OBOWIĄZKI ORGANÓW PROWADZĄCYCH I SZKÓŁ W ZAKRESIE USTALENIA I ROZLICZENIA NADGODZIN NAUCZYCIELI W ROKU SZKOLNYM 2025/2026 – DODATEK CZY RYCZAŁT ZA NADGODZINY - JAK DOSTOSOWAĆ REGULAMIN PŁAC DO OBOWIĄZUJĄCYCH OD 1.09.2025 ZMIAN KARTY NAUCZYCIELA
Termin: 24.10.2025 - 24.10.2025
Cena: 540.00 +VAT
Miejsce: Transmisja ONLINE
Cel szkolenia
- Celem szkolenia jest podniesienie kwalifikacji w zakresie zasad prawidłowej ewidencji godzin pracy nauczycieli w świetle uchwały składu 7 sędziów Sądu Najwyższego z dnia 26 lutego 2025 r. z której jasno wynika, że praca wykonywana przez nauczyciela ponad normy czasu pracy z art. 42 ust. 1 ustawy z dnia 26 stycznia 1982 r. - Karta Nauczyciela (jednolity tekst: Dz. U. z 2024 r., poz. 986 ze zm.) jest pracą w godzinach nadliczbowych w rozumieniu przepisów Kodeksu pracy.
- Zgodnie z obowiązującymi w Polsce "Zasadami Techniki prawodawczej", a szczególnie zgodnie z § 136: „W uchwale i zarządzeniu nie zamieszcza się przepisów prawnych niezgodnych z ustawą, na podstawie której są one wydawane, oraz innymi ustawami i ratyfikowanymi umowami międzynarodowymi, a także przepisów prawnych niezgodnych z rozporządzeniami”.
- Regulamin płac nauczyciela, który powstaje na podstawie art. 30 ust.6 i ust. 6a Karty Nauczyciela nie może zatem zawierać przepisów prawnych niezgodnych z art. 91c Karty Nauczyciela i art. 151(1) Kodeksu Pracy i co najważniejsze z art. 149 Kodeksu Pracy.
- Żaden z znanych regulaminów nie wprowadził bowiem obowiązku i wzoru ewidencji czasu pracy nauczyciela w domu, w szkole i poza szkołą i nie ma ustawowego elementu listy płac jakim jest dodatek za godziny nadliczbowe nauczyciela, który może być zastąpiony jedynie stosownym ryczałtem za nadgodziny. Regulaminy płac łamią prawo.
- Dzieje się tak dlatego, że wszystkim uciekł art.110 Prawa Oświatowego i fakt, że to dyrektor szkoły opracowuje, a organ prowadzący zatwierdza arkusz organizacyjny szkoły, na podstawie którego dyrektor ustala tygodniowy plan zajęć w szkole. A to oznacza, że nauczyciel nie pracuje w zadaniowym systemie pracy.
- Organy prowadzące nie są zatem zwolnione z ewidencji czasu pracy i muszą wypłacać dodatek lub ryczałt za nadgodziny, gdyż bezdyskusyjnie zadaniowy system pracy to tylko ten z art. 42 ustęp 2 pkt 3 ustawy Karta Nauczyciela. Ale nie te z ten z art. 42 ustęp 2 pkt 1-2, czyli wynikający z arkusza organizacyjnego szkoły.
- Organy prowadzące (OP) szkoły stoją zatem przed niezwykle trudnym wyzwaniem polegającym na wprowadzeniu prawidłowej ewidencji czasu pracy nauczyciela lub znalezieniem alternatywnego dopuszczalnego prawem rozwiązania. Ustawa z dnia 26 stycznia 1982 r. Karta Nauczyciela definiuje bowiem pojęcie "godziny ponadwymiarowej". Ustawa z dnia 26 czerwca 1974 r. Kodeks pracy definiuje natomiast pojęcie "godziny nadliczbowej". A to nie to samo.
- Niestety nauczycielom wypłacane są jedynie "godziny ponadwymiarowe". O "godzinach nadliczbowych" zapomina się.
- Uchwała składu 7 sędziów Sądu Najwyższego z dnia 26 lutego 2025 r. wszystko zmienia i przywraca zaufanie do państwa prawa. O ile oczywiście OPS i dyrekcja szkół zacznie prowadzić prawidłową ewidencje czasu pracy nauczyciela i dostosują regulamin płac nauczyciela do nowych realiów prawnych.
