ZASADY ZACIĄGANIA ZOBOWIĄZAŃ FINANSOWNYCH Z FUNDUSZU PRACY PO 1 GRUDNIA 2025 W ŚWIETLE NOWEJ USTAWY Z 20 MARCA 2025 O RYNKU PRACY I SŁUŻBACH ZATRUDNIENIA
Termin: 27.11.2025 - 27.11.2025
Cena: 560.00 +VAT
Miejsce: Transmisja ONLINE
Cel szkolenia
Celem szkolenia jest podniesienie kwalifikacji w zakresie zasad prowadzenia gospodarki budżetowej środkami funduszu pracy, w tym KFS w świetle nowej ustawy z 20 marca 2025 o rynku pracy i służbach zatrudnienia oraz zmian klasyfikacji budżetowej. Na szkoleniu omówione zostaną zmiany ustawy o finansach publicznych w zakresie kasowego i memoriałowego planowania, wykonywania i sprawozdawczości środków funduszu pracy i KFS oraz zakres stosowania nowych przepisów w praktyce po utracie z dniem 1 grudnia 2025 mocy prawnej rozporządzeń normujących zasady gospodarki finansowej funduszu pracy i KFS.
Szkolenie dla dyrekcji, kadry kierowniczej oraz głównych księgowych i księgowych Powiatowych i Wojewódzkich Urzędów Pracy oraz skarbników powiatów i województw.
Program
- Ustawa o finansach publicznych i zasady prowadzenia gospodarki budżetowej samorządowych jednostek budżetowych – zasady zaciągania zobowiązań przez PUP i WUP w świetle przepisów ustawy o finansach publicznych oraz jej wpływ na realizację planu finansowego i wydatków Funduszu Pracy.
- Zobowiązania a zaangażowanie budżetu i funduszu pracy w PUP i WUP – odpowiedzialność pracowników PUP i WUP a odpowiedzialność Skarbnika i Ministra właściwego ds. Pracy.
- Fundusz Pracy i jego dysponent – zasady gospodarki budżetowej środkami FP w świetle nowej ustawy z 20 marca 2025 o rynku pracy i służbach zatrudnienia i nowych obowiązujących od 2025 roku przepisów ustawy o finansach publicznych a utrata mocy z dniem 1 grudnia 2025 dotychczasowych przepisów wykonawczych.
- Zmiany klasyfikacji budżetowej związane z nową ustawą o rynku pracy i służbach zatrudnienia – nowy zakres zastosowania paragrafu 269 (projekt).
- Zakres zastosowania art.127 ustęp 2 pkt.3 ustawy o finansach publicznych i art.10 ustęp 3 ustawy o dochodach do samorządu powiatu i samorządu województwa – typowe nieprawidłowości z lat minionych popełnione przez ministerstwo w zakresie planowania zadań realizowanych przez PUP i WUP w nocie budżetowej na druku PFC.
- Zadania finansowane z Funduszu Pracy i ich realizacja przez powiat i województwo – starosta i marszałek jako organ zatrudnienia a zasady prowadzenia gospodarki budżetowej powiatu i województwa.
- Finansowanie z Funduszu Pracy świadczeń obligatoryjnych i form pomocy.
- Finansowanie zadań fakultatywnych oraz wynagrodzeń pracowników z Funduszu Pracy.
- Zasady wyceny aktywów i pasywów oraz zasady prawidłowej księgowości obowiązujące w 2025 roku w urzędach pracy.
- Obroty i salda poszczególnych kont ”budżetu urzędu” i „funduszu pracy/KFS” jako dane księgowe a zasady sporządzania sprawozdania typu „RB”, w tym „pomocniczego” sprawozdania z wykonania planu finansowego państwowego funduszu celowego: Rb-33 i Rb-40 za rok 2025.
- Czy WUP i PUP powinien sporządzać jedno czy oddzielne sprawozdania w zakresie operacji finansowych dla „budżetu-urzędu” i „funduszu pracy /KFS”.
- Specyficzna rola konta 136 i 853 dla dysponenta środków państwowego funduszu celowego i ich ujęcie w sprawozdaniu finansowym Ministerstwa Pracy w zakresie FP i KFS.
- Czy PUP i WUP powinien wykazywać w swoim bilansie salda kont 136 i 853? - nowe wytyczne Ministerstwa Finansów i Regionalnych Izb Obrachunkowych dotyczących kont 840, 760, 640, 290 dla FP i KFS.
- Wzory prawidłowych księgowań środków FP i KFS obowiązujące w roku 2025.
