Skip to main content

Planowanie i rozliczanie czasu pracy w 2024r.

Termin: 13.05.2024 - 13.05.2024
Cena: 720.00 +VAT
Miejsce: Poznań
Hotel Mercure Poznań Centrum****
Roosevelta 20
Mapa Dojazdu

Masz pytanie – skontaktuj się:

tel. 22 543 16 06
e-mail: szkolenia@bdo.pl

Cel szkolenia

Uzyskanie przez uczestników szkolenia praktycznych umiejętności prawidłowego planowania i rozliczania czasu pracy. Przekazanie uczestnikom najczęstszych błędów w stosowaniu przepisów o czasie pracy oraz sposobów na ich uniknięcie a także wyjaśnienie wątpliwości związanych z czasem pracy zgłaszanych przez uczestników. Zapoznanie uczestników z aktualnie obowiązującymi przepisami dotyczącymi czasu pracy i prowadzeniem dokumentacji – ewidencji czasu pracy po zmianach od 01.01.2019r.

Szkolenie poświęcone tematyce czasu pracy w ujęciu praktycznym, porządkujące zasady prawidłowego zarządzania czasem pracy w firmie, jego planowania i rozliczania, ze wskazaniem skutków błędów popełnianych na każdym etapie tego procesu.

Korzyści dla uczestników szkolenia
-    nabycie wiedzy o regułach zarządzania czasem pracy u pracodawcy, ze szczególnym wskazaniem na zasady prawidłowego planowania i rozliczania czasu pracy
-    zdobędzie umiejętność właściwej oceny rozwiązań dotyczących czasu pracy i ich prawidłowego wyboru dla efektywnego gospodarowania czasem pracy pracowników
-    uzyska odpowiedzi na pytania dotyczące stosowania przepisów o  czasie pracy i przyjętych we własnej firmie rozwiązań w tym zakresie
-    nabycie umiejętności zgodnego z prawem rozliczania czasu pracy pracowników w trakcie podróży służbowych, szkoleń

 
1. Podstawowe zasady dotyczące organizowania czasu pracy:
•    czas pracy – definicja (okresy zaliczalne i niezaliczalne do czasu pracy – najważniejsze reguły i wyjątki)
•    słownik pojęć stosowanych w przepisach o czasie pracy (doba pracownicza, tydzień okresu rozliczeniowego, okres rozliczeniowy czasu pracy, normy i wymiar czasu pracy)
•    wymiar czasu pracy w okresie rozliczeniowym, w tym wymiar indywidualny pracownika (uzależnionego od nieobecności w pracy) – ilość godzin do dyspozycji pracodawcy na
•    dostępne warianty sposobów organizowania czasu (omówienie systemów czasu pracy)
•    okres rozliczeniowy czasu pracy – dopuszczalne warianty, kryteria wyboru, wymagania formalne do wprowadzenia
•    odpoczynek dobowy i tygodniowy
•    jak planować odpoczynki tygodniowe w harmonogramie czasu pracy w zależności od organizacji pracy
•    jakie są najczęściej popełniane błędy przy planowaniu odpoczynków tygodniowych
•    przeciętnie pięciodniowy tydzień pracy
•    przepisy wewnątrzzakładowe o czasie pracy – wybór zasad do stosowania w firmie, zasady wprowadzania i dokonywania zmian (regulamin pracy, obwieszczenie, indywidualne porozumienia itp.)
•    kiedy rozkład czasu pracy ustalony w regulaminie znosi obowiązek tworzenia grafików czasu pracy

2. Planowanie czasu pracy
•    indywidualne rozkłady (harmonogramy, grafiki) – uwarunkowania ich stosowania
•    elastyczna organizacja czasu pracy:
-    rozkład dopuszczający zatrudnianie przed upływem 24 godzin od rozpoczęcia pracy dnia poprzedniego – dopuszczalność stosowania, zasady korzystania
-    ruchomy rozkład czasu pracy
-    kiedy i dla jakich pracowników można wprowadzić ruchomą organizację czasu pracy
-    jakie są procedury wprowadzania ruchomej organizacji czasu pracy
-    rozkłady indywidualne.
•    czym jest doba pracownicza i jakie są jej konsekwencje w planowaniu czasu pracy
•    ile godzin minimalnie oraz maksymalnie w danej dobie można zaplanować pracownikowi w zależności od stosowanego systemu czasu pracy
•    ile godzin w tygodniu można zaplanować pracownikowi do przepracowania w zależności od stosowanego systemu czasu pracy i okresu rozliczeniowego
•    kiedy i na jakich zasadach można planować pracownikowi więcej niż 40 godzin pracy w tygodniu
•    ograniczenia przy planowaniu pracy na różne godziny w poszczególnych dniach
•    zasady ustalania prawidłowych rozkładów i skutki błędów popełnianych na etapie planowania
•    jak ustalić wymiar czasu pracy  dla pracowników w poszczególnych okresach rozliczeniowych
•    ile godzin maksymalnie i minimalnie można zaplanować pracownikowi do przepracowania w poszczególnych miesiącach w zależności od długości stosowanego okresu rozliczeniowego
•    jaki wpływ na liczbę godzin do przepracowania mają święta przypadające w różnych dniach tygodnia
•    dopuszczalność zmian w rozkładach w trakcie okresu rozliczeniowego a praca poza rozkładem (zasady rozliczania)

