Skuteczna rekrutacja pracowników. Aspekt prawny z uwzględnieniem zmian oraz aspekt miękki - nowoczesne metody rekrutacji
Termin: 11.12.2025 - 12.12.2025
Cena: 1190.00 +VAT
Miejsce: Transmisja ONLINE
Cel szkolenia
Główne założenia szkolenia:1. Omówienie zmian w przepisach prawa pracy, m.in.:
• najnowszych przepisów dotyczących konieczności wskazania początkowego wynagrodzenia za pracę lub jego widełek dla osób poszukujących zatrudnienia oraz innych zmian w tym zakresie, właściwego określania nazw stanowisk pracy a także przebiegu rozmowy kwalifikacyjnej. Przepisy będą obowiązywały od 24. grudnia 2025r
• omówienie nowych zasad zaliczania do staży pracy okresów zatrudnienia na innej podstawie prawnej niż stosunek pracy oraz prowadzenia działalności gospodarczej. Przepisy wejdą w życie od 1 stycznia 2026r., w przypadku administracji publicznej, a od 1 maja 2026r. w odniesieniu do sektora prywatne
go2.Nabycie umiejętności analizowania dokumentów dostarczanych przez kandydatów
3.Rozwój umiejętności formułowania pytań diagnozujących predyspozycje kandydata do wykonywania obowiązków na danym stanowisku pracy,
4.Nabycie umiejętności rozpoczynania rozmowy selekcyjnej w sposób sprzyjający otwarciu kandydata i dotarciu do kluczowych informacji o nim,
5.Rozwój umiejętności zadawania pytań, które pozwolą na sprawdzenie czy kandydat posiada kompetencje potrzebne na określonym stanowisku,
6.Zrozumienie wpływu sposobu zadawania pytań przy użyciu najnowszych metod, na jakość otrzymywanych informacji
7.Podniesienie świadomości błędów pojawiających się podczas rozmów oraz sposobów ich unikania,
8.Udoskonalenie umiejętności oceny kandydata i ustrzeganie się błędów percepcyjnych występujących w ocenie
9.Rozwój umiejętności w obszarze podejmowania właściwych decyzji odnośnie zatrudnienia kandydata.
Podczas szkolenia omówimy wpływ ustawy o równości wynagrodzeń na przebieg spotkania rekrutacyjnego:
- co mówi ustawa?
- kiedy podawać wysokość wynagrodzenia?
- dobre praktyki
Program
Dzień I
Rekrutacja pracowników oraz osób zatrudnionej na innej postawie prawnej niż stosunek pracy w 2025/2026r.
Najnowsze przepisy prawa oraz planowane zmiany zostaną przedstawione w kontekście omawiania zagadnień dotyczących rekrutacji osób do pracy. Podczas szkolenia zostanie przedstawione najnowsze przepisy dotyczące:
• najnowsze przepisy dotyczące konieczności wskazania początkowego wynagrodzenia za pracę lub jego widełek dla osób poszukujących zatrudnienia oraz innych zmian w tym zakresie, właściwego określania nazw stanowisk pracy a także przebiegu rozmowy kwalifikacyjnej. Przepisy będą obowiązywały od 24. grudnia 2025r
• zaliczania do staży pracy okresów zatrudnienia na innej podstawie prawnej niż stosunek pracy oraz prowadzenia działalności gospodarczej. Przepisy wejdą w życie od 1 stycznia 2026r., w przypadku administracji publicznej, a od 1 maja 2026r. w odniesieniu do sektora prywatnego.
Omówione zostaną projekt zmian dotyczące:- założeń Dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2023/970 z dnia 10 maja 2023r. w sprawie wzmocnienia stosowania zasady równości wynagrodzeń dla mężczyzn i kobiet za taką samą pracę lub pracę o takiej samej wartości za pośrednictwem mechanizmów przejrzystości wynagrodzeń oraz mechanizmów egzekwowania. Dyrektywa powinna być implementowana do polskiego systemu prawnego, najpóźniej do 7 czerwca 2026r.
