Powered by Smartsupp
Skip to main content

PROCES ZAMKNIĘCIA ROKU W JEDNOSTKACH BUDŻETOWYCH - ASPEKTY PRAKTYCZNE

Termin: 16.12.2025 - 16.12.2025
Cena: 560.00 +VAT
Miejsce: Transmisja ONLINE
Internet

Masz pytanie – skontaktuj się:

  22 543 16 06
  szkolenia@bdo.pl

Cel szkolenia

Adresaci: pracownicy działów księgowości w jednostkach budżetowych
 
Opis szkolenia: Proces zamknięcia roku oraz sprawozdania finansowe zwykle stanowią wyzwanie dla pracowników księgowości, z uwagi na fakt, że podsumowują całość rachunkowości rocznej oraz jest szereg różnic interpretacyjnych dotyczących procesów rozliczania poszczególnych obszarów ewidencyjnych czy sporządzania sprawozdań finansowych, szczególnie  informacji dodatkowej. Szkolenie w praktyczny sposób przybliży zatem uczestnikom zagadnienia w obszarze prawidłowego zamknięcia ksiąg roku i przygotowania sprawozdań finansowych w jednostkach budżetowych.
 
Korzyści:
Uczestnicy szkolenia poznają konkretne zapisy ewidencyjne dotyczące tego procesu. Prowadząca wyjaśni również wiele problemów interpretacyjnych w tym zakresie, m.in. rozliczania należności, szczególnie spornych czy  przedawnionych, korekty kosztów na przełomie roku, rozliczeń międzyokresowych, środków w drodze czy rozliczenia zaangażowania. Uczestnicy dowiedzą się jak sporządzić prawidłowo sprawozdania finansowe (powiązanie z kontami) oraz jakie są najczęściej występujące błędy i nieprawidłowości wynikające z protokołów RIO i NIK w obszarze zamknięcia roku oraz sprawozdawczości finansowej.
 
1.           Zamknięcie roku – przygotowanie procesu.

2.           Inwentaryzacja, a zamknięcie ksiąg rachunkowych – spis z natury, potwierdzanie sald, weryfikacja.

3.          Zamknięcie ksiąg rachunkowych w jednostce budżetowej:
  • rozliczenie i ewidencja przychodów, dochodów, należności, w tym m.in. nadpłat, zaległości, należności spornych, przedawnionych, odsetek od należności, odpisów aktualizujących należności,
  • podsumowanie realizacji dochodów z zakresu administracji rządowej lub innych zleconych JST ustawami, prawidłowość danych w sprawozdaniu Rb-27ZZ,
  • rozliczenie i ewidencja wydatków budżetowych, w tym m.in. rozliczenie wydatków o charakterze inwestycyjnym, wydatki remontowe,
  • ustalenie stanu zobowiązań na koniec roku budżetowego, w tym m.in. zobowiązania wymagalne,
  • ewidencja i weryfikacja zaangażowania,
  • środki pieniężne w ewidencji rocznej,
  • materiały i inne zapasy – rozliczenie,
  • ewidencja i rozliczenie kosztów, w tym: koszty postępowań spornych i egzekucyjnych, koszty o nadzwyczajnej wartości lub które wystąpiły incydentalnie itp.; korekta kosztów na przełomie roku,
  • rozliczenia międzyokresowe, możliwe uproszczenia,
  • konta pozabilansowe i ich rozliczenie,
  • wycena aktywów i pasywów, w tym szczególnie majątku trwałego,
  • wynik finansowy,
  • fundusz jednostki,
  • wydatki niewygasające z końcem roku.
4.          Omówienie sprawozdań finansowych jednostki i ich powiązań z kontami, w tym informacji  dodatkowej.
 


Agnieszka Drożdżal

Skarbnik w jednostce samorządowej od października 2001 r., wcześniej  główna księgowa. Od 1993 r. trener szkoleń dla organizacji pozarządowych - certyfikat z Programu PHARE Dialog Społeczny Fundusz Współpracy NGOs w Warszawie - kurs trenerów do prowadzenia szkoleń dla organizacji pozarządowych z praktyką w organizacjach w Irlandii i Wielkiej Brytanii. Posiada wieloletnie doświadczenie trenerskie w zakresie: budżet jst, budżet zadaniowy jst, rachunkowość projektów finansowanych ze środków UE oraz innych źródeł zagranicznych, dochody i wydatki jst, współpraca jst z organizacjami pozarządowymi, współpraca gmin z sołectwami, budżetowanie oraz ewaluacja i wprowadzanie zmian w organizacji, planowanie, komunikacja, motywacja, budowanie zespołu, animacja środowisk lokalnych.