3. Realizacja rozkładu – obowiązki pracodawcy w zakresie nadzoru nad prawidłowym zarządzaniem czasem pracy w trakcie trwania okresu rozliczeniowego
•    dopuszczalność zatrudniania pracownika  poza rozkładem czasu pracy z uwzględnieniem zagadnień:
-    praca w dni wolne (5 dniowy tydzień), praca w niedziele i święta,
-    jak prawidłowo zrekompensować pracę w dniu wolnym
-    w jakim czasie i na jakich zasadach powinien być udzielony dzień wolny
-    dlaczego nieoddanie dnia wolnego stanowi wykroczenie
-    czy można planować pracę w każdą niedzielę oraz każde święto
-    czy pracodawca może sam wyznaczyć dzień wolny  za pracę w niedzielę lub święto czy musi to zrobić ,
-    ile dodatków za wezwanie w niedzielę lub święto należy wypłacić pracownikowi
-    praca w godzinach nadliczbowych (dopuszczalność, zakazy zlecania, forma polecenia, możliwość odmowy przez pracownika, limity dobowy, tygodniowy i roczny)
-    w jakich okolicznościach pracodawca może polecać pracę nadliczbową
-    czy pracownik może się nie zgodzić na pracę nadliczbową
-    jakie okoliczności uprawniają pracownika do niewykonywania pracy w nadgodzinach
-    kiedy mamy do czynienia z godzinami nadliczbowymi dobowymi w różnych systemach czasu pracy i w różnych okresach rozliczeniowych
-    jak ustalić godziny nadliczbowe średniotygodniowe w różnych systemach czasu pracy i w różnych okresach rozliczeniowych
-    jak prawidłowo rekompensować pracę nadliczbową w zależności od rodzaju nadgodzin
-    kiedy i na jakich zasadach można udzielić pracownikowi czasu wolnego od pracy
-    na co zwrócić szczególną uwagę rekompensując nadgodziny, w kontekście kontroli PIP
-    zwolnienie pracownika dla załatwienia spraw osobistych – dopuszczalność, zasady udzielania, zasady odpracowania oraz skutki nieodpracowania, wniosek pracownika a obowiązki pracodawcy
•    ewidencjonowanie rozbieżności między rozkładem a realizacją dla prawidłowego rozliczenia pracownika

4. Rozliczanie czasu pracy pracownika:
•    rozliczanie czasu pracy oraz ustalanie prawa pracownika do ewentualnych świadczeń dodatkowych (wynagrodzenie za godziny nadliczbowe, dodatki za pracę w porze nocnej, w niedziele i święta)
•    zasady rekompensowania pracy w godzinach nadliczbowych czasem wolnym a okres rozliczeniowy czasu pracy – zasady prawidłowego rozliczania
•    rekompensowanie pracy w dniach zaplanowanych jako dni wolne  – zasady i najczęstsze błędy
•     czas pracy w podróży służbowej – czas podróży a czas pracy, zasady ustalania i ewidencjonowania
•    podróż służbowa w dniu wolnym od pracy
•    jak i dlaczego nieprawidłowo określone w umowie o pracę miejsce pracy nie ma wpływu na pojmowanie podróży służbowej
•    najczęstsze błędy popełniane na etapie rozliczania czasu pracy i ich skutki

5.  Odpowiedzialność za naruszanie przepisów o czasie pracy:
•    odpowiedzialność porządkowa pracownika za niepodporządkowanie się regułom organizacyjnym w zakładzie
•    odpowiedzialność wykroczeniowa pracodawcy (zasady, forma i tryb wymierzania kary, jej wysokość i możliwość odwołania)


 

Kalina Kaczmarek
Ekspert prawa pracy z 20 letnim doświadczeniem; prowadzi działalność konsultingowo - szkoleniową w zakresie "twardego HR". W latach 2001-2018 była pracownikiem Państwowej Inspekcji Pracy - Okręgowego Inspektoratu Pracy w Gdańsku, na stanowiskach inspektora pracy a następnie starszego inspektora pracy. Doświadczony trener współpracujący z firmami szkoleniowymi, specjalizuje się w problematyce prawnej ochronie pracy, doradca i stały współpracownik wielu przedsiębiorstw i instytucji.
 