- nowej definicji mobbingu, dyskryminacji w zatrudnieniu w tym molestowania oraz naruszenia dóbr osobistych pracownika. Przedstawione zostaną projektowane postanowienia dotyczące tworzenia procedur antymobbingowych oraz przeciwko innym niepożądanym zachowaniem w stosunkach pracy, a także konsekwencje tych negatywnych działań dla pracodawców. Projekt wejdzie w życie po upływie 21 dni od dnia ogłoszenia.
Uczestnicy szkolenia zostaną zapoznani z najnowszym orzecznictwem Sądu Najwyższego oraz aktualnymi stanowiskami Państwowej Inspekcji Pracy, Prezesa UODO oraz Ministerstwa Pracy, Rodziny i Polityki Społecznej.
Program: • Rekrutacja, procedura jej przeprowadzania – omówienia najnowszych zmian przepisów dotyczących naboru na stanowiska pracy, które będą obowiązywać od 24.12.2025r.
• Jak komunikować osobie początkowe wynagrodzenie lub „widełki wynagrodzenia za pracę” w świetle nowych przepisów prawa.
• O co wolno a o co absolutnie nie wolno pytać pracownika podczas rozmowy kwalifikacyjnej.
• RODO a rekrutacji – na co zwrócić szczególną uwagę.
• Zasady prawa w zakresie formułowania ogłoszenia do pracy.
• Rekrutacja, a przepisy dotyczące zakazu dyskryminacji – jak unikną naruszenia przepisów prawa w tym aspekcie.
• Treść ogłoszenia, a treść umowy o pracę - w jakim zakresie musi być spójne odzwierciedlenie.
• Zasady przechowywania porównawczych danych zgromadzonych podczas rozmów kwalifikacyjnych z kandydatami. Zasady przechowywania wszelkiej dokumentacji związanej z procesem rekrutacji.
• Na co należy zwrócić szczególną uwagę podczas rekrutacji pracowników w świetle postanowień Dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2023/970 z dnia 10 maja 2023r. w sprawie wzmocnienia stosowania zasady równości wynagrodzeń dla mężczyzn i kobiet za taką samą pracę lub pracę o takiej samej wartości za pośrednictwem mechanizmów przejrzystości wynagrodzeń oraz mechanizmów egzekwowania.
• Kiedy zwieramy umowę o pracę, a kiedy jest możliwość zawarcia umowy cywilnoprawnej w odniesieniu do nowych uprawnień PIP w zakresie zamiany umowy cywilnoprawnej w umowę o pracę.
• Jakie dokumenty przynosi osoba, która została przyjęta do pracy w kontekście nowych przepisów dotyczących zaliczania okresów do stażu pracy
• Czy dopuszczalne jest zawarcie umowy przedwstępnej z osobą ubiegającą się o zatrudnienie.
• Pytania i odpowiedzi uczestników szkolenia.
Dzień II
Skuteczna rekrutacja pracownikówGłówne założenia szkolenia:1. Nabycie umiejętności analizowania dokumentów dostarczanych przez kandydatów pod kątem:
• dopasowania do ustalonego profilu optymalnego kandydata;
• poziomu dotychczasowych osiągnięć zawodowych kandydata;
2. Rozwój umiejętności formułowania pytań diagnozujących predyspozycje kandydata do wykonywania obowiązków na danym stanowisku pracy,
3. Nabycie umiejętności rozpoczynania rozmowy selekcyjnej w sposób sprzyjający otwarciu kandydata i dotarciu do kluczowych informacji o nim,
4. Rozwój umiejętności zadawania pytań, które pozwolą na sprawdzenie czy kandydat posiada kompetencje potrzebne na określonym stanowisku,
5. Zrozumienie wpływu sposobu zadawania pytań przy użyciu najnowszych metod, na jakość otrzymywanych informacji
6. Podniesienie świadomości błędów pojawiających się podczas rozmów oraz sposobów ich unikania,
7. Udoskonalenie umiejętności oceny kandydata i ustrzeganie się błędów percepcyjnych występujących w ocenie
8. Rozwój umiejętności w obszarze podejmowania właściwych decyzji odnośnie zatrudnienia kandydata.
Podczas szkolenia omówimy wpływ ustawy o równości wynagrodzeń na przebieg spotkania rekrutacyjnego:
- co mówi ustawa?
