracy
• Kursy kadrowo-płacowe
KONTAKT:
Iwona Charzewska
Manager szkolenia in-company
tel: +48 (22) 543 16 99
Wioletta Brzozowska
tel: +48 22 679 45 00
Martyna Potyńska
tel: +48 22 543 17 91
Iwona Charzewska
Manager szkolenia in-company
tel: +48 (22) 543 16 99
Newsletter BDO
Aktualności
- Limit płatności gotówkowych z wątpliwościami
- Amortyzacja łodzi sezonowej
- Ochrona sygnalistów już obowiązuje
- Podatek od budowli wchodzącej w skład przedsiębiorstwa
- Pojęcie zagranicznej jednostki kontrolowanej
- Tajemnica zawodowa i raportowanie MDR
- Samochód dla zarządu fundacji rodzinnej
- Bilet otrzymany z barteru trzeba oskładkować
- Luksusowy smartwatch w kosztach podatkowych
- WIS tylko w formie elektronicznej