Cena: 

720 zł + 23% VAT - za osobę

680 zł +23% VAT - za osobę przy zgłoszeniu dwóch lub więcej osób z firmy


*Cena bez VAT dla opłacających szkolenie w co najmniej 70% ze środków publicznych
Uczestników, których dot. zwolnienie z VAT prosimy o zaznaczenie właściwego punktu w oświadczeniu na formularzu.

Prosimy o dokonanie płatności przed szkoleniem po otrzymaniu pisemnego potwierdzenia oraz faktury pro-forma, podając w tytule numer faktury pro-forma

Cena obejmuje:
  • uczestnictwo w szkoleniu
  • materiały szkoleniowe oraz certyfikat ukończenia szkolenia - wysłane elektronicznie
  • lunch, serwis kawowy
*Organizator zastrzega sobie prawo do zmiany terminu szkolenia  lub jego  odwołania oraz zmiany wykładowcy z przyczyn od niego niezależnych.

Więcej informacji o hotelu:
https://all.accor.com/hotel/3393/index.pl.shtml


Warunki rezygnacji:
Rezygnację przyjmujemy najpóźniej na 7 dni przed szkoleniem w formie pisemnej. Rezygnacja w późniejszym terminie wiąże się z koniecznością pokrycia kosztów w 100%. Nieobecność na szkoleniu nie zwalnia z dokonania opłaty.





 

Pobierz oświadczenie pobierz oświadcznie VAT zgloszeniowy

Dostępne terminy szkoleń

  Termin Miejsce Kod Cena
13.05.2024 - 13.05.2024 Poznań 4694323 720.00 zł +VAT

 

W przypadku problemów z rejestracją za pośrednictwem strony internetowej zapraszamy do pobrania formularza zgłoszeniowego w formacie .pdf, następnie wypełnienie zgłoszenia i przesłania do nas za pośrednictwem fax lub e-mail

Formularz zgłoszeniowy pobierz formularz zgloszeniowy

Pobierz ofertę w PDF

Planowanie i rozliczanie czasu pracy w 2024r.

Termin: 13.05.2024 - 13.05.2024
Cena: 720.00 +VAT
Miejsce: Poznań

Cel szkolenia

Uzyskanie przez uczestników szkolenia praktycznych umiejętności prawidłowego planowania i rozliczania czasu pracy. Przekazanie uczestnikom najczęstszych błędów w stosowaniu przepisów o czasie pracy oraz sposobów na ich uniknięcie a także wyjaśnienie wątpliwości związanych z czasem pracy zgłaszanych przez uczestników. Zapoznanie uczestników z aktualnie obowiązującymi przepisami dotyczącymi czasu pracy i prowadzeniem dokumentacji – ewidencji czasu pracy po zmianach od 01.01.2019r.

Szkolenie poświęcone tematyce czasu pracy w ujęciu praktycznym, porządkujące zasady prawidłowego zarządzania czasem pracy w firmie, jego planowania i rozliczania, ze wskazaniem skutków błędów popełnianych na każdym etapie tego procesu.

Korzyści dla uczestników szkolenia
-    nabycie wiedzy o regułach zarządzania czasem pracy u pracodawcy, ze szczególnym wskazaniem na zasady prawidłowego planowania i rozliczania czasu pracy
-    zdobędzie umiejętność właściwej oceny rozwiązań dotyczących czasu pracy i ich prawidłowego wyboru dla efektywnego gospodarowania czasem pracy pracowników
-    uzyska odpowiedzi na pytania dotyczące stosowania przepisów o  czasie pracy i przyjętych we własnej firmie rozwiązań w tym zakresie
-    nabycie umiejętności zgodnego z prawem rozliczania czasu pracy pracowników w trakcie podróży służbowych, szkoleń

 