- kiedy podawać wysokość wynagrodzenia?
- dobre praktyki
Program: 1. WSTĘP DO SZKOLENIA
• Przedstawienie i wzajemne poznanie trenera i uczestników
• Prezentacja planu i celów szkolenia
• Ustalenie zasad związanych z przebiegiem szkolenia
Forma prowadzenia: Prezentacja,
2. PRZYGOTOWANIE DO WYWIADU
• Właściwy i ekonomiczny sposób analizowania napływających ofert- CV oraz listów motywacyjnych adekwatnie do wymagań stanowiskowych stawianych przed kandydatem,
• Elementy istotne w analizie CV, na co należy być wyczulonym: „dziury” w chronologii, skoczkowie, deklaratywne zainteresowania, język, opis zadań w firmach, niesprecyzowane kwalifikacje, cv jak „gadżet” lub brudnopis itd. Elementy, na których należy się skoncentrować.
• Pierwsze wrażenie „efekt anielski” i „efekt Golema” – obiektywizm rekrutującego.
• Efekt halo, naturalne kryteria selekcji rekrutującego.
• Klasyczne błędy komunikacyjne rekrutującego
Forma prowadzenia: Przykładowe CV, weryfikacja potencjalnych kandydatów, pokazanie miejsc mówiących dużo o kandydacie, znaków zapytania itd
3.WERYFIKACJA HIPOTEZ: TECHNIKI ZADAWANIA PYTAŃ
• Dlaczego pytam?
• Podstawowe techniki zadawania pytań.
• Jaki cel takie środki - określenie celu i dobieranie do niego rodzaju pytań.
• Kiedy powinno mi się zapalać czerwone światło?
• Kiedy i jak poszukujemy motywacji kandydata
• Rodzaje wywiadów i czym jest wywiad behawioralny?
• Sztuka swobodnej, ale kierowanej rozmowy pytaniami.
• Jak umiejętnie rozwijać rozmowę w danej dziedzinie?
Drążenie pytaniami
Forma prowadzenia: Uczestnicy dostają przed szkoleniem „książeczkę pytań” , Trener tłumaczy cel zadawanych pytań i analizuje możliwe wypowiedzi
4. SPRAWDZANIE KLUCZOWYCH KOMPETENCJI: PRZYGOTOWANIE DO DECYZJI
• Dobre przygotowanie do weryfikacji kluczowych kompetencji - min. i max. Ilość kompetencji poddawanych weryfikacji, określanie czasu na 1 kandydata
• Sprawdzanie kluczowych kompetencji.
• Jak wyrażają się kompetencje w zachowaniach codziennego dnia pracy, jakie zadać pytania weryfikujące.
• Pytania teoretyczne, naprowadzające, behawioralne – wskazanie i doświadczenie istotnych różnic w docieraniu do prawdziwych doświadczeń kandydata
• Jakość informacji - pogłębianie informacji, drążenie tematu
• Techniki komunikacyjne - parafraza i jej rodzaje.
• Interpretacja zachowań- co powinno wzbudzić naszą ostrożność.
Forma prowadzenia: prezentacja
5. WYBÓR KANDYDATA, SPRAWDZENIE SKUTECZNOŚCI PROCESU
• Jak interpretować odpowiedzi kandydata.
• Analiza sukcesów pomyłek i trudności. Co to jest błąd rekrutacyjny i jego przyczyny.
• Okres wdrożenia- weryfikacja rekrutacji.
Forma prowadzenia: Prezentacja multimedialna
Prowadzący
Artur Samek


radca prawny, nadinspektor pracy kierujący działem prawnym w Okręgowym Inspektoracie Pracy w Krakowie, wykładowca akademicki z prawa pracy, autor wielu publikacji z zakresu prawa pracy oraz ubezpieczeń społecznych. Doświadczony trener szkoleń z zakresu prawa pracy, ochrony danych osobowych, działania agencji zatrudnienia w tym agencji pracy tymczasowych, Pracowniczych Planów Kapitałowych. Prowadził konferencje i seminaria naukowe z zakresie prawa pracy, ochrony danych osobowych, działalności agencji zatrudnienia.
