Akcja Bilans. Bilansowe i podatkowe zamknięcie roku 2025
Termin: 10.12.2025 - 11.12.2025
Cena: 1490.00 +VAT
Miejsce: Warszawa
Cel szkolenia
Celem szkolenia jest kompleksowe przygotowanie uczestników do prawidłowego zamknięcia roku obrotowego 2025 - zarówno w aspekcie bilansowym, jak i podatkowym - z uwzględnieniem najnowszych zmian w ustawie o rachunkowości, krajowych standardach rachunkowości oraz w przepisach podatkowych.
Podczas szkolenia uczestnicy:- zdobędą praktyczne umiejętności w zakresie inwentaryzacji, wyceny aktywów i pasywów, ujmowania zdarzeń po dniu bilansowym oraz rozliczania błędów lat ubiegłych,
- przećwiczą prawidłowe ustalanie dochodu podatkowego, przychodów i kosztów uzyskania przychodów, a także rozpoznawanie i stosowanie ulg i zwolnień podatkowych,
- poznają konsekwencje najnowszych zmian podatkowych, w tym w zakresie ulgi na złe długi, podatku u źródła oraz limitów kosztów podatkowych,
- nauczą się unikania najczęstszych błędów i optymalnego wykorzystania dostępnych uproszczeń i preferencji w sprawozdawczości i rozliczeniach podatkowych.
Efektem udziału w szkoleniu będzie przygotowanie uczestników do sprawnego i zgodnego z prawem zamknięcia ksiąg rachunkowych i rozliczenia podatkowego za 2025 rok, co pozwoli ograniczyć ryzyko błędów, sankcji oraz ułatwi pracę w okresie sprawozdawczym.
Program
10.12.2025 - Sprawozdanie finansowe wg krajowych i międzynarodowych przepisów bilansowych:1.Sporządzanie, zatwierdzanie i udostępnianie jednostkowych rocznych sprawozdań finansowych:
a)jednostki objęte postanowieniami ustawy w pełnym i niepełnym zakresie,
b)składniki i reguły sporządzania rocznego sprawozdania finansowego,
c)kalendarz dla rocznego sprawozdania finansowego,
d)sprawozdanie finansowe,
e)reguły podpisywania rocznego sprawozdania finansowego,
f)badanie rocznego sprawozdania finansowego,
g)zatwierdzanie rocznego sprawozdania finansowego,
h)udostępnianie rocznego sprawozdania finansowego,
i)przechowywanie rocznego sprawozdania finansowego,
j)odpowiedzialność za roczne sprawozdanie finansowe .
2.Roczne sprawozdanie finansowe - zasady sporządzania:
a)roczne sprawozdanie finansowe i warunki jego przydatności,
b)podstawy sporządzania sprawozdania finansowego,
c)nadrzędne zasady stosowane przy sporządzaniu sprawozdania finansowego,
d)dane porównawcze i porównywalność.
3.Zmiany w przepisach międzynarodowych - MSSF 18 – Prezentacja i ujawnienia w sprawozdaniach finansowych
4.Bilans:
a)bilans i jego budowa,
b)ogólne zasady wyceny,
c)kategorie cen,
d)rzeczowe aktywa trwałe wg MSR 16 Środki trwałe a KSR 11 Środki trwałe
e)wartości niematerialne
f)należności, inwestycje oraz inne aktywa długoterminowe,
g)aktywa obrotowe,,
h)krótkoterminowe rozliczenia międzyokresowe,
i)kapitał (fundusz) własny,
j)zobowiązania,
k)rezerwy na zobowiązania,
l)zobowiązania,
m)bierne rozliczenia międzyokresowe.
5.Rachunek zysków i strat:
a)ogólna charakterystyka rachunku zysków i strat,
b)przychody wg KSR 15 Przychody ze sprzedaży wyrobów, półproduktów, towarów i materiałów" i porównanie MSSF 15
c)przychody i koszty z działalności podstawowej
d)pozostałe przychody i koszty operacyjne,
e)przychody i koszty finansowe,
f)zyski i straty nadzwyczajne,
g)wynik finansowy brutto i netto.
6.Dodatkowe informacje i objaśnienia:
a)objaśnienia do bilansu,
b)objaśnienia do rachunku zysków i strat,
c)poważne zagrożenia dla kontynuacji działalności,
d)inne istotne informacje ułatwiające ocenę jednostki,
7.Zestawienie zmian w kapitale (funduszu) własnym.
8.Rachunek przepływów pieniężnych:
a)cel i zakres stosowania standardu,
b)przepływy pieniężne i ich prezentacja,
c)przepływy działalności operacyjnej,
d)przepływy działalności inwestycyjnej,
e)przepływy działalności finansowej,
f)jednostkowy rachunek przepływów pieniężnych.
9.Odroczony podatek dochodowy.