Program

1. Podstawowe zasady dotyczące organizowania czasu pracy:
•    czas pracy – definicja (okresy zaliczalne i niezaliczalne do czasu pracy – najważniejsze reguły i wyjątki)
•    słownik pojęć stosowanych w przepisach o czasie pracy (doba pracownicza, tydzień okresu rozliczeniowego, okres rozliczeniowy czasu pracy, normy i wymiar czasu pracy)
•    wymiar czasu pracy w okresie rozliczeniowym, w tym wymiar indywidualny pracownika (uzależnionego od nieobecności w pracy) – ilość godzin do dyspozycji pracodawcy na
•    dostępne warianty sposobów organizowania czasu (omówienie systemów czasu pracy)
•    okres rozliczeniowy czasu pracy – dopuszczalne warianty, kryteria wyboru, wymagania formalne do wprowadzenia
•    odpoczynek dobowy i tygodniowy
•    jak planować odpoczynki tygodniowe w harmonogramie czasu pracy w zależności od organizacji pracy
•    jakie są najczęściej popełniane błędy przy planowaniu odpoczynków tygodniowych
•    przeciętnie pięciodniowy tydzień pracy
•    przepisy wewnątrzzakładowe o czasie pracy – wybór zasad do stosowania w firmie, zasady wprowadzania i dokonywania zmian (regulamin pracy, obwieszczenie, indywidualne porozumienia itp.)
•    kiedy rozkład czasu pracy ustalony w regulaminie znosi obowiązek tworzenia grafików czasu pracy

2. Planowanie czasu pracy
•    indywidualne rozkłady (harmonogramy, grafiki) – uwarunkowania ich stosowania
•    elastyczna organizacja czasu pracy:
-    rozkład dopuszczający zatrudnianie przed upływem 24 godzin od rozpoczęcia pracy dnia poprzedniego – dopuszczalność stosowania, zasady korzystania
-    ruchomy rozkład czasu pracy
-    kiedy i dla jakich pracowników można wprowadzić ruchomą organizację czasu pracy
-    jakie są procedury wprowadzania ruchomej organizacji czasu pracy
-    rozkłady indywidualne.
•    czym jest doba pracownicza i jakie są jej konsekwencje w planowaniu czasu pracy
•    ile godzin minimalnie oraz maksymalnie w danej dobie można zaplanować pracownikowi w zależności od stosowanego systemu czasu pracy
•    ile godzin w tygodniu można zaplanować pracownikowi do przepracowania w zależności od stosowanego systemu czasu pracy i okresu rozliczeniowego
•    kiedy i na jakich zasadach można planować pracownikowi więcej niż 40 godzin pracy w tygodniu
•    ograniczenia przy planowaniu pracy na różne godziny w poszczególnych dniach
•    zasady ustalania prawidłowych rozkładów i skutki błędów popełnianych na etapie planowania
•    jak ustalić wymiar czasu pracy  dla pracowników w poszczególnych okresach rozliczeniowych
•    ile godzin maksymalnie i minimalnie można zaplanować pracownikowi do przepracowania w poszczególnych miesiącach w zależności od długości stosowanego okresu rozliczeniowego
•    jaki wpływ na liczbę godzin do przepracowania mają święta przypadające w różnych dniach tygodnia
•    dopuszczalność zmian w rozkładach w trakcie okresu rozliczeniowego a praca poza rozkładem (zasady rozliczania)

3. Realizacja rozkładu – obowiązki pracodawcy w zakresie nadzoru nad prawidłowym zarządzaniem czasem pracy w trakcie trwania okresu rozliczeniowego
•    dopuszczalność zatrudniania pracownika  poza rozkładem czasu pracy z uwzględnieniem zagadnień:
-    praca w dni wolne (5 dniowy tydzień), praca w niedziele i święta,
-    jak prawidłowo zrekompensować pracę w dniu wolnym
-    w jakim czasie i na jakich zasadach powinien być udzielony dzień wolny
-    dlaczego nieoddanie dnia wolnego stanowi wykroczenie
-    czy można planować pracę w każdą niedzielę oraz każde święto
-    czy pracodawca może sam wyznaczyć dzień wolny  za pracę w niedzielę lub święto czy musi to zrobić ,
-    ile dodatków za wezwanie w niedzielę lub święto należy wypłacić pracownikowi
-    praca w godzinach nadliczbowych (dopuszczalność, zakazy zlecania, forma polecenia, możliwość odmowy przez pracownika, limity dobowy, tygodniowy i roczny)
-    w jakich okolicznościach pracodawca może polecać pracę nadliczbową
-    czy pracownik może się nie zgodzić na pracę nadliczbową
-    jakie okoliczności uprawniają pracownika do niewykonywania pracy w nadgodzinach
-    kiedy mamy do czynienia z godzinami nadliczbowymi dobowymi w różnych systemach czasu pracy i w różnych okresach rozliczeniowych
-    jak ustalić godziny nadliczbowe średniotygodniowe w różnych systemach czasu pracy i w różnych okresach rozliczeniowych
-    jak prawidłowo rekompensować pracę nadliczbową w zależności od rodzaju nadgodzin
-    kiedy i na jakich zasadach można udzielić pracownikowi czasu wolnego od pracy
-    na co zwrócić szczególną uwagę rekompensując nadgodziny, w kontekście kontroli PIP
-    zwolnienie pracownika dla załatwienia spraw osobistych – dopuszczalność, zasady udzielania, zasady odpracowania oraz skutki nieodpracowania, wniosek pracownika a obowiązki pracodawcy
•    ewidencjonowanie rozbieżności między rozkładem a realizacją dla prawidłowego rozliczenia pracownika

