Powered by Smartsupp
Skip to main content

PRZYGOTOWANIE DO WDROŻENIA KSEF I ZAMKNIĘCIA ROKU 2025 W SĄDACH I W PROKURATURZE

Termin: 01.12.2025 - 01.12.2025
Cena: 560.00 +VAT
Miejsce: Transmisja ONLINE
Internet

Masz pytanie – skontaktuj się:

  22 543 16 06
  szkolenia@bdo.pl

Cel szkolenia

✅ Celem szkolenia jest podniesienie kwalifikacji w zakresie przygotowania sądów i prokuratury do wdrożenia KSeF oraz do zamknięcia roku 2025 i zasad sporządzania sprawozdania budżetowego i finansowego sądu i prokuratury jako państwowej jednostki budżetowej.
 
✅ Na szkoleniu omówione zostaną również nowe wytyczne Ministerstwa Finansów dotyczące rozliczeń międzyokresowych przychodów i kosztów, zasady aktualizacji należności budżetowych, w tym w zakresie należności sądowych oraz zasady przeprowadzania inwentaryzacji za rok 2025, a także zasady prowadzenia prawidłowej ewidencji księgowej dochodów i wydatków budżetowych dla celów KSeF.
 
✅ Na szkoleniu omówione zostaną standardy ESA 2010, z którymi związany jest problem finansowania z paragrafu 421 środków trwałych amortyzowanych jednorazowo, oraz problematyka dot. rozporządzenia Ministra Sprawiedliwości z 19 grudnia 2012 roku w sprawie szczegółowych zasad prowadzenia gospodarki finansowej i działalności inwestycyjnej sądów powszechnych odwołującego się do od lat nie obowiązujących przepisów ws. sprawozdawczości budżetowej, których zastosowanie mogłoby spowodować błędy przy zamknięciu roku 2025 w sądach i w prokuraturze.
 
✅ Szkolenie online dla wszystkich sądów i jednostek prokuratury oraz Ministerstwa Sprawiedliwości jako jednostek budżetowych.
 