- Zmienione i obowiązujące od 1 września 2025 roku przepisy art.18 ustawy z dnia 25 lipca 2025 roku o zmianie ustawy – Karta Nauczyciela oraz niektórych innych ustaw nakładają na organy prowadzące obowiązek dostosowania regulaminów płac do obowiązujących przepisów.
- Na szkoleniu omówiona zostanie również problematyka budżetowego i księgowego ujęcia roszczeń nauczycieli dot. rozliczenia zaległych godzin nadliczbowych z punktu widzenia przepisów ustawy o finansach publicznych i ustawy o rachunkowości.
- Szkolenie dla: organów prowadzących oraz dyrekcji, głównych księgowych i księgowych szkół, przedszkoli, kierowników i służb finansowo-księgowych zespołów wspólnej obsługi administracyjno-finansowej oświaty prowadzonej w SCUW oraz gmin, powiatów, województw i państwowych jednostek budżetowych oraz ministerstw nadzorujących podległe im szkoły państwowe.
Program
- Czy nauczyciel pracuje w zadaniowym systemie pracy – jak wygląda praca nauczyciela w praktyce i jaką rolę pełni arkusz organizacyjny szkoły, o którym mowa w art. 110 ustawy Prawo oświatowe.
- Zasady techniki legislacyjnej a typowe błędy regulaminu płac wynikające z art.91c Karty Nauczyciela – błędy OP i błędy związków zawodowych.
- Zakres zastosowania art. 149 Kodeksu pracy do celów prawidłowego ustalenia wynagrodzenia nauczyciela i innych świadczeń związanych z pracą.
- Nowe realia prawne wpływające na regulaminy płac - uchwała składu 7 sędziów Sądu Najwyższego z dnia 26 lutego 2025 roku i jej znaczenie praktyczne oraz wyrok TSUE w sprawie C-660/20 dot. pracowników nie pełnoetatowych.
- Kolejne nowe realia prawne wpływające na regulaminy płac - zmiany Karty Nauczyciela wynikające z obowiązującej od 1 września 2025 roku ustawy z dnia 25 lipca 2025 roku o zmianie ustawy – Karta Nauczyciela oraz niektórych innych ustaw oraz pozostałe zmiany likwidujące godziny „Czarnkowe”.
- Godziny ponadwymiarowe a godziny nadliczbowe – podobieństwa i różnice a czas pracy nauczyciela w świetle art. 42 ustęp 2 Karty Nauczyciela.
- Ewidencja godzin dydaktycznych, wychowawczych i opiekuńczych, prowadzonych bezpośrednio z uczniami lub wychowankami albo na ich rzecz – tabele i wzory ewidencji oraz dotychczas funkcjonujące rozwiązania w dziennikach.
- Ewidencja innych zajęć i czynności nauczyciela wynikających z zadań statutowych szkoły, w tym zajęć opiekuńczych i wychowawczych uwzględniających potrzeby i zainteresowania uczniów – tabele i wzory ewidencji.
- Ewidencja zajęć i czynności związanych z przygotowaniem się do zajęć, samokształceniem i doskonaleniem zawodowym, w tym praca w domu – tabele i wzory ewidencji czasu pracy w domu i w szkole.
- Przypadki szczególne dot. ewidencja uczestnictwa nauczyciela w egzaminach, w szkoleniach branżowych, tzw. „godziny Czarnkowej”, zastępstw, wycieczek szkolnych, akademie, dyżury na korytarzu itp..
- Tabele i wzory ewidencji ustalającej faktyczny tygodniowy czas pracy nauczyciela umożliwiające ustalenie i rozliczenie zgodnie z prawem czasu pracy nauczyciela.
- Nowy obowiązkowy, ustawowy element listy płac nauczyciela po uchwale składu 7 sędziów Sądu Najwyższego z dnia 26 lutego 2025 roku określony w art. 151(1) Kodeksu Pracy – dodatek za pracę w godzinach nadliczbowych.
- Wprowadzenie dodatku za pracę w godzinach nadliczbowych do regulaminu płac nauczyciela jako obowiązek ustawowy – uzgodnienia ze związkami.
- Ryczałty za godziny nadliczbowe - alternatywne rozwiązanie dopuszczone Kodeksem Pracy.
- Procedura dochodzenia przez nauczycieli zaległy rozliczeń – wezwanie do zapłaty, rola Państwowej Inspekcji Pracy, pozew do sądu i konsekwencje karne za uporczywe/złośliwe nie wypłacanie dodatku za nadgodziny po uchwale 7 sędziów SN.
