Action Learning - nowy trend edukacyjny

W każdym programie rozwoju kompetencji pracowników należy uwzględnić ważny element wprowadzania wiedzy w życie. Czym innym jest bowiem wiedza, jak rozwiązywać konflikty lub zarządzać procesami, albo jak nadawać priorytety i zarządzać zadaniami, a czym innym praktyczne działanie i używanie narzędzi ze szkoleń. Dodatkowo, jeśli nowe umiejętności nie są ćwiczone i wdrażane krótko po ukończeniu szkolenia, można łatwo zapomnieć o zdobytych doświadczeniach.

Dlatego firmy coraz częściej decydują się na warsztaty wdrożeniowe. Jedną z metod, która przynosi szybkie i wymierne rezultaty jest praca w grupach Action Learning. O metodzie opowiada trenerka i coach, Iwona Kordjak.

 

BDO: Co to jest metoda Action Learning i na czym polega?

 

Iwona Kordjak: Action Learning to proces edukacyjny szybko podnoszący kompetencje zespołu i umożliwiający reagowanie na bieżące wyzwania pracowników. Podczas procesu uczestnicy analizują własne zachowania i doświadczenie w celu ich polepszenia. Robi się to w niewielkich grupach zwanych zespołami Action Learning (Action Learning Sets) – od 4 do 8 osób w grupie. Każdy z uczestników ma swój czas (20 do 60 minut), w którym pracuje z grupą i trenerem nad swoim bieżącym wyzwaniem. Każda osoba uczy się zarówno przy omawianiu swojego problemu, jak i wspierając i poszukując rozwiązań dla pozostałych. Grupa pracuje głównie przez zadawanie pytań. Zespół wypracowuje rozwiązania, a nad całością czuwa coach - dba o uczenie się, pilnuje czasu i reguł oraz wspiera.

 

Metoda Action Learning umożliwia refleksję i powtórną analizę własnych działań. Ma to na celu poprawienie ich oraz lepsze zaplanowanie na przyszłość.

 

Czym ta metoda różni się od standardowych form szkolenia?

 

Action Learning wyraźnie różni się od tradycyjnych metod szkolenia, które koncentrują się na prezentacji wiedzy i umiejętności. W przeciwieństwie do nich, Action Learning skupia się na analizie dokonanych już działań. To daje wiedzę prowadzącą do poprawy umiejętności i jakości przyszłych zachowań.

 

Na szkoleniu przekazujemy wiedzę na podstawie wyzwań zidentyfikowanych  przez osobę zamawiającą szkolenie (menedżer, dział HR, właściciel firmy), natomiast Action Learning pozwala samym uczestnikom zaprezentować ich realne wyzwania i trudne sytuacje. Dla przykładu, podczas tradycyjnego szkolenia grupa będzie pracować nad zarządzaniem sobą w czasie i lepszą organizacją pracy.  Tymczasem na sesji Action Learning uczestnik zgłosi hamowanie procesów decyzyjnych przez przełożonego lub nadmierną kontrolę i grupa pracować będzie nad RZECZYWISTYM wyzwaniem, a nie „zadanym”. Podstawowa zaletą tej metody jest sprowadzenie pracy do konkretu.

 

Czy każdy problem da się rozwiązać tą metodą?

 

Action Learning używany jest do:

  • dostarczania innowacyjnych rozwiązań,
  • treningu kompetencji pracowniczych i umiejętności liderskich,
  • podnoszenia skuteczności zespołów,
  • wdrażania kompetencji nauczanych na warsztatach,
  • budowania kultury pracy opartej na ciągłym zwiększaniu jej jakości i zaangażowaniu zespołu w szukanie rozwiązań.

 

Metoda nie sprawdzi się:

  • gdy problem jest niedokładnie sformułowany,
  • gdy brak wsparcia zarządu lub przełożonych we wdrażanie wypracowanych rozwiązań,
  • gdy grupa ma 20 osób, a nie 8,
  • tam, gdzie uczestnicy nie mają wiedzy (przy czym coraz więcej grup przeszło już wiele szkoleń polegających na przekazywaniu wiedzy, ale wciąż ma problem z wcieleniem ich w życie),
  • gdy sesja jest nieumiejętnie prowadzona.

 

Czy to znaczy, że nie każdy trener na rynku może poprowadzić warsztat tą metodą?

 

Nie każdy – tylko taki, który umie pracować tą metodą.