 
1.Ogólne zasady funkcjonowania KSeF – czym jest KSeF, kogo i co obejmuje, w jakich terminach, problem z VIDA.
2.Uprawnienia – zgłoszenie ZAW-FA, narzędzia autoryzacyjne, rodzaje dostępów.
3.Wystawianie i odbiór faktur w państwowych jednostkach budżetowych – dysponent główny, dysponent II i III stopnia, wyjaśnienie dlaczego państwowa jednostka budżetowa może być uznana za samodzielnego podatnika VAT, a samorządowa jednostka budżetowa nie jest uznana za samodzielnego podatnika VAT oraz zasady funkcjonowania dochodów i wydatków wydzielonych rachunków dochodów, o których mowa w art. 11a i państwowych funduszy celowych o których mowa w art. 29 ustawy o finansach publicznych, a także środków funduszy zarządzanych przez BGK.
4.KSeF a NIP - odmienne dla państwowych i odmienne dla samorządowych jednostek zasady identyfikacji jednostki w systemie REGON, na sprawozdaniu budżetowym i na sprawozdaniu finansowym, zasady posługiwania się numerem NIP i identyfikacja państwowej jednostki budżetowej jako podatnika za pomocą mikrorachunku podatkowego (IRP), nieprawidłowości dot. sądów okręgowych obsługujących sądy obsługiwane rejonowe.
5.KSeF a mechanizm podzielonej płatności i „biała lista” VAT w państwowych jednostkach budżetowych – odmienne funkcjonowanie MPP w państwowych jednostkach budżetowych w świetle przepisów rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 15 stycznia 2014 w sprawie szczegółowego sposobu wykonywania budżetu państwa oraz  rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 grudnia 2010 w sprawie rodzajów i trybu dokonywania operacji na rachunkach bankowych prowadzonych dla obsługi budżetu państwa w zakresie krajowych środków finansowych oraz zakresu i terminów udostępniania informacji o stanach środków na tych rachunkach, a także w świetle objaśnień podatkowych Ministerstwa Finansów z 29 czerwca 2018 oraz z 23 grudnia 2019 roku.
6.KSeF a księgowość państwowej jednostki budżetowej - specyfika organizacji rachunkowości budżetowej jednostek wykonujących ustawę budżetową państwa i jej integracja z KSeF.
7.Specyfika rachunkowości i sprawozdawczości budżetowej oraz finansowej sądu i prokuratury jako państwowych jednostek budżetowych – problem sądów obsługujących sądy  funkcjonalne jako podmiotów rachunkowości i sprawozdawczości.
8.Problematyka dot. rozporządzenia Ministra Sprawiedliwości z 19 grudnia 2012 roku w sprawie szczegółowych zasad prowadzenia gospodarki finansowej i działalności inwestycyjnej sądów powszechnych, których zastosowanie mogłoby spowodować błędy przy zamknięciu roku 2025 w sądach i w prokuraturze.
9.Nadrzędne zasady rachunkowości oraz zasady wyceny aktywów i pasywów obowiązujące w sądach i w prokuraturze w 2025 roku - wycena na moment początkowy (powstania) a wycena na dzień bilansowy.
10.Klasyfikacja budżetowa obowiązująca w roku 2025 i jej rola w systemie statystyki publicznej  a standardy ESA 2010.
11.Grupowanie wydatków bieżących i majątkowych sądu i prokuratury w roku 2025 i zmiany na rok 2026 - art. 124 ustawy o finansach publicznych i jego zastosowanie w państwowych jednostkach budżetowych.
12.Zasady księgowania środków funduszy zarządzanych przez BGK a środki państwowych funduszy celowych - specyfika funkcjonowania Funduszu Pomocy Pokrzywdzonym i Pomocy Postpenitencjarnej (Funduszu Sprawiedliwości).
13.Problem wyższej amortyzacji wykazywanej w informacji dodatkowej niż w rachunku zysków i strat – czy wymiar sprawiedliwości łamie zasadę ostrożności i rzetelności?
14.Pułapki podatku VAT w państwowych jednostkach budżetowych – obniżanie o VAT należności wykazywanych w RB-27 i zakaz obniżania o VAT należności wykazywanych w RB-N oraz przypadek szczególny dotyczący zastosowania w praktyce paragrafu 453 klasyfikacji wydatków do podatku VAT, w zakresie używania paragrafu 453 do faktur zakupowych dla VAT naliczonego podlegającego odliczeniu.
15.Obroty i salda poszczególnych kont jako dane księgowe, a zasady sporządzania sprawozdań zakresie budżetu państwa i w zakresie budżetu środków europejskich za rok 2025 – przykłady i schematy księgowań oraz powiązanie księgowości ze sprawozdawczością.
16.Obroty i salda poszczególnych kont jako dane księgowe a zasady sporządzania sprawozdania z państwowego funduszu celowego: Rb-33 i Rb-40 – przykłady i schematy księgowań oraz powiązanie księgowości ze sprawozdawczością funduszu Sprawiedliwości po zmianach wynikających z ustawy z dnia 11 sierpnia 2021 roku o zmianie ustawy o finansach publicznych oraz niektórych innych ustaw na rok 2025 z uwzględnieniem zmian noty budżetowej dot. druku PFC.
17.Zasady sporządzania rocznych sprawozdań jednostek sektora finansów publicznych dla celów statystycznych w zakresie operacji finansowych: RB-N i RB-Z sądu i prokuratury.
18.Inwentaryzacja za rok 2025 w jednostkach budżetowych – spis, potwierdzenie, weryfikacja w sądach i w prokuraturze oraz problem z numerami NIP i REGON w sądach funkcjonalnych.
19.Wzór i zasady sporządzania sprawozdania finansowego za rok 2025 dla sądów i prokuratury jako państwowych jednostek budżetowych – specyficzna jednostki nadrzędnej i dysponentów II stopnia.
20.Analiza zgodności danych wykazywanych w rocznej sprawozdawczości budżetowej i finansowej jednostek budżetowych wymiaru sprawiedliwości oraz przykłady potencjalnych nieprawidłowości i ich związek z nowym rejestrem umów jaki ma obowiązywać od 2026 roku.
21.Odpowiedzi na pytania.
 