Magdalena Guillet
Wieloletni konsultant zarządzania, coach i trener z dwudziestoletnim doświadczeniem w prowadzeniu projektów doradczych i szkoleniowych.
Z wykształcenia filolog polski i teatrolog. Dyplomowany międzynarodowy trener zarządzania ( roczny kurs w Paryżu Cegos S.A. 2002) oraz mediator w organizacji ( Trop, roczna szkoła mediatorów 2013).
W swojej karierze zawodowej była naukowcem w CNRS w Paryżu, dyrektorem personalnym Carrefour Polska od jego wejścia na rynek polski do 3 tys pracowników, prowadziła francuską firmę pracy czasowej Ecco, rekrutowała oraz doradzała pracownikom w rozwoju ich kariery zawodowej, przez 10 lat była prezesem filii polskiej, międzynarodowej firmy doradczo szkoleniowej Cegos oraz partnerem zarządzającym Cegos SA Francja, gdzie prowadziła międzynarodowe projekty doradcze dotyczące m.in. restrukturyzacji zatrudnienia oraz projekty rekrutacyjne.
W latach 2005 -2009 współzałożyciel, członek zarządu Polskiej Izby Firm Szkoleniowych oraz jej wiceprezes. Kierowała też w ramach PIFS Komisją Jakości Rynku Szkoleń oraz stworzyła Kodeks Dobrych Praktyk branży szkoleniowej.
Prowadzi działania doradcze i szkolenia w obszarze strategii HR, umiejętności kierowniczych i umiejętności osobistych. Zajmuje się szeroko rozumianą tematyką zarządzania wiekiem i różnorodnością w firmach. W psychologii biznesu zajmuje się m.in. zarządzaniem konfliktem w przedsiębiorstwie, motywacją, komunikacją, integracją zespołu i zarządzaniem zmianą.
Prowadziła również zajęcia na MBA HR w Wyższej Szkole Handlu i Prawa im Ryszarda Łazarskiego z zakresu zarządzania zmianą oraz procesów zarządczych, w Wyższej Szkole Pedagogicznej TWP zajęcia z zakresu projektów innowacyjnych, prezentacji i autoprezentacji a także komunikacji werbalnej i niewerbalnej.
Informacje dodatkowe
Cena*:
1.190 zł +23% VATza osobęIstnieje możliwość udziału w wybranym dniu szkolenia.Cena za udział w 1 dniu szkoleniu: 650 zł +23% VAT*Cena bez VAT dla opłacających szkolenie w co najmniej 70% ze środków publicznych
Cena obejmuje:• uczestnictwo w zajęciach on-line dla 1 osoby,
• materiały szkoleniowe oraz certyfikat ukończenia szkolenia w wersji elektronicznej
• dostęp do szkolenia na platformie Clikmeeting w czasie rzeczywistym
• możliwość zadawania pytań w trakcie szkolenia,
• wsparcie techniczne - kontakt telefoniczny lub w formie czatu podczas i przed szkoleniem.
Jak to działa?• Zgłaszamy się do udziału w zajęciach, wypełniając formularz zgłoszeniowy
• Ok. 3 – 5 dni przed terminem rozpoczęcia pierwszych zajęć, wysyłamy do Państwa potwierdzenie realizacji szkolenia oraz link do zajęć
• Mailowo przesyłamy Państwu również materiały szkoleniowe
• Logujecie się Państwo zgodnie z wskazanymi dniami i godzinami szkoleń na podane w mailu dane
Prosimy o dokonanie płatności przed szkoleniem po otrzymaniu pisemnego potwierdzenia oraz faktury pro-forma, podając w tytule numer faktury pro-forma.*Organizator zastrzega sobie prawo do zmiany terminu szkolenia lub jego odwołania oraz zmiany wykładowcy z przyczyn od niego niezależnych.Warunki rezygnacji:Rezygnację przyjmujemy najpóźniej na 7 dni przed szkoleniem w formie pisemnej. Rezygnacja w późniejszym terminie wiąże się z koniecznością pokrycia kosztów w 100%. Nieobecność na szkoleniu nie zwalnia z dokonania opłaty.