10.Podstawowe obszary ryzyka związane z „księgowością kreatywną”:
a) przyjęcie polityki rachunkowości, która nie gwarantuje jednolitych metody wyceny na przestrzeni kolejnych lat obrotowych,
b) zmiany wartościach szacunkowych wg MSR 8 oraz PSR,
c) błędy dotyczące lat poprzednich,
d) wydarzenia po dniu bilansowym wg UoR a MSR 10.
11.12.2025 - Podatkowe zamknięcie roku 2025 – CIT:
W szkoleniu zostaną omówione kluczowe kwestie, które mają bezpośredni wpływ na proces przygotowywania deklaracji CIT. Celem szkolenia jest przekazanie Państwu niezbędnej wiedzy, która ułatwi Państwu zgodne z przepisami rozliczenie podatku dochodowego od osób prawnych oraz zminimalizuje ryzyko popełnienia błędów. Podczas szkolenia skupimy się na omówieniu najczęściej pojawiających się problemów i wątpliwości związanych z interpretacją przepisów.
1. Zasady ustalania momentu powstania przychodów w podatku dochodowym:
a) Przychody rozpoznawane memoriałowo i kasowo,
b) Kaucje, przedpłaty, zaliczki, zadatki,
c) 100% zaliczka a uregulowanie należności „z góry”,
2. Pojęcie świadczeń nieodpłatnych oraz częściowo odpłatnych – skutki dla sprzedawcy i kupującego:
a) związane z działalnością gospodarczą i nie mające takiego związku,
b) skutki po stronie przychodu, kosztów, odpisów amortyzacyjnych.
3. Dwa źródła przychodów. Przypisywanie przychodów i kosztów do danego źródła:
a) koszty bezpośrednio i pośrednio związane z danym źródłem,
b) przykłady najczęstszych przychodów z zysków kapitałowych,
4. Rozliczanie straty. Metoda podstawowa i alternatywna:
a) ograniczenia w możliwości rozliczania strat,
b) rozliczanie straty a przedawnienie zobowiązań podatkowych – czy rozliczając stratę trzeba dłużej przechowywać księgi podatkowe,
5. Korekta przychodów:
a) kiedy „wstecznie” a kiedy „na bieżąco”,
b) ograniczenia korekty – kiedy są niedozwolone,
6. Koszty uzyskania przychodów:
a) Pojęcie kosztu uzyskania przychodu
b) Koszty bezpośrednie i koszty inne niż bezpośrednio związane z przychodami oraz z danym źródłem przychodów,
c) Rozliczanie kosztów w czasie.
•Koszty na przełomie roku.
•Koszty przekraczające rok podatkowy.
•Koszty poniesione po zakończeniu roku.
d) Dzień poniesienia: zmiany podejścia organów podatkowych do momentu zaliczenia do kosztów podatkowych kosztów pośrednich tj. remonty, przeglądy, usługi reklamowe, prace aranżacyjne, nabycie części zamiennych, usługi doradcze, kary umownych, koszty IT,
e) Zasady dokumentowania kosztów
f) Koszty pracownicze, w tym imprezy integracyjne, zmiana przepisu dotyczącego zaliczania w koszty składek z tytułu przychodów ze stosunku pracy.
i) Odszkodowania i kary umowne (m.in. naprawy gwarancyjne, kary za opóźnienie)
j) Koszty finansowania dłużnego – limity i zasady ich liczenia,
k) Wydatki nie stanowiące kosztów uzyskania przychodów – m.in. wyłączenie amortyzacji nieruchomości mieszkalnych, problematyka wydatków opłacanych na rzecz współpracowników (m.in. szkolenia, udział w imprezach integracyjnych), nowe wyłączenia obowiązujące od 2025 r.,
l) Wykorzystywanie samochodów osobowych w działalności,
m) Zaniechane inwestycje
n) Korekta kosztów uzyskania przychodów
o) „Ulga z tytułu zatrzymanych zysków” - odsetki hipotetyczne w kosztach uzyskania przychodów,
7. Ograniczenie w kosztach podatkowych wydatków w formie gotówkowej/biała lista/MPP – kiedy są obowiązkowe płatności na rachunek z „białej listy”, jak liczyć limit płatności 15 tys. zł w przypadku podziału płatności na kilka faktur,
8. Tzw. „Ulga na złe długi" w podatkach dochodowych - likwidacja obowiązku dołączania przy korzystaniu z „ulgi na złe długi” załączników PIT/WZ, PIT/WZR, CIT/WZ do zeznań za 2023 r.,
9. Warunki korzystania z obniżonej stawki CIT (9%) – m.in. jak ustalać status małego podatnika, zaliczki na prawo do 9% stawki CIT,
10. Amortyzacja podatkowa – wybrane zagadnienia: amortyzacja jednorazowa dla małych podatników i fabrycznie nowych środków trwałych, indywidualna, przyśpieszona w gminach o wysokim bezrobociu,
11. Podatek od przerzuconych dochodów – w nowej odsłonie
12. „Powrót” krajowego podatku minimalnego.