 
 


Tomasz Wojtania

Doświadczony wykładowca z 20 letnią praktyką, specjalista od trudnych tematów, niezależny konsultant z dziedziny finansów publicznych oraz rachunkowości i sprawozdawczości budżetowej. W latach 1993-2001 pracownik naukowy Katedry Rachunkowości Instytutu Zarządzania Politechniki Częstochowskiej. Stały współpracownik niektórych firm szkoleniowych. Autor setek publikacji i materiałów szkoleniowych, autor podręcznika "Podstawy rachunkowości budżetowej". Współautor raportu Banku Światowego "Porównanie polskich przepisów rachunkowości sektora publicznego z międzynarodowymi standardami rachunkowości sektora publicznego (MSRSP)". Autor projektu stanowiska dla Komitetu Standardów Rachunkowości w sprawie ujęcia, wyceny i prezentacji prawa wieczystego użytkowania gruntów oraz gruntów oddanych w wieczyste użytkowanie. Jako wykładowca pracował m.in. dla Najwyższej Izby Kontroli, Regionalnych Izb Obrachunkowych, Kancelarii Prezesa Rady Ministrów, Ministerstwa Finansów, Ministerstwa Pracy i Polityki Społecznej, Ministerstwa Nauki i Szkolnictwa Wyższego, Ministerstwa Rozwoju Regionalnego, Ministerstwa Sprawiedliwości, Sądów, Prokuratur, Urzędów Wojewódzkich, Izb i Urzędów Skarbowych, Państwowej Straży Pożarnej, Policji, Wojska, Państwowej Inspekcji Sanitarnej, Państwowych Inspektoratów Weterynarii, GDDKIA, Urzędów Pracy, Urzędów Gmin i Miast, Starostw Powiatowych, Urzędów Marszałkowskich oraz podległych im jednostek oświaty, pomocy społecznej, geodezji i innych, w tym jednostek pełniących rolę Instytucji oraz beneficjentów środków unijnych. Ponadto pracował dla agencji rządowych: ARIMR, ANR, ARR, ARM i innych jednostek sektora finansów publicznych np.:WFOŚIGW. Pracował również w Programie Partnerstwo dla Samorządu Terytorialnego LGPP oraz w KPRM w zespole Prof. T. Lubińskiej zajmując się tam tematyką budżetu zadaniowego. Przeszkolony w zakresie ochrony informacji niejawnych przez Prokuraturę Okręgową w Warszawie. Współpracownik i działacz Stowarzyszenia Księgowych w Polsce. Konsultant Banku Światowego nr 479364. Wykładowca w Krajowej Szkole Administracji Publicznej im. Lecha Kaczyńskiego.




Cena:  560 zł +23% VAT - koszt udziału w transmisji on-line jednej  osoby.

Cena obejmuje: uczestnictwo w zajęciach on-line, materiały szkoleniowe przesłane mailowo oraz certyfikat BDO.

Jak to działa?
  • Zgłaszamy się do udziału w zajęciach, wypełniając formularz zgłoszeniowy
  • Ok. 3 – 5 dni przed terminem rozpoczęcia pierwszych zajęć, wysyłamy do Państwa indywidualny kod dostępu i link do zajęć 
  • Mailowo przesyłamy Państwu również materiały szkoleniowe
  • Logujecie się Państwo zgodnie z wskazanymi dniami i godzinami szkoleń na podane w mailu dane
  • Podczas szkolenia macie Państwo możliwość zadawania pytań na czacie.

*Cena bez VAT dla opłacających szkolenie w co najmniej 70% ze środków publicznych
Uczestników, których dot. zwolnienie z VAT prosimy o zaznaczenie właściwego punktu w oświadczeniu na formularzu.

Prosimy o dokonanie płatności przed szkoleniem po otrzymaniu pisemnego potwierdzenia oraz faktury pro-forma, podając w tytule numer faktury pro-forma

*Organizator zastrzega sobie prawo do zmiany terminu szkolenia  lub jego  odwołania oraz zmiany wykładowcy z przyczyn od niego niezależnych.

Warunki rezygnacji:
Rezygnację przyjmujemy najpóźniej na 2 dni przed szkoleniem w formie pisemnej. Rezygnacja w późniejszym terminie wiąże się z koniecznością pokrycia kosztów w 100%. Nieobecność na szkoleniu nie zwalnia z dokonania opłaty.