 

W Polsce jest dużo różnych podejść do metody Action Learning. Przede wszystkim wyróżnia się dwa główne nurty: brytyjski oraz amerykański. Praca w ramach tych podejść dość znacznie się jednak od siebie różni. W nurcie brytyjskim nie ma konieczności posiadania akredytacji. Osoby, które prowadzą sesje action learning przeszły szkolenia, które przygotowały je do prowadzenia takich sesji i legitymują się certyfikatem ukończenia zajęć praktycznych. W nurcie amerykańskim wiodącą organizacją certyfikującą jest WIAL. W Polsce WIAL prowadzi szkolenie certyfikujące i akredytujące na różnych poziomach. Certyfikat i poszczególny poziom akredytacji potwierdza umiejętności prowadzenia sesji Action Learning.

 

Posiadanie ukończonego szkolenia jest jakimś wyznacznikiem wiedzy. Warto jednak dopytać coacha Action Learning o jego doświadczenie i ilość godzin przepracowanych w ramach prowadzenia sesji daną metodą.

 

Sesje Action Learning, jak nazwa wskazuje, mają na celu z jednej strony rozwijać kompetencje i poprawne zachowania społeczne, interpersonalne, a z drugiej - rozwiązywać bieżące problemy uczestników sesji. Po sesji warto także sprawdzić z uczestnikami czy mają jasność co do tego, czego się nauczyli oraz czy i w jaki sposób dana sesja przybliżyła ich do rozwiązania ważnych dla nich kwestii. Im większa jasność wśród uczestników, tym większa pewność, że spotkanie było efektywne i prowadzone w adekwatny sposób, zgodnie z metodą.

 

W przypadku jakich sytuacji warto zamówić sesję Action Learning?

 

Warto posłużyć się tą metodą w następujących sytuacjach:

  • równolegle lub po zakończeniu cyklu szkoleniowego,
  • gdy szkolenie już się odbyło, ale nie zadziałało,
  • gdy powtarzają się problemy organizacyjne, szczególnie problemy ze współpracą,
  • gdy wprowadzane są zmiany organizacyjne,
  • gdy przydzielane są nowe zadania, lub funkcje,
  • gdy mamy łączony zespół i chcemy go zintegrować,
  • gdy niezbędne jest wsparcie dla specjalistów lub menedżerów,
  • gdy poszukiwane jest wsparcie programów rozwoju pracowników.

 

Rozmawiała Marta Ratoń - Menedżer BDO ACADEMY.

 

Jeśli chcą Państwo skorzystać z warsztatów metodą Action Learning, lub zweryfikować, czy dany zespół potrzebuje akurat takiej formy wsparcia,  zapraszamy do kontaktu – pomożemy Państwu określić  potrzeby grupy docelowej oraz przygotujemy niezobowiązującą ofertę

 

Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.

 

 

Przeczytaj także inne wywiady tego trenera: Budowanie i osiąganie celów w 2020

więcej

 

Polecamy najbliższe szkolenia

 

Temat szkolenia Termin szkolenia Miejsce szkolenia
Transmisja Online. WEBINARIUM. Efektywne kierowanie wirtualnym zespołem. Praktyczny warsztat budowania współpracy i kierowania wirtualnym zespołem 2020.04.08 - 2020.04.08 Transmisja ONLINE
Akademia Kobiet: Siła mojego charakteru 2020.04.23 - 2020.04.23 Katowice
First Time Manager: SUKCES W NOWEJ FUNKCJI MENEDŻERA 2020.04.23 - 2020.04.24 Poznań
Akademia Kobiet: Siła mojego charakteru 2020.04.24 - 2020.04.24 Warszawa
Techniki zarządzania stresem i bieżące rozwiązywanie sytuacji konfliktowych 2020.05.07 - 2020.05.07 Warszawa
First Time Manager: SUKCES W NOWEJ FUNKCJI MENEDŻERA 2020.05.19 - 2020.05.20 Katowice
First Time Manager: SUKCES W NOWEJ FUNKCJI MENEDŻERA 2020.05.21 - 2020.05.22 Kraków
Akademia Kobiet: Siła moich celów i nawyków 2020.06.03 - 2020.06.04 Katowice
Warsztaty skutecznej promocji w social media 2020.06.08 - 2020.06.08 Warszawa
Akademia Kobiet: Siła moich celów i nawyków 2020.06.29 - 2020.06.30 Warszawa
Akademia Kobiet: Siła mojej komunikacji 2020.09.29 - 2020.10.02 Kazimierz Dolny

Newsletter