Cena:  560 zł +23% VAT - koszt udziału w transmisji on-line jednej  osoby.

Cena obejmuje: uczestnictwo w zajęciach on-line, materiały szkoleniowe przesłane mailowo oraz certyfikat BDO.

Jak to działa?
  • Zgłaszamy się do udziału w zajęciach, wypełniając formularz zgłoszeniowy
  • Ok. 3 – 5 dni przed terminem rozpoczęcia pierwszych zajęć, wysyłamy do Państwa indywidualny kod dostępu i link do zajęć 
  • Mailowo przesyłamy Państwu również materiały szkoleniowe
  • Logujecie się Państwo zgodnie z wskazanymi dniami i godzinami szkoleń na podane w mailu dane
  • Podczas szkolenia macie Państwo możliwość zadawania pytań na czacie.

*Cena bez VAT dla opłacających szkolenie w co najmniej 70% ze środków publicznych
Uczestników, których dot. zwolnienie z VAT prosimy o zaznaczenie właściwego punktu w oświadczeniu na formularzu.

Prosimy o dokonanie płatności przed szkoleniem po otrzymaniu pisemnego potwierdzenia oraz faktury pro-forma, podając w tytule numer faktury pro-forma

*Organizator zastrzega sobie prawo do zmiany terminu szkolenia  lub jego  odwołania oraz zmiany wykładowcy z przyczyn od niego niezależnych.

Warunki rezygnacji:
Rezygnację przyjmujemy najpóźniej na 2 dni przed szkoleniem w formie pisemnej. Rezygnacja w późniejszym terminie wiąże się z koniecznością pokrycia kosztów w 100%. Nieobecność na szkoleniu nie zwalnia z dokonania opłaty.

Pobierz oświadczenie pobierz oświadcznie VAT zgloszeniowy

Dostępne terminy szkoleń

  Termin Miejsce Kod Cena
16.12.2025 - 16.12.2025 Transmisja ONLINE 4944025 560.00 +VAT

 

W przypadku problemów z rejestracją za pośrednictwem strony internetowej zapraszamy do pobrania formularza zgłoszeniowego, następnie wypełnienie zgłoszenia i przesłania do nas za pośrednictwem e-mail szkolenia@bdo.pl

Pobierz formularz zgłoszeniowy

Pobierz ofertę w PDF

PROCES ZAMKNIĘCIA ROKU W JEDNOSTKACH BUDŻETOWYCH - ASPEKTY PRAKTYCZNE

Termin: 16.12.2025 - 16.12.2025
Cena: 560.00 +VAT
Miejsce: Transmisja ONLINE

Cel szkolenia

Adresaci: pracownicy działów księgowości w jednostkach budżetowych
 
Opis szkolenia: Proces zamknięcia roku oraz sprawozdania finansowe zwykle stanowią wyzwanie dla pracowników księgowości, z uwagi na fakt, że podsumowują całość rachunkowości rocznej oraz jest szereg różnic interpretacyjnych dotyczących procesów rozliczania poszczególnych obszarów ewidencyjnych czy sporządzania sprawozdań finansowych, szczególnie  informacji dodatkowej. Szkolenie w praktyczny sposób przybliży zatem uczestnikom zagadnienia w obszarze prawidłowego zamknięcia ksiąg roku i przygotowania sprawozdań finansowych w jednostkach budżetowych.
 
Korzyści:
Uczestnicy szkolenia poznają konkretne zapisy ewidencyjne dotyczące tego procesu. Prowadząca wyjaśni również wiele problemów interpretacyjnych w tym zakresie, m.in. rozliczania należności, szczególnie spornych czy  przedawnionych, korekty kosztów na przełomie roku, rozliczeń międzyokresowych, środków w drodze czy rozliczenia zaangażowania. Uczestnicy dowiedzą się jak sporządzić prawidłowo sprawozdania finansowe (powiązanie z kontami) oraz jakie są najczęściej występujące błędy i nieprawidłowości wynikające z protokołów RIO i NIK w obszarze zamknięcia roku oraz sprawozdawczości finansowej.
 