Pobierz oświadczenie pobierz oświadcznie VAT zgloszeniowy

Dostępne terminy szkoleń

  Termin Miejsce Kod Cena
01.12.2025 - 01.12.2025 Transmisja ONLINE 4962025 560.00 +VAT

 

W przypadku problemów z rejestracją za pośrednictwem strony internetowej zapraszamy do pobrania formularza zgłoszeniowego, następnie wypełnienie zgłoszenia i przesłania do nas za pośrednictwem e-mail szkolenia@bdo.pl

Pobierz formularz zgłoszeniowy

Pobierz ofertę w PDF

PRZYGOTOWANIE DO WDROŻENIA KSEF I ZAMKNIĘCIA ROKU 2025 W SĄDACH I W PROKURATURZE

Termin: 01.12.2025 - 01.12.2025
Cena: 560.00 +VAT
Miejsce: Transmisja ONLINE

Cel szkolenia

✅ Celem szkolenia jest podniesienie kwalifikacji w zakresie przygotowania sądów i prokuratury do wdrożenia KSeF oraz do zamknięcia roku 2025 i zasad sporządzania sprawozdania budżetowego i finansowego sądu i prokuratury jako państwowej jednostki budżetowej.
 
✅ Na szkoleniu omówione zostaną również nowe wytyczne Ministerstwa Finansów dotyczące rozliczeń międzyokresowych przychodów i kosztów, zasady aktualizacji należności budżetowych, w tym w zakresie należności sądowych oraz zasady przeprowadzania inwentaryzacji za rok 2025, a także zasady prowadzenia prawidłowej ewidencji księgowej dochodów i wydatków budżetowych dla celów KSeF.
 
✅ Na szkoleniu omówione zostaną standardy ESA 2010, z którymi związany jest problem finansowania z paragrafu 421 środków trwałych amortyzowanych jednorazowo, oraz problematyka dot. rozporządzenia Ministra Sprawiedliwości z 19 grudnia 2012 roku w sprawie szczegółowych zasad prowadzenia gospodarki finansowej i działalności inwestycyjnej sądów powszechnych odwołującego się do od lat nie obowiązujących przepisów ws. sprawozdawczości budżetowej, których zastosowanie mogłoby spowodować błędy przy zamknięciu roku 2025 w sądach i w prokuraturze.
 
✅ Szkolenie online dla wszystkich sądów i jednostek prokuratury oraz Ministerstwa Sprawiedliwości jako jednostek budżetowych.

Program

 
 