4. Rozliczanie czasu pracy pracownika:
•    rozliczanie czasu pracy oraz ustalanie prawa pracownika do ewentualnych świadczeń dodatkowych (wynagrodzenie za godziny nadliczbowe, dodatki za pracę w porze nocnej, w niedziele i święta)
•    zasady rekompensowania pracy w godzinach nadliczbowych czasem wolnym a okres rozliczeniowy czasu pracy – zasady prawidłowego rozliczania
•    rekompensowanie pracy w dniach zaplanowanych jako dni wolne  – zasady i najczęstsze błędy
•     czas pracy w podróży służbowej – czas podróży a czas pracy, zasady ustalania i ewidencjonowania
•    podróż służbowa w dniu wolnym od pracy
•    jak i dlaczego nieprawidłowo określone w umowie o pracę miejsce pracy nie ma wpływu na pojmowanie podróży służbowej
•    najczęstsze błędy popełniane na etapie rozliczania czasu pracy i ich skutki

5.  Odpowiedzialność za naruszanie przepisów o czasie pracy:
•    odpowiedzialność porządkowa pracownika za niepodporządkowanie się regułom organizacyjnym w zakładzie
•    odpowiedzialność wykroczeniowa pracodawcy (zasady, forma i tryb wymierzania kary, jej wysokość i możliwość odwołania)


 

Prowadzący

Kalina Kaczmarek
Ekspert prawa pracy z 20 letnim doświadczeniem; prowadzi działalność konsultingowo - szkoleniową w zakresie "twardego HR". W latach 2001-2018 była pracownikiem Państwowej Inspekcji Pracy - Okręgowego Inspektoratu Pracy w Gdańsku, na stanowiskach inspektora pracy a następnie starszego inspektora pracy. Doświadczony trener współpracujący z firmami szkoleniowymi, specjalizuje się w problematyce prawnej ochronie pracy, doradca i stały współpracownik wielu przedsiębiorstw i instytucji.
 

Informacje dodatkowe


Cena: 

720 zł + 23% VAT - za osobę

680 zł +23% VAT - za osobę przy zgłoszeniu dwóch lub więcej osób z firmy


*Cena bez VAT dla opłacających szkolenie w co najmniej 70% ze środków publicznych
Uczestników, których dot. zwolnienie z VAT prosimy o zaznaczenie właściwego punktu w oświadczeniu na formularzu.

Prosimy o dokonanie płatności przed szkoleniem po otrzymaniu pisemnego potwierdzenia oraz faktury pro-forma, podając w tytule numer faktury pro-forma

Cena obejmuje:
  • uczestnictwo w szkoleniu
  • materiały szkoleniowe oraz certyfikat ukończenia szkolenia - wysłane elektronicznie
  • lunch, serwis kawowy
*Organizator zastrzega sobie prawo do zmiany terminu szkolenia  lub jego  odwołania oraz zmiany wykładowcy z przyczyn od niego niezależnych.

Więcej informacji o hotelu:
https://all.accor.com/hotel/3393/index.pl.shtml


Warunki rezygnacji:
Rezygnację przyjmujemy najpóźniej na 7 dni przed szkoleniem w formie pisemnej. Rezygnacja w późniejszym terminie wiąże się z koniecznością pokrycia kosztów w 100%. Nieobecność na szkoleniu nie zwalnia z dokonania opłaty.