- Odpowiedzi na pytania – błędy lat minionych wpływające na błędy roku 2025.
Prowadzący
Tomasz Wojtania
Doświadczony wykładowca z 20 letnią praktyką, specjalista od trudnych tematów, niezależny konsultant z dziedziny finansów publicznych oraz rachunkowości i sprawozdawczości budżetowej. W latach 1993-2001 pracownik naukowy Katedry Rachunkowości Instytutu Zarządzania Politechniki Częstochowskiej. Stały współpracownik niektórych firm szkoleniowych. Autor setek publikacji i materiałów szkoleniowych, autor podręcznika "Podstawy rachunkowości budżetowej". Współautor raportu Banku Światowego "Porównanie polskich przepisów rachunkowości sektora publicznego z międzynarodowymi standardami rachunkowości sektora publicznego (MSRSP)". Autor projektu stanowiska dla Komitetu Standardów Rachunkowości w sprawie ujęcia, wyceny i prezentacji prawa wieczystego użytkowania gruntów oraz gruntów oddanych w wieczyste użytkowanie. Jako wykładowca pracował m.in. dla Najwyższej Izby Kontroli, Regionalnych Izb Obrachunkowych, Kancelarii Prezesa Rady Ministrów, Ministerstwa Finansów, Ministerstwa Pracy i Polityki Społecznej, Ministerstwa Nauki i Szkolnictwa Wyższego, Ministerstwa Rozwoju Regionalnego, Ministerstwa Sprawiedliwości, Sądów, Prokuratur, Urzędów Wojewódzkich, Izb i Urzędów Skarbowych, Państwowej Straży Pożarnej, Policji, Wojska, Państwowej Inspekcji Sanitarnej, Państwowych Inspektoratów Weterynarii, GDDKIA, Urzędów Pracy, Urzędów Gmin i Miast, Starostw Powiatowych, Urzędów Marszałkowskich oraz podległych im jednostek oświaty, pomocy społecznej, geodezji i innych, w tym jednostek pełniących rolę Instytucji oraz beneficjentów środków unijnych. Ponadto pracował dla agencji rządowych: ARIMR, ANR, ARR, ARM i innych jednostek sektora finansów publicznych np.:WFOŚIGW. Pracował również w Programie Partnerstwo dla Samorządu Terytorialnego LGPP oraz w KPRM w zespole Prof. T. Lubińskiej zajmując się tam tematyką budżetu zadaniowego. Przeszkolony w zakresie ochrony informacji niejawnych przez Prokuraturę Okręgową w Warszawie. Współpracownik i działacz Stowarzyszenia Księgowych w Polsce. Konsultant Banku Światowego nr 479364. Wykładowca w Krajowej Szkole Administracji Publicznej im. Lecha Kaczyńskiego.
Informacje dodatkowe
Cena: 560 zł +23% VAT - koszt udziału w transmisji on-line jednej osoby.Cena obejmuje: uczestnictwo w zajęciach on-line, materiały szkoleniowe przesłane mailowo oraz certyfikat BDO.
Jak to działa?- Zgłaszamy się do udziału w zajęciach, wypełniając formularz zgłoszeniowy
- Ok. 3 – 5 dni przed terminem rozpoczęcia pierwszych zajęć, wysyłamy do Państwa indywidualny kod dostępu i link do zajęć
- Mailowo przesyłamy Państwu również materiały szkoleniowe
- Logujecie się Państwo zgodnie z wskazanymi dniami i godzinami szkoleń na podane w mailu dane
- Podczas szkolenia macie Państwo możliwość zadawania pytań na czacie.
*Cena bez VAT dla opłacających szkolenie w co najmniej 70% ze środków publicznychUczestników, których dot. zwolnienie z VAT prosimy o zaznaczenie właściwego punktu w oświadczeniu na formularzu.Prosimy o dokonanie płatności przed szkoleniem po otrzymaniu pisemnego potwierdzenia oraz faktury pro-forma, podając w tytule numer faktury pro-forma*Organizator zastrzega sobie prawo do zmiany terminu szkolenia lub jego odwołania oraz zmiany wykładowcy z przyczyn od niego niezależnych.Warunki rezygnacji:Rezygnację przyjmujemy najpóźniej na
2 dni przed szkoleniem w formie pisemnej. Rezygnacja w późniejszym terminie wiąże się z koniecznością pokrycia kosztów w 100%. Nieobecność na szkoleniu nie zwalnia z dokonania opłaty.