1.Ogólne zasady funkcjonowania KSeF – czym jest KSeF, kogo i co obejmuje, w jakich terminach, problem z VIDA.
2.Uprawnienia – zgłoszenie ZAW-FA, narzędzia autoryzacyjne, rodzaje dostępów.
3.Wystawianie i odbiór faktur w państwowych jednostkach budżetowych – dysponent główny, dysponent II i III stopnia, wyjaśnienie dlaczego państwowa jednostka budżetowa może być uznana za samodzielnego podatnika VAT, a samorządowa jednostka budżetowa nie jest uznana za samodzielnego podatnika VAT oraz zasady funkcjonowania dochodów i wydatków wydzielonych rachunków dochodów, o których mowa w art. 11a i państwowych funduszy celowych o których mowa w art. 29 ustawy o finansach publicznych, a także środków funduszy zarządzanych przez BGK.
4.KSeF a NIP - odmienne dla państwowych i odmienne dla samorządowych jednostek zasady identyfikacji jednostki w systemie REGON, na sprawozdaniu budżetowym i na sprawozdaniu finansowym, zasady posługiwania się numerem NIP i identyfikacja państwowej jednostki budżetowej jako podatnika za pomocą mikrorachunku podatkowego (IRP), nieprawidłowości dot. sądów okręgowych obsługujących sądy obsługiwane rejonowe.
5.KSeF a mechanizm podzielonej płatności i „biała lista” VAT w państwowych jednostkach budżetowych – odmienne funkcjonowanie MPP w państwowych jednostkach budżetowych w świetle przepisów rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 15 stycznia 2014 w sprawie szczegółowego sposobu wykonywania budżetu państwa oraz  rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 grudnia 2010 w sprawie rodzajów i trybu dokonywania operacji na rachunkach bankowych prowadzonych dla obsługi budżetu państwa w zakresie krajowych środków finansowych oraz zakresu i terminów udostępniania informacji o stanach środków na tych rachunkach, a także w świetle objaśnień podatkowych Ministerstwa Finansów z 29 czerwca 2018 oraz z 23 grudnia 2019 roku.
6.KSeF a księgowość państwowej jednostki budżetowej - specyfika organizacji rachunkowości budżetowej jednostek wykonujących ustawę budżetową państwa i jej integracja z KSeF.
7.Specyfika rachunkowości i sprawozdawczości budżetowej oraz finansowej sądu i prokuratury jako państwowych jednostek budżetowych – problem sądów obsługujących sądy  funkcjonalne jako podmiotów rachunkowości i sprawozdawczości.
8.Problematyka dot. rozporządzenia Ministra Sprawiedliwości z 19 grudnia 2012 roku w sprawie szczegółowych zasad prowadzenia gospodarki finansowej i działalności inwestycyjnej sądów powszechnych, których zastosowanie mogłoby spowodować błędy przy zamknięciu roku 2025 w sądach i w prokuraturze.
9.Nadrzędne zasady rachunkowości oraz zasady wyceny aktywów i pasywów obowiązujące w sądach i w prokuraturze w 2025 roku - wycena na moment początkowy (powstania) a wycena na dzień bilansowy.
10.Klasyfikacja budżetowa obowiązująca w roku 2025 i jej rola w systemie statystyki publicznej  a standardy ESA 2010.
11.Grupowanie wydatków bieżących i majątkowych sądu i prokuratury w roku 2025 i zmiany na rok 2026 - art. 124 ustawy o finansach publicznych i jego zastosowanie w państwowych jednostkach budżetowych.
12.Zasady księgowania środków funduszy zarządzanych przez BGK a środki państwowych funduszy celowych - specyfika funkcjonowania Funduszu Pomocy Pokrzywdzonym i Pomocy Postpenitencjarnej (Funduszu Sprawiedliwości).
13.Problem wyższej amortyzacji wykazywanej w informacji dodatkowej niż w rachunku zysków i strat – czy wymiar sprawiedliwości łamie zasadę ostrożności i rzetelności?
14.Pułapki podatku VAT w państwowych jednostkach budżetowych – obniżanie o VAT należności wykazywanych w RB-27 i zakaz obniżania o VAT należności wykazywanych w RB-N oraz przypadek szczególny dotyczący zastosowania w praktyce paragrafu 453 klasyfikacji wydatków do podatku VAT, w zakresie używania paragrafu 453 do faktur zakupowych dla VAT naliczonego podlegającego odliczeniu.
15.Obroty i salda poszczególnych kont jako dane księgowe, a zasady sporządzania sprawozdań zakresie budżetu państwa i w zakresie budżetu środków europejskich za rok 2025 – przykłady i schematy księgowań oraz powiązanie księgowości ze sprawozdawczością.
16.Obroty i salda poszczególnych kont jako dane księgowe a zasady sporządzania sprawozdania z państwowego funduszu celowego: Rb-33 i Rb-40 – przykłady i schematy księgowań oraz powiązanie księgowości ze sprawozdawczością funduszu Sprawiedliwości po zmianach wynikających z ustawy z dnia 11 sierpnia 2021 roku o zmianie ustawy o finansach publicznych oraz niektórych innych ustaw na rok 2025 z uwzględnieniem zmian noty budżetowej dot. druku PFC.
17.Zasady sporządzania rocznych sprawozdań jednostek sektora finansów publicznych dla celów statystycznych w zakresie operacji finansowych: RB-N i RB-Z sądu i prokuratury.
18.Inwentaryzacja za rok 2025 w jednostkach budżetowych – spis, potwierdzenie, weryfikacja w sądach i w prokuraturze oraz problem z numerami NIP i REGON w sądach funkcjonalnych.
19.Wzór i zasady sporządzania sprawozdania finansowego za rok 2025 dla sądów i prokuratury jako państwowych jednostek budżetowych – specyficzna jednostki nadrzędnej i dysponentów II stopnia.
20.Analiza zgodności danych wykazywanych w rocznej sprawozdawczości budżetowej i finansowej jednostek budżetowych wymiaru sprawiedliwości oraz przykłady potencjalnych nieprawidłowości i ich związek z nowym rejestrem umów jaki ma obowiązywać od 2026 roku.
21.Odpowiedzi na pytania.
 
