KSeF, VAT, CIT oraz kodeks karny skarbowy dla księgowych.
Termin: 30.06.2025 - 02.07.2025
Cena: 2790.00 +VAT
Miejsce: Międzyzdroje
Cel szkolenia
Serdecznie zapraszamy na intensywne szkolenie podatkowe do
hotelu Vienna House w Międzyzdrojach.
Celem szkolenia jest kompleksowe przygotowanie księgowych i specjalistów ds. podatków do nadchodzących zmian oraz bieżących obowiązków wynikających z przepisów dotyczących:
- Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) – wdrożenie, obowiązki, sankcje i praktyka od 2025 r.
- Podatku VAT i CIT – nowelizacje ustaw, najnowsze interpretacje, orzecznictwo oraz najczęstsze problemy podatników.
- Kodeksu karnego skarbowego – odpowiedzialność księgowych, ryzyka zawodowe, sposoby zabezpieczenia interesów firmy i pracowników.
Szkolenie będzie prowadzone w formie warsztatów z uwzględnieniem licznych przykładów praktycznych, najnowszych interpretacji organów podatkowych oraz bieżących problemów zgłaszanych przez uczestników.
Program
1.07.2025 - VAT w tym KSEF:
I.Rozliczanie VAT:
1. Moment powstania obowiązku podatkowego.
- Data dostawy towarów.
- Moment wykonania usługi.
- Protokół odbioru jako data wykonania usługi.
- Częściowe wykonanie usługi.
- Usługi rozliczane w okresach rozliczeniowych.
- Refakturowanie
2. Podstawa opodatkowania.
- Poprawne kursy walut. Faktury sprzedaży i korekty. Zmiany SLIM VAT 3.
- Koszty dodatkowe (transport, ubezpieczenie, opakowanie, inne).
- Wyłączenia z podstawy opodatkowania.
- Ujmowanie faktur korygujących. Obecnie i po KSeF.
3. Bezpieczny obrót międzynarodowy.
- Dokumenty. Prawo do zastosowania stawki 0 %.
- Prawidłowe rozliczanie WNT.
- Eksport towarów w świetle najnowszych interpretacji i orzecznictwa.
- Import i eksport usług. Moment VAT. Kursy. Prezentacja w JPK VAT.
4. Podatek naliczony.
- Związek akupów z czynnościami opodatkowanymi. Jak sprawdzić czy istnieje?
- Wydatki pracownicze i inne „kłopotliwe” zakupy. Przegląd interpretacji.
- Termin odliczenia VAT.
- Błędy na fakturach a prawo do odliczenia VAT.
5. Fakturowanie.
- Zmiany do faktur zaliczkowych od 1.09.2023 r.
- Prawidłowa treść faktury, korekty, faktury zaliczkowej i rozliczeniowej.
- Terminy wystawiania faktur.
- Praktyczne rozliczanie KSEF po wejściu ustawy w życie.
II.Rozliczanie KSEF:
1.Wprowadzenie – kontekst zmian.
- Obowiązek korzystania z KSeF od 1.02.2026 r. – podstawy prawne i harmonogram.
- Rola schemy FA(3) i powody wprowadzenia nowej wersji.
- Porównanie FA(1), FA(2) i FA(3) – najważniejsze różnice.
2.Nowa struktura FA(3) – przegląd zmian.
- Nowe pola: termin płatności, kod kraju nabywcy, kod teryt podatnika.
- Zmiany w oznaczeniach TP, GTU, MPP, IED.
- Uproszczenia i usunięcia: m.in. struktura Podmiot3 i PodmiotUpoważniony.
3.Szczegółowa analiza struktury FA(3).
- Omówienie sekcji: nagłówek, kontrahenci, treść faktury (Fa), stopka, załączniki.
- Nowe możliwości techniczne, np. rozbudowana obsługa płatności częściowych.
- Znaczenie pól kontrolnych, oznaczeń specjalnych i identyfikatorów faktur.