- Księgowe ujęcie roszczeń nauczycieli dot. rozliczenia zaległych godzin nadliczbowych – czy księgowość szkół powinna tworzyć rezerwy na koncie 840?
- Godziny nadliczbowe jako zaangażowanie, zobowiązania i wydatek oraz ich ujęcie w planie finansowym szkoły.
- Odpowiedzi na pytania.
Prowadzący
Tomasz Wojtania
Doświadczony wykładowca z 20 letnią praktyką, specjalista od trudnych tematów, niezależny konsultant z dziedziny finansów publicznych oraz rachunkowości i sprawozdawczości budżetowej. W latach 1993-2001 pracownik naukowy Katedry Rachunkowości Instytutu Zarządzania Politechniki Częstochowskiej. Stały współpracownik niektórych firm szkoleniowych. Autor setek publikacji i materiałów szkoleniowych, autor podręcznika "Podstawy rachunkowości budżetowej". Współautor raportu Banku Światowego "Porównanie polskich przepisów rachunkowości sektora publicznego z międzynarodowymi standardami rachunkowości sektora publicznego (MSRSP)". Autor projektu stanowiska dla Komitetu Standardów Rachunkowości w sprawie ujęcia, wyceny i prezentacji prawa wieczystego użytkowania gruntów oraz gruntów oddanych w wieczyste użytkowanie. Jako wykładowca pracował m.in. dla Najwyższej Izby Kontroli, Regionalnych Izb Obrachunkowych, Kancelarii Prezesa Rady Ministrów, Ministerstwa Finansów, Ministerstwa Pracy i Polityki Społecznej, Ministerstwa Nauki i Szkolnictwa Wyższego, Ministerstwa Rozwoju Regionalnego, Ministerstwa Sprawiedliwości, Sądów, Prokuratur, Urzędów Wojewódzkich, Izb i Urzędów Skarbowych, Państwowej Straży Pożarnej, Policji, Wojska, Państwowej Inspekcji Sanitarnej, Państwowych Inspektoratów Weterynarii, GDDKIA, Urzędów Pracy, Urzędów Gmin i Miast, Starostw Powiatowych, Urzędów Marszałkowskich oraz podległych im jednostek oświaty, pomocy społecznej, geodezji i innych, w tym jednostek pełniących rolę Instytucji oraz beneficjentów środków unijnych. Ponadto pracował dla agencji rządowych: ARIMR, ANR, ARR, ARM i innych jednostek sektora finansów publicznych np.:WFOŚIGW. Pracował również w Programie Partnerstwo dla Samorządu Terytorialnego LGPP oraz w KPRM w zespole Prof. T. Lubińskiej zajmując się tam tematyką budżetu zadaniowego. Przeszkolony w zakresie ochrony informacji niejawnych przez Prokuraturę Okręgową w Warszawie. Współpracownik i działacz Stowarzyszenia Księgowych w Polsce. Konsultant Banku Światowego nr 479364. Wykładowca w Krajowej Szkole Administracji Publicznej im. Lecha Kaczyńskiego.
Informacje dodatkowe
Koszty udziały w szkoleniu:720 zł + 23% VAT - za osobę
680 zł +23% VAT - za osobę przy zgłoszeniu dwóch lub więcej osób z firmy*Cena bez VAT dla opłacających szkolenie w co najmniej 70% ze środków publicznychUczestników, których dot. zwolnienie z VAT prosimy o zaznaczenie właściwego punktu w oświadczeniu na formularzu.Prosimy o dokonanie płatności przed szkoleniem po otrzymaniu pisemnego potwierdzenia oraz faktury pro-forma, podając w tytule numer faktury pro-formaCena obejmuje:- uczestnictwo w szkoleniu,
- materiały szkoleniowe oraz certyfikat ukończenia szkolenia - wysłane elektronicznie
- lunch, serwis kawowy
*Organizator zastrzega sobie prawo do zmiany terminu szkolenia lub jego odwołania oraz zmiany wykładowcy z przyczyn od niego niezależnych.Warunki rezygnacji:Rezygnację przyjmujemy najpóźniej na
7 dni przed szkoleniem w formie pisemnej. Rezygnacja w późniejszym terminie wiąże się z koniecznością pokrycia kosztów w 100%. Nieobecność na szkoleniu nie zwalnia z dokonania opłaty.