 
 


Prowadzący

Tomasz Wojtania

Doświadczony wykładowca z 20 letnią praktyką, specjalista od trudnych tematów, niezależny konsultant z dziedziny finansów publicznych oraz rachunkowości i sprawozdawczości budżetowej. W latach 1993-2001 pracownik naukowy Katedry Rachunkowości Instytutu Zarządzania Politechniki Częstochowskiej. Stały współpracownik niektórych firm szkoleniowych. Autor setek publikacji i materiałów szkoleniowych, autor podręcznika "Podstawy rachunkowości budżetowej". Współautor raportu Banku Światowego "Porównanie polskich przepisów rachunkowości sektora publicznego z międzynarodowymi standardami rachunkowości sektora publicznego (MSRSP)". Autor projektu stanowiska dla Komitetu Standardów Rachunkowości w sprawie ujęcia, wyceny i prezentacji prawa wieczystego użytkowania gruntów oraz gruntów oddanych w wieczyste użytkowanie. Jako wykładowca pracował m.in. dla Najwyższej Izby Kontroli, Regionalnych Izb Obrachunkowych, Kancelarii Prezesa Rady Ministrów, Ministerstwa Finansów, Ministerstwa Pracy i Polityki Społecznej, Ministerstwa Nauki i Szkolnictwa Wyższego, Ministerstwa Rozwoju Regionalnego, Ministerstwa Sprawiedliwości, Sądów, Prokuratur, Urzędów Wojewódzkich, Izb i Urzędów Skarbowych, Państwowej Straży Pożarnej, Policji, Wojska, Państwowej Inspekcji Sanitarnej, Państwowych Inspektoratów Weterynarii, GDDKIA, Urzędów Pracy, Urzędów Gmin i Miast, Starostw Powiatowych, Urzędów Marszałkowskich oraz podległych im jednostek oświaty, pomocy społecznej, geodezji i innych, w tym jednostek pełniących rolę Instytucji oraz beneficjentów środków unijnych. Ponadto pracował dla agencji rządowych: ARIMR, ANR, ARR, ARM i innych jednostek sektora finansów publicznych np.:WFOŚIGW. Pracował również w Programie Partnerstwo dla Samorządu Terytorialnego LGPP oraz w KPRM w zespole Prof. T. Lubińskiej zajmując się tam tematyką budżetu zadaniowego. Przeszkolony w zakresie ochrony informacji niejawnych przez Prokuraturę Okręgową w Warszawie. Współpracownik i działacz Stowarzyszenia Księgowych w Polsce. Konsultant Banku Światowego nr 479364. Wykładowca w Krajowej Szkole Administracji Publicznej im. Lecha Kaczyńskiego.



Informacje dodatkowe



Cena:  560 zł +23% VAT - koszt udziału w transmisji on-line jednej  osoby.

Cena obejmuje: uczestnictwo w zajęciach on-line, materiały szkoleniowe przesłane mailowo oraz certyfikat BDO.

Jak to działa?
  • Zgłaszamy się do udziału w zajęciach, wypełniając formularz zgłoszeniowy
  • Ok. 3 – 5 dni przed terminem rozpoczęcia pierwszych zajęć, wysyłamy do Państwa indywidualny kod dostępu i link do zajęć 
  • Mailowo przesyłamy Państwu również materiały szkoleniowe
  • Logujecie się Państwo zgodnie z wskazanymi dniami i godzinami szkoleń na podane w mailu dane
  • Podczas szkolenia macie Państwo możliwość zadawania pytań na czacie.

*Cena bez VAT dla opłacających szkolenie w co najmniej 70% ze środków publicznych
Uczestników, których dot. zwolnienie z VAT prosimy o zaznaczenie właściwego punktu w oświadczeniu na formularzu.

Prosimy o dokonanie płatności przed szkoleniem po otrzymaniu pisemnego potwierdzenia oraz faktury pro-forma, podając w tytule numer faktury pro-forma

*Organizator zastrzega sobie prawo do zmiany terminu szkolenia  lub jego  odwołania oraz zmiany wykładowcy z przyczyn od niego niezależnych.

Warunki rezygnacji:
Rezygnację przyjmujemy najpóźniej na 2 dni przed szkoleniem w formie pisemnej. Rezygnacja w późniejszym terminie wiąże się z koniecznością pokrycia kosztów w 100%. Nieobecność na szkoleniu nie zwalnia z dokonania opłaty.