13. Podatek od przychodów z budynków
14. Podatek u źródła:
a) Zakres przedmiotowy – jakie płatności podlegają pod WHT, obszary sporne (m.in. urządzenia przemysłowe, SaaS),
b) Mechanizm pay & refund
c) Obowiązki płatnika
d) Oświadczenie płatnika
e) Przypadki szczególne, w tym najem urządzeń przemysłowych (kontenerów, serwerów komputerowych),
f) IFT-1R. IFT-2R
16. CIT-ST – nowy termin i nowe zasady.
17. Informacje i deklaracje składane po zakończeniu roku - zmiana przepisów dotyczących pierwszego terminu składania JPK_KR (JPK_PIT/JPK_CIT).
18. Ulgi podatkowe odliczane od podstawy opodatkowania:
a) Ulga B+R - interpretacja ogólna dotycząca kosztów kwalifikowanych w uldze badawczo-rozwojowej,
b) Ulga na robotyzację
c) Ulga na prototyp
d) Ulga na ekspansję
e) Ulga sponsoringowa
19. Darowizny odliczane od podstawy opodatkowania.
20. Darowizny na rzecz pomocy Ukrainie.
21. Zniesienie obowiązku informowania o strategii podatkowej.
22. Omówienie deklaracji CIT-8 z załącznikami.
Prowadzący
Michał Kołosowski
Michał Kołosowski rozpoczął swoją karierę zawodową w międzynarodowej firmie audytorskiej, a później zdobywał doświadczenie w jednej z czołowych firm "Wielkiej Czwórki". Jest posiadaczem certyfikatu Diploma in International Financial Reporting, wydanego przez ACCA. Jako Partner w grupie kapitałowej UHY ECA, która jest częścią międzynarodowej sieci niezależnych firm audytorskich i konsultingowych, posiada bogate doświadczenie w badaniu sprawozdań finansowych, sporządzaniu pakietów konsolidacyjnych, analizach finansowych typu due diligence, przekształcaniu sprawozdań finansowych zgodnie z MSR/MSSF oraz US GAAP. Specjalizuje się w obsłudze spółek z branży nieruchomości i real estate oraz funduszy inwestycyjnych zamkniętych. Jest autorem licznych artykułów i cenionym wykładowcą w dziedzinie rachunkowości, a także współautorem publikacji dotyczących międzynarodowych standardów rachunkowości.
Marcin Szymocha
doradca podatkowy (nr 12870) z wieloletnim doświadczeniem. Jest absolwentem Wydziału Prawa i Administracji Uniwersytetu Warszawskiego oraz Podyplomowego Studium Podatków i Prawa Podatkowego na tej samej uczelni. Doświadczenie zdobywał przez ponad 8 lat w jednej z największych kancelarii podatkowych w Polsce – Instytucie Studiów Podatkowych Modzelewski i Wspólnicy Sp. z o.o., gdzie finalnie kierował Oddziałem Śląskim jako Dyrektor. Pełnił również funkcję menedżera ds. wiedzy i procesu w PwC Service Delivery Center (SDC). Obecnie prowadzi własną spółkę doradztwa podatkowego JAKPLACICPODATKI.PL Sp. z o.o. Jest ekspertem Stowarzyszenia Mieszkanicznik w zakresie podatków. Specjalizuje się w opodatkowaniu nieruchomości, CIT Estońskim oraz obsłudze sporów podatkowych.
Informacje dodatkowe
Koszty udziału w szkoleniu:1 490 zł+ 23% VAT - koszt udziału jednej osoby
760 zł+ 23% VAT - koszt udziału jednej osoby w wybranym dniu szkolenia
Cena obejmuje: uczestnictwo w zajęciach, lunch oraz serwis kawowy, materiały szkoleniowe przesłane mailowo oraz certyfikat BDO w wersji elektronicznej.
*Cena bez VAT dla opłacających szkolenie w co najmniej 70% ze środków publicznych
Uczestników, których dot. zwolnienie z VAT prosimy o zaznaczenie właściwego punktu w oświadczeniu na formularzu.
Prosimy o dokonanie płatności przed szkoleniem po otrzymaniu pisemnego potwierdzenia oraz faktury pro-forma, podając w tytule numer faktury pro-forma
*Organizator zastrzega sobie prawo do zmiany terminu szkolenia lub jego odwołania oraz zmiany wykładowcy z przyczyn od niego niezależnych.Warunki rezygnacji:Rezygnację przyjmujemy najpóźniej na 7 dni przed szkoleniem w formie pisemnej. Rezygnacja w późniejszym terminie wiąże się z koniecznością pokrycia kosztów w 100%. Nieobecność na szkoleniu nie zwalnia z dokonania opłaty.