Program

1.           Zamknięcie roku – przygotowanie procesu.

2.           Inwentaryzacja, a zamknięcie ksiąg rachunkowych – spis z natury, potwierdzanie sald, weryfikacja.

3.          Zamknięcie ksiąg rachunkowych w jednostce budżetowej:
  • rozliczenie i ewidencja przychodów, dochodów, należności, w tym m.in. nadpłat, zaległości, należności spornych, przedawnionych, odsetek od należności, odpisów aktualizujących należności,
  • podsumowanie realizacji dochodów z zakresu administracji rządowej lub innych zleconych JST ustawami, prawidłowość danych w sprawozdaniu Rb-27ZZ,
  • rozliczenie i ewidencja wydatków budżetowych, w tym m.in. rozliczenie wydatków o charakterze inwestycyjnym, wydatki remontowe,
  • ustalenie stanu zobowiązań na koniec roku budżetowego, w tym m.in. zobowiązania wymagalne,
  • ewidencja i weryfikacja zaangażowania,
  • środki pieniężne w ewidencji rocznej,
  • materiały i inne zapasy – rozliczenie,
  • ewidencja i rozliczenie kosztów, w tym: koszty postępowań spornych i egzekucyjnych, koszty o nadzwyczajnej wartości lub które wystąpiły incydentalnie itp.; korekta kosztów na przełomie roku,
  • rozliczenia międzyokresowe, możliwe uproszczenia,
  • konta pozabilansowe i ich rozliczenie,
  • wycena aktywów i pasywów, w tym szczególnie majątku trwałego,
  • wynik finansowy,
  • fundusz jednostki,
  • wydatki niewygasające z końcem roku.
4.          Omówienie sprawozdań finansowych jednostki i ich powiązań z kontami, w tym informacji  dodatkowej.
 


Prowadzący

Agnieszka Drożdżal

Skarbnik w jednostce samorządowej od października 2001 r., wcześniej  główna księgowa. Od 1993 r. trener szkoleń dla organizacji pozarządowych - certyfikat z Programu PHARE Dialog Społeczny Fundusz Współpracy NGOs w Warszawie - kurs trenerów do prowadzenia szkoleń dla organizacji pozarządowych z praktyką w organizacjach w Irlandii i Wielkiej Brytanii. Posiada wieloletnie doświadczenie trenerskie w zakresie: budżet jst, budżet zadaniowy jst, rachunkowość projektów finansowanych ze środków UE oraz innych źródeł zagranicznych, dochody i wydatki jst, współpraca jst z organizacjami pozarządowymi, współpraca gmin z sołectwami, budżetowanie oraz ewaluacja i wprowadzanie zmian w organizacji, planowanie, komunikacja, motywacja, budowanie zespołu, animacja środowisk lokalnych.



Informacje dodatkowe



Cena:  560 zł +23% VAT - koszt udziału w transmisji on-line jednej  osoby.

Cena obejmuje: uczestnictwo w zajęciach on-line, materiały szkoleniowe przesłane mailowo oraz certyfikat BDO.

Jak to działa?
  • Zgłaszamy się do udziału w zajęciach, wypełniając formularz zgłoszeniowy
  • Ok. 3 – 5 dni przed terminem rozpoczęcia pierwszych zajęć, wysyłamy do Państwa indywidualny kod dostępu i link do zajęć 
  • Mailowo przesyłamy Państwu również materiały szkoleniowe
  • Logujecie się Państwo zgodnie z wskazanymi dniami i godzinami szkoleń na podane w mailu dane
  • Podczas szkolenia macie Państwo możliwość zadawania pytań na czacie.

*Cena bez VAT dla opłacających szkolenie w co najmniej 70% ze środków publicznych
Uczestników, których dot. zwolnienie z VAT prosimy o zaznaczenie właściwego punktu w oświadczeniu na formularzu.

Prosimy o dokonanie płatności przed szkoleniem po otrzymaniu pisemnego potwierdzenia oraz faktury pro-forma, podając w tytule numer faktury pro-forma

*Organizator zastrzega sobie prawo do zmiany terminu szkolenia  lub jego  odwołania oraz zmiany wykładowcy z przyczyn od niego niezależnych.

Warunki rezygnacji:
Rezygnację przyjmujemy najpóźniej na 2 dni przed szkoleniem w formie pisemnej. Rezygnacja w późniejszym terminie wiąże się z koniecznością pokrycia kosztów w 100%. Nieobecność na szkoleniu nie zwalnia z dokonania opłaty.