Należności w jednostkach budżetowych – praktyczne aspekty realizacji, ewidencji i windykacji
Termin: 29.05.2024 - 29.05.2024
Cena: 520.00 +VAT
Miejsce: Transmisja ONLINE
Cel szkolenia
Opis szkolenia: Należności to niezwykle ważny aspekt funkcjonowania jednostek budżetowych. Prawidłowe ich ustalenie, dochodzenie, stosowanie ulg to kluczowe aspekty, które definiuje ustawa o finansach publicznych. Szkolenie przybliży uczestnikom podstawowe zasady związane z funkcjonowaniem należności w obszarze ewidencji, klasyfikacji, sprawozdawczości i windykacji po zmianach prawnych, ze szczególnym podkreśleniem aspektów praktycznych.
Cele i korzyści:
•uporządkujesz i uzupełnisz wiedzę w zakresie różnych, często trudnych lub niestandardowych sytuacji ewidencyjnych spotykanych przy naliczaniu oraz dochodzeniu należności w jednostkach budżetowych,
•poznasz istotę oraz praktyczne aspekty efektywnego opracowania pomocnych przepisów wewnętrznych dla uporządkowania funkcjonowania należności w jednostce,
•dowiesz się, czy prawidłowo ujmujesz należności w sprawozdaniach budżetowych i finansowych.
Odpowiemy na rożne pytania m.in.:
Czy przedawnienie należności następuje zawsze z końcem roku? Jaka powinna być procedura w jednostce związana z ujmowaniem księgowym przedawnienia należności?
Dla jakich należności nie nalicza się odsetek za zwłokę, jeżeli wysokość odsetek nie przekraczałaby trzykrotności wartości opłaty pobieranej przez operatora wyznaczonego w rozumieniu ustawy Prawo pocztowe za traktowanie przesyłki listowej jako przesyłki poleconej?
Kiedy koszty upomnienia stają się należnością?
Program
1.Ewidencja należności i dochodów budżetowych – zasady i terminy, w tym m.in.:
a.należności krótkoterminowe i długoterminowe,
b.przypisy, odpisy, dochody nieprzypisane,
c.nadpłaty,
d.zaległości,
e.przedawnienia,
f.należności sporne i wątpliwe,
2.Naliczanie, ewidencja i dochodzenie odsetek od należności – terminy, zasady; odsetki a kary.
3.Odpisy aktualizujące należności – ustalanie prawdopodobieństwa otrzymania należności wątpliwej - zasady, ewidencja.
4.Udzielenie ulg w spłacie należności budżetowych – zasady i ewidencja:
a.umorzenie należności,
b.odroczenie terminu płatności,
c.rozłożenie zaległości na raty.
5.Windykacja należności – krok po kroku - ewidencja:
a.upomnienie, tytuł wykonawczy – należności publicznoprawne,
b.koszty upomnienia – zasady,
c.wezwanie do zapłaty, sądowy nakaz zapłaty, wniosek egzekucyjny – należności cywilnoprawne,
d.rekompensata za koszty odzyskiwania należności cywilnoprawnych – istota, zasady naliczania,
e.kontrahent w likwidacji, upadłości,
f.postanowienia komornicze,
g.zakończenie postępowania egzekucyjnego,
h.koszty egzekucji.
6.Najczęstsze problemy klasyfikacji budżetowej dochodów.
7.Należności i dochody budżetowe – problemy sprawozdawczości budżetowej i z zakresu operacji finansowych.
8.Inwentaryzacja należności – terminy, zasady:
a.potwierdzanie sald,
b.weryfikacja.
9.Należności i dochody w sprawozdaniach finansowych.
10.Pytania.
Prowadzący
Agnieszka DrożdżalSkarbnik w jednostce samorządowej od października 2001 r., wcześniej główna księgowa. Od 1993 r. trener szkoleń dla organizacji pozarządowych - certyfikat z Programu PHARE Dialog Społeczny Fundusz Współpracy NGOs w Warszawie - kurs trenerów do prowadzenia szkoleń dla organizacji pozarządowych z praktyką w organizacjach w Irlandii i Wielkiej Brytanii. Posiada wieloletnie doświadczenie trenerskie w zakresie: budżet jst, budżet zadaniowy jst, rachunkowość projektów finansowanych ze środków UE oraz innych źródeł zagranicznych, dochody i wydatki jst, współpraca jst z organizacjami pozarządowymi, współpraca gmin z sołectwami, budżetowanie oraz ewaluacja i wprowadzanie zmian w organizacji, planowanie, komunikacja, motywacja, budowanie zespołu, animacja środowisk lokalnych.
Informacje dodatkowe
Cena: 520 zł +23% VAT - koszt udziału w transmisji on-line jednej osoby.Cena obejmuje: uczestnictwo w zajęciach on-line, materiały szkoleniowe przesłane mailowo oraz certyfikat BDO.
Jak to działa?- Zgłaszamy się do udziału w zajęciach, wypełniając formularz zgłoszeniowy
- Ok. 3 – 5 dni przed terminem rozpoczęcia pierwszych zajęć, wysyłamy do Państwa indywidualny kod dostępu i link do zajęć
- Mailowo przesyłamy Państwu również materiały szkoleniowe
- Logujecie się Państwo zgodnie z wskazanymi dniami i godzinami szkoleń na podane w mailu dane
- Podczas szkolenia macie Państwo możliwość zadawania pytań na czacie.
*Cena bez VAT dla opłacających szkolenie w co najmniej 70% ze środków publicznychUczestników, których dot. zwolnienie z VAT prosimy o zaznaczenie właściwego punktu w oświadczeniu na formularzu.Prosimy o dokonanie płatności przed szkoleniem po otrzymaniu pisemnego potwierdzenia oraz faktury pro-forma, podając w tytule numer faktury pro-forma*Organizator zastrzega sobie prawo do zmiany terminu szkolenia lub jego odwołania oraz zmiany wykładowcy z przyczyn od niego niezależnych.Warunki rezygnacji:Rezygnację przyjmujemy najpóźniej na
2 dni przed szkoleniem w formie pisemnej. Rezygnacja w późniejszym terminie wiąże się z koniecznością pokrycia kosztów w 100%. Nieobecność na szkoleniu nie zwalnia z dokonania opłaty.