4.Kluczowe aspekty podatkowe w FA(3).
- Oznaczenia GTU, TP, MPP, IED i ich wpływ na JPK i rozliczenia VAT.
- Faktury zaliczkowe, końcowe i rozliczeniowe – obowiązki ewidencyjne.
- Ulga na złe długi – obowiązkowe pole, praktyczne konsekwencje.
5.Praktyczne przypadki
- Korekty faktur – obowiązek posługiwania się wyłącznie fakturą korygującą (noty korygujące zlikwidowane od 1.02.2026 r.).
- Duplikaty – zakaz wystawiania duplikatów do e-Faktur.
- Faktura uproszczona.
- Faktury zaliczkowe – sposób dokumentowania wpłat i ich rozliczenia w FA(3), rozdzielenie momentu powstania obowiązku podatkowego.
- Faktura wystawiona offline – tryb offline24, skutki podatkowe, daty wystawienia i otrzymania, wymóg dosłania do KSeF.
- Brak możliwości anulowania faktur ustrukturyzowanych.
6.Zagadnienia techniczne i integracyjne.
- Struktura XSD, walidacja, obsługa błędów.
- Integracja systemów ERP – techniczne aspekty dostosowania do FA(3).
- API KSeF, tokeny, certyfikaty – nowe wymagania i bezpieczeństwo.
2.07.2025 - Podatek dochodowy od osób prawnych:
1. Zagadnienia ogólne:
- zwolnienia przedmiotowe i podmiotowe,
- ograniczony i nieograniczony obowiązek podatkowy,
- rok podatkowy i terminy w obowiązkach informacyjnych od 1.01.2024 roku,
- strata podatkowa z uwzględnieniem zmian
- 19 i 9 % stawka CIT – kiedy możliwa stawka obniżona do zastosowania
- estoński podatnik CIT, stawka podatku
- podatek minimalny
2.Zaliczki na podatek, podatek za rok podatkowy, zeznanie roczne:
- uproszczone formy wpłacania zaliczek na podatek dochodowy a rzeczywiste zaliczki na podatek, kiedy można zdecydować o wyborze
- obowiązki płatnika,
- zwolnienia z obowiązku składania zeznań podatkowych,
- rozliczenie w drodze ulg: darowizny, ulga badawczo-rozwojowa, ulga na ekspansję, sponsoringowa, prototyp
- ulga na złe długi od strony wierzyciela i dłużnika
- rozliczanie straty podatkowej z lat ubiegłych
3. Przychody:
- przychody rozpoznawane na zasadzie memoriałowej,
- przychody z tytułu zbycia rzeczy, przeniesienia praw oraz świadczenia usług,
- przychody z tytułu usług rozliczanych w okresach rozliczeniowych,
- przychody rozpoznawane na zasadzie kasowej (kiedy przychód jest otrzymany a kiedy postawiony do dyspozycji?),
- przychody z tytułu świadczeń nieodpłatnych oraz częściowo nieodpłatnych,
- inne zasady rozpoznawania przychodów – wybrane przykłady,
- przychody z zysków kapitałowych i pozostałej działalności operacyjnej
4. Koszty uzyskania przychodów:
- definicja kosztów uzyskania przychodów,
- koszty bezpośrednie oraz koszty pośrednie,
- rozliczanie kosztów w czasie,
- ograniczenia w kwalifikacji do kosztów podatkowych – transakcje z podmiotami powiązanymi, koszty finansowania dłużnego
5. Szczególne zasady rozpoznania przychodów oraz kosztów uzyskania przychodów oraz koszty niestanowiące kosztów podatkowych:
- świadczenia na rzecz pracowników,
- koszty eksploatacji samochodów osobowych,
- koszty podróży służbowych,
- koszty wsparcia sprzedaży,
- reprezentacja i reklama,
- kary umowne odszkodowania czy zawsze stanowią NKUP?
- leasing operacyjny i finansowy na przykładach .
6. Amortyzacja :
- podstawowe warunki funkcjonowania rozliczenia kosztów w czasie.
- amortyzacja podwyższona i indywidualna.
- jak wybrać metodę amortyzacji podatkowej – amortyzacja proporcjonalna, spowolniona, przyśpieszona i jednorazowa
- wyłączenia z amortyzacji podatkowej
7. Podatek u źródła w transakcjach międzynarodowych:
- ograniczony oraz nieograniczony obowiązek podatkowy,
- postanowienia ustawy o CIT a postanowienia konwencji modelowej OECD oraz wybranych umów o unikaniu podwójnego opodatkowania,
- dywidendy,
- odsetki,
- należności licencyjne,
- zakup usług o charakterze niematerialnym,
- certyfikat rezydencji oraz pozostałe obowiązki informacyjno – dokumentacyjne,
- model rozliczania WHT a nowe obowiązki płatnika podatku u źródła w przypadku płatności powyżej 2 mln zł.
III. Zagrożenia wynikające z kodeksu karnego skarbowego oraz karnego dla zespołów księgowych.
Prowadzący
Mariusz Nowak
Doradca podatkowy, Doktorant Uniwersytetu Ekonomicznego w Poznaniu. Pięcioletnie doświadczenie zawodowe na stanowiskach kierowniczych w urzędzie skarbowym, gdzie specjalizowałem się w kontrolach podatkowych, postępowaniach podatkowych oraz postępowaniach egzekucyjnych w administracji. Dwuletnie doświadczenie zawodowe w jednej z największych firm produkcyjnych świata, w której zajmowałem się doradztwem podatkowym. Obecnie prezes zarządu w międzynarodowej spółce doradztwa podatkowego Goldenstein. Zajmuję się obsługą prawno-podatkową polskich oraz międzynarodowych firm. Posiadam szerokie doświadczenie w prowadzeniu szkoleń dla urzędów skarbowych, biur rachunkowych, księgowych oraz dla przedsiębiorców. W szkoleniach koncentruję się na poszukiwaniu sposobów optymalizacji opodatkowania. Przedstawiam sposób działania. Jestem autorem publikacji w biuletynie finansowym i w gazecie prawnej. Od 2013 roku posiadam uprawnienia niemieckiego doradcy podatkowego.
Informacje dodatkowe
Koszty udziału w szkoleniu - 2 990 zł/os. + 23% VATDla opłacających szkolenie w co najmniej 70% ze środków publicznych cena bez VAT.Uczestników, których dot. zwolnienie z VAT prosimy o pobranie i przesłanie podpisanego oświadczenia.Prosimy o dokonanie płatności przed szkoleniem po otrzymaniu pisemnego potwierdzenia oraz faktury pro-forma, podając w tytule numer faktury pro-forma W cenie szkolenia zapewniamy:- uczestnictwo w zajęciach, autorskie materiały szkoleniowe w wersji elektronicznej,
- pełne wyżywienie (od kolacji w dniu 30.06 do obiadu w dniu 02.07),
- 2 noclegi w pokojach dwuosobowych (istnieje możliwość zakwaterowania w pokoju jednoosobowym za dodatkową dopłatą 640 zł+ 23% VAT),
- bezpłatne korzystanie ze strefy SPA - przeszklonego basenu z widokiem na morze oraz zewnętrznego basenu z leżakami i koszami plażowymi i saun.
*Organizator zastrzega sobie prawo do zmiany terminu szkolenia lub jego odwołania oraz zmiany wykładowcy z przyczyn od niego niezależnych.Informacje o hotelu - Vienna House by Wyndham Amber Baltic Międzyzdroje Warunki rezygnacji:Rezygnację przyjmujemy najpóźniej na
7 dni przed szkoleniem w formie pisemnej. Rezygnacja w późniejszym terminie wiąże się z koniecznością pokrycia kosztów w 100%. Nieobecność na szkoleniu nie zwalnia z dokonania opłaty.